Att operera en häst

Guldaskig

Trådstartare
Min häst ska opereras under narkos (tid ej bokad än) och även om jag förstår att veterinären kommer berätta allt pre- och postoperativt vill jag ändå höra allt!

Skor - av eller på? Får de äta innan eller ska de fasta precis som vi människor? Om ni har opererat er häst får ni gärna berätta hur det gick och hur det gick till (men bara om ni har bra historier som slutade väl ;) )

Sv: Att operera en häst

Har kastrerat min häst i narkos och har för mig att han inte fick äta på vägen dit iaf, minns inte om det var så att han inte fick frukost också.. Är några år sedan.. Allt gick hur som helst superbra och inga komplikationer av någonting, såg inte ens var de hade sytt för kastrationen. Han var oskodd redan innan eftersom han var 11 månader bara, så det vet jag inget om.

Att människor fastar är för att man inte vill riskera att de får ner mat i lungorna om de kräks. Hästar kan ju inte kräkas, så det borde inte vara samma risk.

Jo de skall fasta innan op beroende på när på dagen de skall opereras så gäller ju olika tider men brukar vara ca 12 timmar innan op de inte får äta någonting (gäller även halm som många inte tänker på att byta ut om de står på det). Magen/tarmarna "stannar" av i narkos.
Vissa ställen kräver skor av pga deras madrasser men även de som inte gör det rekommenderar skor av för skaderisken för hästen att den trampar på sig vid uppvaket när de är vingliga. Har alltid plockat av skorna på de som blivit opererade.
Själv tvättar jag alltid hela hästarna kvällen innan och lägger på helt rentvättat täcke efter jag tycker det brister mkt där i krav för vad som släpps in i operationsrummet, varför dra med sig onödiga bakterier in som riskerar att kontaminera och ställa till problem. Det har alltid varit mkt uppskattat av de som skall operara och man får nästan varje gång höra hur skitiga hästar de brukar få in för operation, fattar inte varför det inte är krav på de bitarna precis som det är på människa. Är det kastrering så dränker jag dessutom svansen i jod och flätar ihop den.

Min häst är kastrerad under narkos (klapphingst). Jag tvättade min häst innan men bara med vanligt schampo. Eftersom han bara var två år hade han inga skor och om han fastade vet jag faktiskt inte eftersom jag fick köra ner honom dagen innan han skulle opereras. Men det antar jag.

Allt gick bra, men fick lite feber efteråt så han fick gå på penicillin i några dagar efteråt.

Det var ett klokt råd. Att jag inte tänkt på det förr. Ska jag absolut ta fasta om jag ska operera igen. Men främst hoppas jag ju förstås slippa operera någon häst.

Hej! Jag hade en häst som opererades för 1årsen i bakknät (artoskopi). Vi åkte ner med henne samma dag på morgonen som operationen, hon fick mat som vanligt på kvällen men ingen morgonmat, de ville att hon skulle vara oskodd pga skaderisken vid uppvaknandet. Hon opererades vid lunchtid och fick sen åka hem på kvällen samma dag, fick äta när hon kom hem igen.

Delvis kl.

Tack för alla råd och tips! Min häst har fått en tumörförändring i ögat som ska tas bort och skickas på analys. Blir nog så att hag tar av skorna oavsett om de ber mig om det eller inte just för skaderisken vid uppvak. Angående fasta eller ej så har jag också hört att tarmen stannar av vid narkos och att det finns risk för förstoppningskolik. Men jag får vänta och se vad veterinären säger. Tycker det känns lite olustigt att söva ner ett så stort djur, finns ju många risker med det men jag är så illa tvungen...

Skorna brukar de ta av om de inte är av när man kommer, så om det går (inte är blankis etc) är det enklast att ta av dem innan. Och om hästen inte funkar så bra utan skor ha en tid med hovslagaren för när hästen kommer hem, eller boka in klinikens hovslagare att sko på.

Tvätta innan har jag aldrig gjort (har inte möjlighet) men det är ju en bra grej om man kan. De täcker ju och skrubbar ganska stor område där de ska op, så man behöver inte ha ont i magen om man inte kan tvätta den dock.

Fasta innan op, när hästen senaste får äta talar de om för dig, det beror ju på när den ska in på op (morgon, em etc) sett till när den kommer in på kliniken. Fritt vatten.

Oftast ang äta ville de på kliniken se att hästen kommer igång och börjar äta och bajsa igen innan hemgång, men det kan tydligen variera utefter uppgiftena i tråden. Jag har aldrig oavsett klinik fått hämta hem förrän de börjat äta och bajsa. Dvs aldrig fått hämta samma dag som op ens vid liten, enkel op. Utan har de varit sövda så har det varit kvar till dagen efter men då fått åka hem om allt sett bra ut på morgonen.

Kommer gå jättebra ska du se =)

Jag tog av skorna. Hade skoning när det precis blivit bestämt att hon skulle opereras så jag tog av skorna. Har hört att de tar av skorna annars men det hade jag ingen lust med om hästen skulle vara nyskodd. '

Jag har opererat två hästar, en vid örat och en i luftrören. Jag tvättade ingen av dem innan och det har gått bra båda gångerna.

Lycka till med operationen!

+ Marty

Tack för svaren! Då drar jag av skorna. Får se hur vädret är om jag tvättar henne eller inte och beroende på hur smutsig hon är. På ett sätt ska det bli spännande och intressant och jag är väl inte jätteorolig men det blir nog jobbigare ju närmre op vi kommer. Jag har själv varit med på några operationer av häst och det som var mest jobbigt var sövningen, när de bara rasade ihop.

Min häst har opererat sig två gånger. Ena gången var akut och han hade väl ätit som vanligt på dagen. Andra gången så sov han över på kliniken för att opereras på förmiddagen och han fick kvällsmat och lite frukost. Skorna fick vara på. Tvättade honom inte och det var heller inte något dom nämnde att jag skulle göra.

Hej!

Min förra opererades för en avsparkad hasspets. Det var massor med år sen och jag minns mest att jag lämnade henne på morgonen och fiskade upp henne igen på em. Det var ett par jobbiga timmar för mig, men allt verkade ha gått bra.

Hon fick nog inte äta frukost om jag minns rätt (hon stog på halm så det satte hon nog i sig under natten) och jag tror jag fick ta av skorna iaf på bakfötterna, men det kan ha varit runt om.

/Lavinia, hoppas slippa fler operationer.

Min häst är kastrerad under narkos (klapphingst). Jag tvättade min häst innan men bara med vanligt schampo. Eftersom han bara var två år hade han inga skor och om han fastade vet jag faktiskt inte eftersom jag fick köra ner honom dagen innan han skulle opereras. Men det antar jag.

Allt gick bra, men fick lite feber efteråt så han fick gå på penicillin i några dagar efteråt.

Det verkar vara olika...

Jag hade en klapphingst som fick åka in för kastration under narkos.
Han fick ingen frukost den dagen, togs in, åtgärdades på morgonen, fick komma hem igen på eftermiddagen.
Inga speciella förberedelser i övrigt.

Han var också oskodd trots att han var fyra år gammal men jag kan väl aldrig tro att skor ska vara ett problem??

Inga komplikationer efteråt, mer än att det tog ganska lång tid för såret att läka vilket berodde på extrem kyla den hösten. Kylan minskade å andra sidan risken för sårinfektion, så det gjorde ju inget.
Fick gå själv i sjukhage i tre veckor efter; rekommendationen var en vecka men hästen var en bråkstake och som sagt sårläkningen tog lite extra tid så jag valde att hålla honom själv lite längre än rekommenderat.

Min valack opererade bort ena ögat som sextonåring. Han var oskodd redan från början, så det problemet hade vi aldrig att ta ställning till. Det tog flera timmar för oss att åka ner till Helsingborg, och han opererades inte ens samma dag, så han fick frukost tillsammans med de andra hästarna innan vi åkte ner (annandag jul, så jag vet ju inte om de väntade med operationen en dag bara av den anledningen, vi fick veta innan att det inte skulle bli aktuellt med operation samma dag).

De första dagarna, när han stod kvar i Helsingborg, var han deppig och matvägrade, vilket var extremt olikt honom. Vi var lite rädda att han hade fått någon total personlighetsförändring, de varnade oss för det innan eftersom han var så pass gammal när det hände. Men det första vi kom ner piggnade han till rejält och väl hemma var han precis som vanligt. Det var aldrig några komplikationer efteråt, han var precis samma ponny som förut fast ett öga kort. En gång på två år hade vi en liten incident när han gick in i en skottkärra i stallgången, och då var det en annan hästägare i stallet som ledde honom och glömde helt bort att det var han som inte såg på den sidan.

Det enda ställe jag vet som rutinmässigt tar av skorna gör det för att det "vadderade" golvet inte tål skodda hovar.

Hm..min häst har opererats på två olika kliniker och dom hade vadderad uppvakningsbox sa dom och min fick ändå ha skorna på sig. Kanske är olika på olika kliniker helt enkelt, jag fick välja iallafall om jag ville ta den risken att han skulle vakna upp på "fel" sätt och råka sparka sig. Dom sa dock att det normalt sätt fungerar bra under uppvaket, min häst vaknade lugnt och stilla :)

Enda gången jag op en häst var ju när Apollo buköppnades och det hann vi ju inte förbereda på något sätt, det var ju bara att gasa till kliniken på en gång. Men BRA gick det, trots otvättad (haha fy fan va han såg ut!) och med skor! ;)

Vet inte hur petnoga du vill vara, men på ultuna står alla på papper som strö efter op. Jag va ordningssam och köpte hem papper.. vilken jävla mardröm det var att mocka!:wtf::D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 594
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka