Att mäta benen

malinsky

Trådstartare
För att måttbeställa ridstövlar, hur mäter jag?
från golvet till knävecket - Utan sko/med sko?
Hur många cm ovanför knävecket bör stöveln gå som ny (if so..)

Vill inte att det ska bli fel :o

Sv: Att mäta benen

det bästa är att sitta ned när man mäter. alltså ha benet i en vinkel, ca 90 grader. mät då från golvet (utan skor) upp till knävecket.
även vad måttet ska tas när benet är vinklat. så att muskeln är så stor som möjligt. viktigt är att man mäter båda benen då varjationer på 1-2 cm är mkt vanligt förekommand.
fotstorleken är bäst att mäta genom att stå på måttbandet och riktigt trampa ned hela foten så den blir så lång som möjligt.

en normal stövle sjunker ca 2-3cm efter ett tags användande, så det skall an tänka på. i början bör man därför sätta in minst en kilklack.

vill man ha höga dressyrstövlar kan man satsa på stövlar med extar hög utsida så att man inte behöver ha dom så extremt höga i bakkant.

mät som "Remmis" skrev, men stövlarna ska inte gå över ditt knäveck även när de är nya. Då kan du inte böja ditt ben. Mät upp till knävecket så blir det bra.

tycker du att jag påstått det någonstans i mitt inlägg? sen förstår jag inte den fysiska möjligehetn av att mäta över knäveket om man sitter med benet vinklat. låret blir ju som ett tak.

Nej nej, inte du, Jag tyckte hon skulle mäta som du beskrev. Det var TS som frågade hur långt ÖVER knävecket stöveln ska gå när den är ny. (och det tycker jag den inte ska alls)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar