Att operera krubbitare,,,,

T

tilia

Finns det ngn här som har erfarenheter av att ha opererat för det?,,försvann problemen?..

Sv: Att operera krubbitare,,,,

Ledsen att säga det men man kan inte bota en kubbitande häst vare sig genom någon rem eller operation . Man kan gömma symptomet på problemet genom dessa metoder och förhindra hästen att krubbita. Problemet ligger i att miljön omkring inte är tillräckligt tillfredsställande.
Dock kan krubbitandet "fastna" då det är mkt beroendframkallande eftersom endorfiner frigörs i kroppen och ger ett tillfredställande tillstånd, så det kan vara svårt att bli av med problemet. Men det första man bör göra är att se över sin hästs miljö. Får den tillräckligt med grovfoder? Kan den inte få mer?
Får den vara ute mkt? Krubbar den överhuvudtaget inte ute , kan man inte flytta hästen till en lösdrift? Får den sina sociala behov tillfredsställt.

Krubbitare får man när någon av hästens grundläggande behov inte är tillfredsställt eller om hästen har magsår, vilket är extremt vanligt i dagens hästsamhälle då våra hästar är gjorda för att kontinuerligt ha mat i magen och dess magsafter inte styrs av hormoner som våra. Med andra ord får hästen problem när fodertillfällen är för långt isär.. Rekommendation är mat var fjärde timma efter avslutad måltid.

Mumin

Finns det ngn här som har erfarenheter av att ha opererat för det?,,försvann problemen?..

Enligt min mening helt etiskt oförsvarbart. :cool:

Ungefär som barnsköterskorna på ett barnhem i Öststaterna nyligen, som blev påkomna med att tejpa ihop barnens munnar med silvertejp för att de inte skulle skrika.

Självklart en drastisk jämförelse, men principen är densamma som jag ser det.

Ta bort symptomet men ignorera orsaken fullständigt.

Inte så lätt att söka allt i miljön.
Tittade på 1-årsföl förra helgen. 15 stycken i en flock, fri tillgång till ensilage och rejält med liggplats. Stor hage.
Trots detta står ett av fölen och krubbiter konstant vid en stolpe.

som folk har sagt, det enda sättet som skulle kunna BOTA krubbitning är ett miljöbyte/ att se över matrutiner etc. Det är heller inte alls säkert att det fungerar... Har själv en ex. galoppör, som har varit från banan i 3 år i "bra" miljö, men endå ser man henne stå vid stolparna i hagen och krubbita (finns skog, lösdriftsstall, hösilage, stor hage...) hon är beroende och kommer med största sannorlikhet fortsätta med det.

Man blir lite deprimerad när man tittar på de små korta framtänderna :smirk:

*kl*

Har skrivit en 5 p D-uppsats om krubbitning - kan maila den till de som är intresserade, så fort internetet är igång hemma..! PM:a ni som vill ha den.

Krubbitande ser jag som en beteende störning.. Som te.x kan komma vid fel fodergiva.. Tycker man ska satsa på mer grovfoder. Men hästen redan får vad den behöver kanske man ska tänka efter. Hur mkt rider jag? Är hästen understimulerad? Stressad ? Det finns så mkt som kan ligga bakom. Att operera låter för mig helt idiotiskt ! (ursäkta) Då tar man juh inte tag problemet, utan straffar hästen. Nej usch

Tror som andra att ursprunget är en stressig miljö med felaktiga foderrutiner- magsår. Har en krubbitare själv och han har nu fri tillgång på stråfoder, går ute dygnet runt stora delar av året och har kompis i hagen - men vanan är så svår att bryta att han krubbar då och då fortfarande. Vid kraftfodergiva inomhus biter han nästan maniskt, antagligen för att det en gång gjort ont i magen när han stått på massor av kraft och mindre stråfodergiva.

Enligt min mening helt etiskt oförsvarbart. :cool:

Ungefär som barnsköterskorna på ett barnhem i Öststaterna nyligen, som blev påkomna med att tejpa ihop barnens munnar med silvertejp för att de inte skulle skrika.

Självklart en drastisk jämförelse, men principen är densamma som jag ser det.

Ta bort symptomet men ignorera orsaken fullständigt.

fast... om det är en häst som ofta får kolik så kan det ju vara försvarbart, men man måste ändå hitta på saker för hästen...

alltså, det är JÄTTESVÅRT!
Har haft min i 2år, fler fodringar, lägre utevistelse, kompisar, riden varje dag, fri tillgång på hö, granskog i hela boxen, fönster... ALLT... det går inte... det ÄR ett beroende, en knarkare slutar ju inte bara sådär... inte en krubbitare heller....

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka