Sv: Att longera/markarbeta en islandshäst.
Jag har ju ingen ordentlig paddock längre, men när det är torrt/fruset så har jag en liten inhägnad gräsplätt...
Jag brukar börja med löslongering, dels för komminukationen o på Andi... ja för att han blir skogstokig för det är så kul... Han brukar bralla o skutta i ren glädje ett par minuter.
Andi har bara tre gångarter, så det är inte särskligt komplicerat, "Skritttta", "Traaava" och "Galoppp". "Whoo" för stanna/kom in, "Ååstttå" för stanna på spåret och "Saaakta" för att bara minska en gångart. På Kveikja finns ju tölten. Den går att få fram i markarbete på "lång tygel", dvs jag går brevid. "Psshh"-ar som på en katt o lägger spöet mot bakbenen o ev. hjälper till med förhållningar så väljer hon tölt. Detta har vi dock bara prövat typ 2ggr så vi har mycket kvar att öva! Hoppas jag skall kunna dubbellongera i tölt i framtiden.
Vad gäller utrustning kan det vara allt från arbete i repgrimma, grimma till dubbellongering med träns. DOCK sätter jag aldrig tömmen/linan enbart i bettet utan alltid med repgrimman genom oxå! Använder en longerings/tömkörningsgjord.
Snöggur har jag longerat med halsring ala KFH en gång! Han var jätteduktig o det vill jag fortsätta utveckla.
Jag markarbetar alldeles för lite pga avsaknad av bra inhägnad. Men Andi tömkör jag en hel del ute på vägarna o i skogarna!