Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

Pounce

Trådstartare
(Är inte så aktiv på forum men har en fråga som jag skulle uppskatta ett svar på, + skapade kontot för länge sedan utan att inte vara inne på det (2012-07-26) och sedan loggade jag in på det i dag helt ovetandes om att det var samma dag för ett år sedan, haha.)

Okej...

Är det skadligt för hunden om man lyfter den i nacken vid vuxen ålder?

Det är så att jag har en dvärgpudel, som kanske är lite överviktig (kastrerad hane på 8år), och ibland så biter han.

Det är när "utomstående" kommer hem till oss och klappar honom, av det jag märkt så sker det när dem klappar honom på nedre delen av ryggen.

Först morrar han, sen kan han hugga, om inte hugger han direkt. Detta händer inte ofta men man vill ju inte att sånt ska hända.

Sedan kan han även morra/bita för andra saker men det är främst det ovannämnda som är orsaken.

Jag funderar på om han har någon sorts smärta/känslighet där. Men när vi i familjen kliar honom på ryggen vid det stället så säger han inte ett ljud.

Nu till saken,

När han väl hugger så vill mina föräldrar visa att det är fel, att han tror att han är "boss". Och för att göra detta lyfter dem honom i nackskinnet upp i luften ett tag för att sedan lägga honom mot golvet tills han lugnar ner sig.

När det väl sker skriker typ hunden och morrar/gnäller, låter allmänt högt och det är rätt så jobbigt...

Okej, det kanske blev lite rörigt men om ni har kunskap om detta, kanske av egen erfarenhet eller något ni läst om eller hört talas om, snälla dela med er av era synpunkter och tankar om detta.

Tack på förhand,

Pounce.

(Hade en mardröm att denne hund var 18 år gammal och höll på att dö, så känner mig lite orolig över honom).

Sv: Att lyfta vuxen hund i nackskinnet?

Men vrför bestraffar ni hunden för en sak han inte tycker om?

Uppfostra era gäster att låta bli hunden istället!

Hunden beter sig som den gör för att den är osäker. Den kanske har ont också, det är bäst att ta den till en veterinär för att kolla upp det.

När hunden blir osäker så försöker den alltså att skapa ett avstånd till det som gör den osäker. Den gör det så gott den kan, genom att morra och på så sätt säga "kom inte närmare, jag litar inte på dig". När det ignoreras gång på gång är det inte konstigt att hunden börjar bita.

Tror dina föräldrar seriöst att hunden mår bättre och blir tryggare av att man slänger ner den i marken, lyfter den i nackskinnet och dummar sig?

Vad ni kan göra:
Ta hunden till veterinär och kolla att den inte har ont.
Låt hunden slippa ha kontakt med främmande människor. Stäng in den i ett annat rum, tex med hjälp av kompostgaller, när det kommer besökare och säg åt besökarna att INTE ta kontakt med hunden. Hunden får ta kontakt med besökarna om den vill.

Sedan är det såklart bra om hunden aktiveras också och får lämplig mängd bra mat så att den slipper sin övervikt. OM hunden har ont så blir det nämligen med största sannolikhet bättre av att hunden hålls smal och i bra kondition. Men det är knappast det största problemet här utan det kan ni ta itu med när du uppfostrat dina föräldrar och era besökare.

Ja det kan skada hunden att lyfta den i nackskinnet, även en liten hund. Den enda som ska lyfta en hund i nacken är mamman när hon är med sina småvalpar, aldrig annars.

Jag tror väl inte att det skadar hunden så lätt alla gånger, men om man gör det regelbundet och på fel sätt så kan hunden få skador. Så det är inget man ska syssla med, så jag hoppas du kan förklara för dina föräldrar hur fel detta är.

Sen är det en usel bestraffningsmetod. För det första kan man ju fråga vad vill de med denna bestraffning? Och för det andra lär sig hunden något, nej är svaret då hunden gör om beteendet, så detta är rent övergrepp i mina ögon. Nu menar jag inte att dina föräldrar er elaka och vill plåga hunden med flit, men mest troligast saknar de kunskap. Detta är ju något som tillhör det förgångna att fysiskt ta hunden i nacken och lyfta den tills den lugnar sig. Hunden lär sig inte något alls från detta, den tappar bara förtroendet för sina ägare.

Detta kan även vara en av orsakerna till att hunden morrar/biter främmande, det började kanske pga något men sen när hunden bestraffades på detta sätt så blir hunden osäker och kan bara visa det på så sätt att den morrar/biter och det blir en ond cirkel. Den har fått straff när den visat beteende, men då ingen visat hur man ska uppföra sig så har hunden aldrig fått lära sig och då blir det fel.

Dina föräldrar måste sluta upp med denna metod!

Sen vad gäller gäster, så lär dem att respektera hunden. Hunden gillar klart och tydligen inte att man rör den, så varför utsätta den för det när det egentligen inte behövs? Hunden finns inte där för att klappas av gäster, även om det känns fullkomlig normalt för oss människor att klappa en hund, för den är ju så fin. Om hunden vill bli klappad, så söker den kontakt.

MEN om det är så i detta fall att hunden faktiskt söker kontakt, men morrar/hugger när personen klappar den så hade jag funderat på om hunden har ont. Att hunden inte gör så när familjen/flocken klappar den kan bero på ren respekt från den, så den står ut helt enkelt om den nu skulle ha ont.

Att han ogillar det är något som jag tycker det verkar som, mina päron tycker typ bara att han är aggressiv och att han ser oss som lägre rang etc. Att han behöver "uppfostras".

Hunden beter sig som den gör för att den är osäker. Den kanske har ont också, det är bäst att ta den till en veterinär för att kolla upp det.
Jaa, jag har börjat fundera på om han har ont. Det vi vet är att han är stel. Det har hänt en olycka när han var valp, att han bet tag i pappas tröja när han skulle sätta på sig den (Var inte med när det hände) och då så blev han luftburen och landa i vårat köksgolv som inte är så mjukt så att säga...

Vet inte om han fick några skador efter det men vi tog honom till veterinären direkt och dem hittade inget. (Symptomen jag såg då var att han skakade.)

är hunden blir osäker så försöker den alltså att skapa ett avstånd till det som gör den osäker. Den gör det så gott den kan, genom att morra och på så sätt säga "kom inte närmare, jag litar inte på dig". När det ignoreras gång på gång är det inte konstigt att hunden börjar bita.
Jo men precis, han morrar och signalerar att han inte tycker om det, men dem ignorerar det och fortsätter klappa. Det jag inte förstår är att han inte bara går iväg utan han står kvar och vill bli klappad. (Han är för övrigt väldigt kär i människor.)

Tror dina föräldrar seriöst att hunden mår bättre och blir tryggare av att man slänger ner den i marken, lyfter den i nackskinnet och dummar sig?
Vet inte, men antar att dem vill visa honom att han är lägre i rang, och dem slänger inte honom i marken direkt utan lägger honom där tills han lugnar sig.

Vad ni kan göra:
Ta hunden till veterinär och kolla att den inte har ont.
Låt hunden slippa ha kontakt med främmande människor. Stäng in den i ett annat rum, tex med hjälp av kompostgaller, när det kommer besökare och säg åt besökarna att INTE ta kontakt med hunden. Hunden får ta kontakt med besökarna om den vill.
Det har vi, och ja, det borde förhindra dessa situationer...

Sedan är det såklart bra om hunden aktiveras också och får lämplig mängd bra mat så att den slipper sin övervikt. OM hunden har ont så blir det nämligen med största sannolikhet bättre av att hunden hålls smal och i bra kondition. Men det är knappast det största problemet här utan det kan ni ta itu med när du uppfostrat dina föräldrar och era besökare.

Yes! Han har special mat, dock inte för övervikt men förstår vad du menar ;) på sommarn är han ju väldigt aktiv då vi även har en till hund och relativt stor tomt som dem kan springa på + dagliga promenader självklart.

Det är mer under vinterhalvåret som fettet byggs på, och så får han ju godbitar ibland vid matbordet likt den tiggare han är.

I'll try :D :banana:

Säg åt dem att släppa allt vad rang heter.

De måste visa hunden respekt. Det är ni som ska skydda hunden, det är ert ansvar. Den ska inte behöva gå iväg, den bor där, det gör inte era rent ut sagt korkade besökare.

Fy, detta gör mig faktiskt ledsen, stckars, stackars hund :(

Det är djurplågeri! Att lyfta en hund i nackskinnet är mycket smärtsamt och ett solklart brott mot djurskyddslagen. Har mycket svårt att tro att hunden klarar sig utan blödningar under huden samt ett stort mått av dödsångest av denna behandling. Jag tycker att dina föräldrar ska sälja hunden till någon som tar hand om den lite bättre.

Ja det kan skada hunden att lyfta den i nackskinnet, även en liten hund. Den enda som ska lyfta en hund i nacken är mamman när hon är med sina småvalpar, aldrig annars.
Ok, tack.

Jag tror väl inte att det skadar hunden så lätt alla gånger, men om man gör det regelbundet och på fel sätt så kan hunden få skador. Så det är inget man ska syssla med, så jag hoppas du kan förklara för dina föräldrar hur fel detta är.
Då förstår jag, lyckligtvis händer detta inte så ofta men när det väl händer så minns man. Tycker också det känns fel och vill komma på nåt man kan göra istället...

Sen är det en usel bestraffningsmetod. För det första kan man ju fråga vad vill de med denna bestraffning? Och för det andra lär sig hunden något, nej är svaret då hunden gör om beteendet, så detta är rent övergrepp i mina ögon. Nu menar jag inte att dina föräldrar er elaka och vill plåga hunden med flit, men mest troligast saknar de kunskap. Detta är ju något som tillhör det förgångna att fysiskt ta hunden i nacken och lyfta den tills den lugnar sig. Hunden lär sig inte något alls från detta, den tappar bara förtroendet för sina ägare.
Ja... Känns verkligen så, det är därför det är så jobbigt. Det dem vill är att han ska bli mer undergiven och precis som du skrev - så känns det mer som det förgångna och att de saknar kunskap + han ändrar ju endå inte sitt beteende. "Han måste fatta att han inte får göra så" är typ deras motivation.

Detta kan även vara en av orsakerna till att hunden morrar/biter främmande, det började kanske pga något men sen när hunden bestraffades på detta sätt så blir hunden osäker och kan bara visa det på så sätt att den morrar/biter och det blir en ond cirkel. Den har fått straff när den visat beteende, men då ingen visat hur man ska uppföra sig så har hunden aldrig fått lära sig och då blir det fel.
Aa, kan nog vara så... Han morrar och biter även mot klippmaskinen runt ansiktet och t.ex. när mamma plockar ur diskmaskinen och vill schasa bort honom. Men anledningarna bakom dem är nog inte samma.
Jo men typ, man vill ju inte att han ska morra och bita men när han inte vet vad han ska göra så blir det så iallfall.

Dina föräldrar måste sluta upp med denna metod!
Tycker jag med, har du nåt förslag vad man kan göra då han väl hugger?

Sen vad gäller gäster, så lär dem att respektera hunden. Hunden gillar klart och tydligen inte att man rör den, så varför utsätta den för det när det egentligen inte behövs? Hunden finns inte där för att klappas av gäster, även om det känns fullkomlig normalt för oss människor att klappa en hund, för den är ju så fin. Om hunden vill bli klappad, så söker den kontakt.
Ja, det är sant. Var nog inte så tydlig med information - my apologize. Han kommer alltid fram till gästerna, vill bli klappad, typ glor på dem, sen kliar dem honom runt huvudet - allt är okej. Men när det kommer mot ryggen, kanske lite längre ner... Så börjar han morra. Dem reagerar inte på det utan fortsätter klappa och det är då han hugger samtidigt som han skäller(gör något högt ljud).

MEN om det är så i detta fall att hunden faktiskt söker kontakt, men morrar/hugger när personen klappar den så hade jag funderat på om hunden har ont. Att hunden inte gör så när familjen/flocken klappar den kan bero på ren respekt från den, så den står ut helt enkelt om den nu skulle ha ont.
Ahhh...... Okej, om det är så.... Vore inte så nice, för har varit så rätt så länge tror jag. Vi har tagit han till veterinären rätt så ofta för olika anledningar t.ex. en gång hade han problem med att kissa för att han fått i sig för mycket mjölkprodukter (Förkalkning?) från t.ex. ost som förhindrade honom att kissa, sen kastrering och olika undersökningar... Så tror inte mina föräldrar är så hype på att ta honom dit igen då han inte visar tydligt att han har ont.

Men ska fråga dem! För om han har det så måste man ju få det undersökt.

(Ok, är inte så bra på att skriva i forum men uppskattar verkligen alla svar!!!)

Säg åt dem att släppa allt vad rang heter.

De måste visa hunden respekt. Det är ni som ska skydda hunden, det är ert ansvar. Den ska inte behöva gå iväg, den bor där, det gör inte era rent ut sagt korkade besökare.

Fy, detta gör mig faktiskt ledsen, stckars, stackars hund

Jo.. tror det fastnat lite väl mycket vid det. Jag tror det har lite med hur dem är uppväxta själva då dem växt upp med hundar, och så har de väl kunskap från hur dem uppfostrat dem etc.

Ja, när det väl sker känner jag mig också lite ledsen, för jag tror det gör ont när dem lyfter honom i nackskinnet...

Tvinga dina föräldrar att se det här klippet: http://www.ur.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

Se det gärna själv också, tro mig, det är värt varje sekund!

Sedan kan ni ta er till Sthlm (om ni inte redan bor där) och dumpa hunden hos mig, då skulle den få ett veterinärbesök, ett fysioterapeutbesök och slippa utsättas för situationer den inte klarar av och den skulle dessutom slippa övervikt...
---

Tillägg: råkar ni bo i Sthlm så kan jag komma över när som helst och snacka lite med dina föräldrar och visa dem hur de kan hantera hunden istället. Som du beskriver det tycker jag nämligen väldigt synd om hunden.

Det är djurplågeri! Att lyfta en hund i nackskinnet är mycket smärtsamt och ett solklart brott mot djurskyddslagen.

Oki, då ska jag meddela det till dem.

Har mycket svårt att tro att hunden klarar sig utan blödningar under huden samt ett stort mått av dödsångest av denna behandling.

Dem tror väl att det är okej för att han inte är så stor och att man kan göra så när dem är unga... Aa tror han får blandade känslor av det.

Jag tycker att dina föräldrar ska sälja hunden till någon som tar hand om den lite bättre.

Förutom att dem tar han i nackskinnet på det viset när han bits så tror jag han har ett golden life, stor tomt att springa på, special-mat efter behov, promenad minst 4ggr per dag (fina vägar med många andra hundar i området, mycket skog etc), lärd flera tricks, en del av familjen, brukar ligga och lyssna på musik med pappa och chilla med livet, visst det kanske inte är perfekt, och alla är inte felfria. Men istället för att sälja kan man ju försöka att förbättra sig och om det inte funkar, ja då finns det som alternativ.

Aldrig i mitt liv att jag vill att mina djur ska lida, jag har faktiskt sagt till dem att jag ogillar att han lyfter honom i nackskinnet sådär men dem lyssnar inte - men nu har jag skrivit om det här och nu har jag hört från fler att det inte är bra..... Och då lär dem väl lyssna. ANNARS BLIR DET ANDRA METODER! :rage:

Känner mig arg! Jag visste det!!!! (Att det inte var bra!) Är även arg på mig själv att jag inte skrev om detta tidigare... suck.

Tvinga dina föräldrar att se det här klippet: http://www.ur.se/Produkter/162012-UR...ar-inga-vargar

Se det gärna själv också, tro mig, det är värt varje sekund!

Sedan kan ni ta er till Sthlm (om ni inte redan bor där) och dumpa hunden hos mig, då skulle den få ett veterinärbesök, ett fysioterapeutbesök och slippa utsättas för situationer den inte klarar av och den skulle dessutom slippa övervikt...
---

Tillägg: råkar ni bo i Sthlm så kan jag komma över när som helst och snacka lite med dina föräldrar och visa dem hur de kan hantera hunden istället. Som du beskriver det tycker jag nämligen väldigt synd om hunden.

Ska se det direkt :)

Tack för att du erbjuder detta och ifall det blir åt det håller så kan jag meddela dig... Vill dock helst inte ge bort honom då han varit med mig i 8år och kan inte tänka mig leva utan honom - men, om mina föräldrar inte kan ändra det beteendet så kanske det vore det bästa.

Ja... Kanske vore bra. -.- Men har du något exempel på vad man kan göra om ens hund hugger mot en? Så den lär sig att inte göra det. (som jag kan övertala mina föräldrar till att göra istället)

Eller så kan man kanske försöka förebygga, tex. be gäster att bara klappa honom på huvudet. Men han hugger även mot klippmaskin när man klipper vid ansiktet och ibland om man ska flytta honom då han har tillgång till mat. (Riktigt matvrak)

Han brukar även aldrig bita så någon börjar blöda, skedde nog första gången idag.

Vad ni kan göra är att förebygga att det öht sker och sedan OM det sker, ignorera det. Eftersom hunden redan är osäker och stressad så kommer det inte bli bättre av någon typ av korrigering.

Ok, tack.

Då förstår jag, lyckligtvis händer detta inte så ofta men när det väl händer så minns man. Tycker också det känns fel och vill komma på nåt man kan göra istället...

Ja... Känns verkligen så, det är därför det är så jobbigt. Det dem vill är att han ska bli mer undergiven och precis som du skrev - så känns det mer som det förgångna och att de saknar kunskap + han ändrar ju endå inte sitt beteende. "Han måste fatta att han inte får göra så" är typ deras motivation.

Aa, kan nog vara så... Han morrar och biter även mot klippmaskinen runt ansiktet och t.ex. när mamma plockar ur diskmaskinen och vill schasa bort honom. Men anledningarna bakom dem är nog inte samma.
Jo men typ, man vill ju inte att han ska morra och bita men när han inte vet vad han ska göra så blir det så iallfall.

Tycker jag med, har du nåt förslag vad man kan göra då han väl hugger?

Ja, det är sant. Var nog inte så tydlig med information - my apologize. Han kommer alltid fram till gästerna, vill bli klappad, typ glor på dem, sen kliar dem honom runt huvudet - allt är okej. Men när det kommer mot ryggen, kanske lite längre ner... Så börjar han morra. Dem reagerar inte på det utan fortsätter klappa och det är då han hugger samtidigt som han skäller(gör något högt ljud).

Ahhh...... Okej, om det är så.... Vore inte så nice, för har varit så rätt så länge tror jag. Vi har tagit han till veterinären rätt så ofta för olika anledningar t.ex. en gång hade han problem med att kissa för att han fått i sig för mycket mjölkprodukter (Förkalkning?) från t.ex. ost som förhindrade honom att kissa, sen kastrering och olika undersökningar... Så tror inte mina föräldrar är så hype på att ta honom dit igen då han inte visar tydligt att han har ont.

Men ska fråga dem! För om han har det så måste man ju få det undersökt.

(Ok, är inte så bra på att skriva i forum men uppskattar verkligen alla svar!!!)

Det behöver inte alls ha något med smärta att göra heller. En vänlig hund brukar ofta vända baken mot en människa, för att visa sin sinnesstämning och de brukar inte ha några problem med att bli klappade där. Så när en hund misstycker den typen av beröring så kan det ju vara så att hunden inte känner sig trygg. Och varför tvinga hunden då att genomgå det?

Att han glor på gästerna kan även betyda att han testar dem, dvs är osäker och försöker läsa av dem. Stirrande hundar emellan är en utmaning, så det låter från din beskrivning att han är lite osäker på främmande, men ändå nyfiken dvs framme. Sen att de får klappa honom runt huvudet visar ju även att så långt är han med, men han är inte redo att "ge baken" till dem. Så jag tycker ni ska lära era gäster att klappa honom på hans villkor, dvs om han vill bli kliad på huvudet så bra, men låt bli resten. Försök istället att uppmuntra honom när han söker kontakt, be gästerna ge godis men när han visar att nu blir det för mycket så borde de ta ett steg tillbaka.

Om hunden morrar/hugger så har det fått gå för långt, så lär er läsa honom och avsluta hanteringen innan det når dit dvs till morret. Det är ju bara genom morr/hugg han kan kommunicera. Och tänk inte bestraffning, det ger hunden inget och hunden kommer inte lära sig något. Han kommer bara må dåligt och så även ni. Om hunden dock hugger, så avsluta hanteringen och nonchalera. Prova sen igen, för om man aldrig utsätter hunden för hanteringen så kommer hunden aldrig bli klokare. Och BERÖM när hunden gör rätt även om det bara är att bli klappad på ryggen tex.

Min hund är osäker på främmande, han låter sig klappas runt huvudet och han STIRRAR på människorna. Men han har aldrig morrat eller bitit då jag inte tillåter att folk kladdar på honom där han själv inte vill bli klappad. Hans regler gäller! Han är rädd om sin bak när det kommer till främlingar. Om han dock får chansen att hälsa på personen så slappnar han av och tillåter sig bli klappad även där, men det måste få ta tid i hans fall räcker det sock oftast med lite godis i några minuter;)

Jag tror eran hund är väldigt missförstådd.

Vad gäller klippmaskinen så hade jag gått tillbaka till ruta 1. Tagit babysteg och mycket beröm när jag börjar vänja hunden vid den igen. Läsa gärna om klickerträning, jätte bra sätt att ge en signal vid just rätt tillfälle. Beröm de små framstegen och nonchalera misstagen.

Sen finns det ju hundar som gärna visar att "så där gör du inte", tex när de blir klippta. Och då kan jag faktiskt anse att en fast hantering ger hunden mera, dvs man visar att man inte tar åt sig och om jag klipper så klipper jag vare sig hunden vill det eller inte. Viss hantering måste de lära sig utstå även om det är jobbigt. MEN man ska alltid vara schysst mot hunden även om ens åsikter går isär.

Men grunden borde vara BERÖM de små framstegen även om de känns obetydliga och nonchalera misstagen och straffa hunden inte när ni vill lära hunden något.

Undvik situationerna. Att morra när man tar på ett visst ställe är ett av de tydligaste sätten jag kan komma på fär hunden att visa obehag (tex smärta, även om det inte måste vara det).

Ta inte mat från hunden. Måste ni göra det så kör byteshandel.

På vilket sätt märks det att han är stel? Är det efter det som hände som valp? Vad görs för att minska stelheten och underlätta för hunden.

Sluta ge hunden allt vad matrester och godbitar heter. Han är överviktig (vilket i sin tur sliter extra på kroppen, speciellt om de har gamla skador) och har dessutom tidigare blivit sjuk av det?

Att han biter kan ju också ha med osäkerhet att göra, tex med klippmaskinen.

Jag tycker att man först och främst ska utreda hunden. En sund hund far inte ut mot människor och biter, det är ett försvarsbeteende. Det låter på dig som om hunden försvarar sig mot något som den vet kan göra ont.

Med tanke på att den har slagit i bakre delen i tidig ålder så sitter jag och leker med tanken på pålagringar av något slag. Vår schäfer ville absolut inte bli klappad över bakre delen av kroppen och var stel. Hade Hundmassör/fysioterapeut på hembesök. Visade sig att han hade problem med ischias. Har fått regelbunden massage, stretchning i kombination med mycket vattenträning som har fixat det.

Få hunden ordentligt kontrollerad först. Det är svårt att ge råd om hundbeteende över nätet men det blir ännu svårare om man inte har klart för sig, vad det är som triggar bitandet.

Jag tycker inte det spelar så stor roll att hunden har det bra resten av tiden när den lite då och då får utstå den här sortens behandling. Det är ett grovt övergrepp i mina ögon och har dessutom fått pågå under många år :(.

Det hunden utövar är zonförsvar. Han försvarar sin kropp, sin plats och sin mat. Ju mer otrygg han är, desto större blir behovet att försvara. Har hunden ont så ökar behovet ännu mer. Det ni gör bekräftar ju bara för hunden att den tänker helt rätt när den anser sig tvungen att försvara sig.

Tycker jag med, har du nåt förslag vad man kan göra då han väl hugger

Då ska ni skämmas för att ni har satt hunden i en situation som han var tvungen att bita sig ur! Belasta inte hunden för detta, han har inte bett om att ni ska ta hem gäster som ska pilla på honom.

Jag tror inte att dina föräldrar kommer sluta misshandla hunden bara för att du vill det. Håller man på med sådana metoder saknar man nog en grundläggande respekt för hundens känslor och då behövs lite kraftfullare metoder. Jag tycker ni ska ta kontakt med en duktig instruktör som kan visa hur man kan göra istället och som kan ha ett litet snack med dina föräldrar. Om du berättar i vilken region ni bor så kan du säkert få massor av tips här.

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka