Att plugga och samtidigt äga häst

E

Eeiram

Hej!

Till att börja med kan jag väl berätta att jag inte riktigt vet var jag skall lägga den här tråden, i vilket forum. Jag chansar på detta.

Om tre månader har jag tagit studenten och pluggat klart mina tre år på naturvetenskapliga programmet. Hm, betygen ser väl inte sådär jättebra ut. Jag som alltid har drömt om att bli veterinär kan ju bara lägga ner de tankarna. :smirk:

Nåväl, det skulle vara jätteintressant att höra andra som pluggar på högskola/universitet och samtidigt har häst. Hur hinner ni med det? Jag börja få lite ångest, eftersom jag skall söka till högskola/universitet men samtidigt vill fortsätta ta hand om min häst och inte lämna ut henne på foder. Börjar jag plugga har jag tänkt mig att ha hästen kvar hemma där jag bor nu, och pendla 1,5 timme till skolan och samma restid hem igen. Frågan är väl hur länge man orkar med det. Har dock sådan tur att pojkvännen också skall börja plugga till hösten, i samma stad och på samma skola. Han har fixat lägenhet där så jag har valmöjligheter, att både kunna åka hem och kunna stanna kvar hos honom i skol-staden.

Men, hur är det egentligen, hur funkar det att pendla/plugga/sköta häst? Jag har en underbar pappa som har lovat att hjälpa mig men han kan inte rida, brukar bara tömköra någon gång ibland (menar då inte tömkörning på ridbana, utan han selar på hästen hennes loksele och tar en promenad). Jag vill inte överge hästen, jag vill ta hand om henne men jag vet inte hur jag skall få tiden att räcka till? Är det stor skillnad på gymnasie och högkola/universitet vad det gäller studietid och så vidare? Är väl iofs mycket beroende på vilket program man läser...

Vore jättekul om någon ville skriva och berätta hur ni löser problemet att plugga (ev. pendla) och sköta häst!

Mvh Marie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att plugga och samtidigt äga häst

Jag har under mina sex år på universitetet hållit häst (i den dyraste av städerna, Sthlm), för mig har det aldrig varit några problem trots att hästan står 8 mil/1,5 h ifrån mig (enkel resa).

Till stor del beror det på hur mycket undervisning du har, vad du läser och hur mycket du behöver plugga för att klara dig. På de lägre nivåerna är det oftast mer undervisning, fortsättnings- & fördjupningskurser kretsar mest kring eget arbete/forskning.

Jag har heller aldrig tyckt att tiden varit något större problem, snarare pengarna (men då har jag även haft stallhyror på minst 2000-2500 i månaden).

Det beror VÄLDIGT mycket på vilken utbildning man går! En del kurser har man kanske föreläsningar ett par dagar i veckan och mycket självinläsning och då har man betydligt mer tid att bestämma över själv. Andra utbildningar har mer bunden studiegång och i perioder kan det vara väldigt mycket. Tempot är helt klart högre än på gymnasiet, mycket att läsa och så. Men visst har man mer fritid som student än om man t.ex jobbar. Inför tentor vill man gärna stänga in sig och råplugga, eller kanske stanna kvar på studieorten för att kunna plugga ihop med kursare, men kan du få hjälp av din pappa då så borde det funka. Men visst blir det långa dagar.

Jag pendlade också i början av min utbildning, men det blev för jobbigt så jag flyttade till slut. Men då pendlade jag också drygt 1,5 timme enkel väg, hade häst och två små barn dessutom... Nu har jag en medryttare (som också pluggar) så då får jag tid även till skolan, den är ju också viktig att känna att man hinner med. Sen kan det ju vara kul att hinna umgås med kursare, gå ut ihop etc. särskilt om man är yngre som du. Jag var ju lite äldre när jag började plugga och hade familj så utelivet hade jag redan lämnat ändå.

Ett större problem tycker jag faktiskt är ekonomin - man är fattig som student och att ha häst är dyrt! Nu förstår jag det som att du/ni har egen gård eller kan kanske få hjälp av föräldrarna och då är det en annan sak. Men när jag får panikattacker och tänker att det här funkar inte, nu måste jag sälja hästen, är det pga ekonomin och inte egentligen tidsbristen. Tvärtom är det en suverän avkoppling från studierna att "vara tvungen" att ta hand om hästen. Jag ser många av mina kursare som knappt gör något annat än pluggar, och då är jag faktiskt glad att jag har min häst som tvingar ut mig i skogen mitt i tentaplugget... Det är viktigt att ha ett liv utanför studierna också, och om din häst är väldigt viktig för dig ska du självklart behålla henne.

Allt går bara man vill menar jag! Lycka till med pluggandet!

Hej!

Såg att du liksom jag drömmer om att bli veterinär. Detta är INTE omöjligt om man kan tänka sig att flytta utomlands ett tag. När jag var i din ålder visste jag inte att möjligheten att studera i Ungern fanns. Först 2003 fick jag reda på att rätt många svenskar pluggar där nere, samt att man har möjlighet att jobba I Sverige efter utbildningen. Jag sökte och kom in (mest pga att att jag läst några högskolepoäng i Biologi på distans :D ), men hade tyvärr inte möjlighet att åka. Terminsavgiften är ju rätt hög också, men man får extra studielån om man vill. Har man riktigt tur och några Uppsala-studenter hoppar av i tvåan finns även möjlighet att bli överflyttad till Sverige...bara så du vet, liksom.

Mer info finns på deras hemsida http://www.univet.hu/english/
för den som är intresserad!

När jag började att läsa på högskolan så valde jag att låna ut min häst på foder eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna ha tid/råd att ha häst samtidigt som jag pluggade. Men jag saknade honom ganska snart, så jag tänkte att jag får prova...

Jag hittade ett stall i lagom prisklass, sen skaffade jag en medryttare som red hästen 2 ggr/vecka så att jag fick lite avlastning både ekonomiskt och i tid. Det fungerade jättebra under mina 3 års studier!

Jag går en s.k. "slapp" samhällsvetenskaplig utbildning, så jag har bara några föreläsningar i veckan, de är inte obligatoriska och baserar sig mest på kurslitteraturen. Så jag kan vara rätt flexibel. Som Millz skrev är det också mer forskning och självstudier på de högre nivåerna.

För mig är det inga problem att få ihop det, däremot har jag förstått att om man läser nåt tekniskt/naturvetenskapligt har man striktare schema med högre krav på närvaro. Då kan det nog bli lite knepigare att få ihop det.

jag läser till civilingenjör och har häst i gbg. utbildningen har föreläsningar ca 30-40h/veckan om man går på alla, men väldigt få är det obligatorisk närvaro på. så med självdisciplin så man klarar av att läsa själv hemma ordentligt så hinner man både ha häst och jobba extra så man har råd att ha både häst och bil för att ta sig till hästen... det är väl ingen dans på rosor direkt, men går, det går det.

Som många andra redan har sagt så beror det mycket på vilken typ av utbildning du går på och hur mycket obligatorisk närvaro studiet har. Själv studerar jag på högskola, har häst och jobbar lite extra vid sidan om. Det fungerar förvånansvärt bra och det största problemet är väl egentligen inte tiden utan pengarna, även om det såklart blir mycket att hinna med ibland. Speciellt i tentaperioder och då vi har projektarbete.

Jag tycker att du skall sätta dig ner och räkna på dina inkomster respektive utgifter så ser du hur mycket det kommer att kosta. Ser du dig ha råd till att ha hästen kvar så kan du ju prova ett tag och se hur det går och blir det för mycket så får du se dig om efter medryttare/fodervärd..

Hej!

Vad kul med alla svar! :bow:

Det verkar tydligen som om ekonomin är struligare än tiden. Det är så svårt att veta hur man skall göra, jag har såna blandade känslor. Ena sidan av mig vill stanna kvar hemma, söka jobb och ta hand om hästen. Andra sidan säger att jag borde plugga vidare för att "komma någon vart", försöka hinna med både hästen, pluggandet och pojkvännen.

Är det någon som vet ungefär (det skiljer väl mycket från skola till skola och program till program) hur många timmar i veckan som är obligatorisk närvaro (alltså föreläsningar osv.) då man pluggar till högskole- och civilingenjör? Jag skall söka till några utbilningar vid Örebro Universitet så får jag väl fundera vidare på det, men söka skadar ju aldrig.

Kul det där med veterinärsutbildning i Ungern. Dock tror jag inte det kan vara aktuellt för mig. Det är alltför mycket som binder mig kvar till Sverige. Jag får så lätt hemlängtan. :smirk:

Hur menar ni när ni skriver att det är mer forskning och självstudier på de ---> högre nivåerna <--- ? Menar ni när man har kommit en bit i utbildningen eller en utbildning som "kräver lite mer", som exempel?

Tack för svaren! :)

Mvh Marie

Senast ändrad av en moderator:

De kompisar jag har som läser till civil- & högskoleingenjör är schemalagda (allt dock inte obligatoriskt, men för att hänga med bör man nog vara där) i princip 8-17 de flesta dagar i veckan. Iaf var dom det de 2-3 första åren, sen blir det nog mer självstudier med projekt och labrapporter, men dom lägger minst heltid på sina studier.
Jag läser biologiprogrammet (4:e året, har just nu studieuppehåll innan jag ska ta tag i mitt exjobb...), och vi har väl i snitt varit schemalagda lite drygt halvtid, men labrapporter och självstudier mm kommer ju till.

Jag har haft häst sen våren 2003, en unghäst f 2002 som har gått på lösdrift vilket har inneburit att jag åker dit när jag själv vill, vilket blir ca 3-4 dagar i veckan. Det är ju skillnad på att ha en småtting som man kanske aktiverar nån gång i veckan mot att ha en vuxen häst som är i träning. Så för mig har inte tiden varit nåt större problem utan pengarna. Har man häst måste man nästan ha bil, och allt kostar ju mer än man räknar med. Jag har klarat det gnm att jobba extra, bo i kollektiv med kompisar (BRA spartips och roligt dessutom), laga mat själv så mkt som möjligt, försaka en bio eller ett par nya jeans då och då. Plus att jag innan jag köpte hästen gjorde en deal med mina föräldrar att OM ngt oförutsett skulle ske som innebär en stor utgift så får jag låna pengar av dem. Hade de inte ställt upp på det hade jag väntat med hästköp, som student har man helt enkelt inte möjlighet att ha nån stor buffert för ev veterinärräkningar :crazy:

Med "högre nivå" avser jag tex. C- & D-kurser, dvs. de kurser som kräver större del egen forskning i form av bla. uppsatser. Föreläsningar flera gånger i veckan är vanligare på grundnivån.
Observera att detta anser fristående kurser i bla. humaniora, samhälle mm. när det gäller ingenjörsutbildningarna brukar skolgången se annorlunda ut.

Jag är i samma dilemma som dig. Är på väg att köpa häst trots att jat har närmare 2 år kvar av min lärarutbildning. Dessutom har jag tre barn, sambo och hund. Jag läser på distans med mycket stöd från min studiegrupp.

Min tanke är att jag kan iofs jobba ihop stallhyran och övr. hästkostnader men det kräver ändå massor av tid för att få allt att gå ihop; Tid till familj, skola och häst. Jag har funderat på extra jobb och för att inte all tid ska gå till arbete och häst så har jag en jätteduktig medryttare på gång, så jag har tid till studier mm.. Det är inte säkert att medryttaren kan hjälpa till mycket ekonomiskt men det kan vara till hjälp att få avlastning från så jag hinner både vara med familj och jobba.

Det är en knivig situation men om du har möjlighet så är det skönt att vinna tid genom att på på studieorten och ha sin häst där.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka