Att longera/markarbeta en islandshäst.

Z

Zannaah

Hur gör ni när ni skall longera/markarbetera era islandshäst? Att få fram skritten är kanske inte det svåraste, men hur gör ni för att sedan få fram rätt gångart? Säger ni tölt/trav/pass/galopp, eller har ni några andra knep? Dela med er och lägg gärna upp bilder :)!

Sv: Att longera/markarbeta en islandshäst.

Gör ungefär som när jag rider. Trav = driva på från skritten, galopp = driva på mer, säger "gaa-lopp" och ev. håller longerspöet bakom hästen. Tölt = mer samling i skritten innan och sedan driva fram. Passen jobbar jag inte från marken, j-lar vad man skulle få kuta då :D
Jag tycker inte det är så svårt, men har iofs aldrig jobbat med riktigt svårväxlade hästar heller.

Okej, har du träns eller grimma när du markarbeta? Jag fick lära mig att man inte ska dra ut på orden, som du skrev att du sa: gaa-lopp.
Jag har alltid kört på att har ganska långa och tydliga ord, men man skulle tydligen säga det kort och tydligt, asså ett helt vanligt Galopp. Är det någon annan som kan intyga att det är rätt, eller är det fel :O?

Jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll hur man säger t.ex. "galopp", vad skulle det ha för betydelse isåfall?
Vad jag har på hästen beror lite på varför jag jobbar den från marken. Ska den bara busa av sig lite innan jag sitter upp, eller bara motioneras för att inte bli stel tex kan jag ha bara grimma. Annars har jag helst träns eller kapson då det helt enkelt är skitsvårt att jobba med förhållningar, ställning osv med grimma.

När min islänning springer lös är hon som en vanlig ponny hon har 3 gångarter.. skritt trav och galopp tölt finns inte för fem öre då!

Så jag gör precis som jag gjorde på mitt hbl.

Ett smack skritt, ett till smack trav och ett tredje smack galopp.
För att få ner henne till trav från galopp säger jag proooo å från trav till skritt proo igen och från skritt till stanna Hauoo eller hur de nu stavas:D

Jag har ju ingen ordentlig paddock längre, men när det är torrt/fruset så har jag en liten inhägnad gräsplätt...

Jag brukar börja med löslongering, dels för komminukationen o på Andi... ja för att han blir skogstokig för det är så kul... Han brukar bralla o skutta i ren glädje ett par minuter.
stegra.jpg

Andi har bara tre gångarter, så det är inte särskligt komplicerat, "Skritttta", "Traaava" och "Galoppp". "Whoo" för stanna/kom in, "Ååstttå" för stanna på spåret och "Saaakta" för att bara minska en gångart. På Kveikja finns ju tölten. Den går att få fram i markarbete på "lång tygel", dvs jag går brevid. "Psshh"-ar som på en katt o lägger spöet mot bakbenen o ev. hjälper till med förhållningar så väljer hon tölt. Detta har vi dock bara prövat typ 2ggr så vi har mycket kvar att öva! Hoppas jag skall kunna dubbellongera i tölt i framtiden.

Vad gäller utrustning kan det vara allt från arbete i repgrimma, grimma till dubbellongering med träns. DOCK sätter jag aldrig tömmen/linan enbart i bettet utan alltid med repgrimman genom oxå! Använder en longerings/tömkörningsgjord.

Snöggur har jag longerat med halsring ala KFH en gång! Han var jätteduktig o det vill jag fortsätta utveckla.

Jag markarbetar alldeles för lite pga avsaknad av bra inhägnad. Men Andi tömkör jag en hel del ute på vägarna o i skogarna!

Senast ändrad:

Jag använder alltid vanlig grimma eller repgrimma när jag markarbetar :) Och precis som du skrev, så brukar jag också alltid dra ut på orden, speciellt "saaaakta" :rofl:

Jag markarbetar som en vanlig häst, använder endast skritt trav och galopp. Visst det blir en del tölt och grissepass, men det är bara att börja om då. Det har stärkt min hästs grundgångarter mycket.
Jag säger trava när hon ska trava (såklart:P) och ga-lopp när hon ska göra det. Annars använder jag ho, och sakta av.

Hmm, det är lite olika om jag har grimma eller träns...beror på vad jag ska göra för dagen. Ska jag bara löslongera, så blir det grimma, men ska jag tömma eller longera inspännd blir det träns eller hackamore:)

Tömkör ni ofta? :) Är det svårt att lära hästen det, och vad använder ni för utrustning? :)

Tömkör ni ofta? :) Är det svårt att lära hästen det, och vad använder ni för utrustning? :)

Hur svårt det är beror nog mycket på hästen. Jag har bara lärt min Andi tömkörning ännu. Prövade på Kvekki när hon var 4år men hon hade inte riktigt koncentrationen för det då, o sen har vi haft fult upp med inridning o träning. Men iaf, Andi gick ganska enkelt trots hans förflutna som "galen o ohanterbar".

Jag började helt enkelt i rundpaddocken, med att gå lite bakom honom när han var lös. Man kan väl nästan jämföra med att jag "drev" eller "vallade" honom. Det var en väldigt rolig period för beroende på hur jag gick bakom honom så naturligt svängde han åt olika håll! Provade när vi var ute o att leda honom o då gå brevid, vid sadelläget. Det gick bra, släppte efter mera o hanmade vid rumpan. I början kunde jag inte gå helt bakom, jag var tvungen att gå på sidan bakom så han såg mig. Men vi övergick till tömmar o vanlig grimma, o tygeltag kunde han ju så därifrån var det inga problem. Med mer vana kunde jag även börja gå rakt bakom o han var trygg med det. På den tiden hade jag ingen tömkörningsgjord, men lånade ibland en däckel till en bröstsele. Sen brukade jag tömköra med saker på släp... gamla spånsäckar, pet-flaskor m.m. så att han skulle bli mer trygg med saker bakom. Det slutade senare med att han t.o.m. kunde dra släde ett par gånger! O nån dag i framtiden skall jag ha råd att köpa en fin fyrhjulingsvagn o köra in honom ordentligt. De problem vi haft längs vägen är hans vilja att vända sig om när jag bad om stopp. Jag baserar min tömkörning mycket på rösten o länge så förknippade han "åsstååå" med löslongeringen, dvs han vände sidan till när han stannade som han var van vid. Och som ni ser på första bilden anväder jag även min kropp mycket, jag gör oxå en snygg öppna :D Något som verkar ha betydelse i Andis arbete.

tomkorning5.jpg

tomkorning3.jpg

Över stock o sten utanför stigarna är väldigt roligt! Man får verkligen en utmaning att styra rätt :)

Utrustning; tömkörningsgjord (men på bilderna däckel till lok-sele), träns o gärna tygeln i nosgrimman eller en grimma oxå för säkerheten. 8m "ponnytömmar".

Jag försöker vara duktig och köra markarbete en gång i veckan. Antingen longering eller tömkörning. Och på inget av sätten får jag min lilla kuse att tölta. Hon är helt klart en tregångare i det fallet ;)

Jag tömkör ganska ofta. I perioder blir det flera ggr/v. För skritt har jag nog inget kommando. Vi går bara :p men ibland kan jag säga "FRAM!" Min häst vill gärna stanna och göra halt från trav ner till skritt. För trav blir det "traaava", och galopp blir det "gaalopp". Avsaktning säger jag "saakta" från både galopp och trav. How för halt. Tölt går också bra. Jag samlar upp ordentligt och stampar lite snabbt i marken med mina fötter. Driver fram och samlar om vart annat. Det är svårt att förklara, men det blir tölt i alla fall. Jag använder mycket kroppsspråk. Även vid sidvärts och svängar måste jag använda kroppen så jag befinner mig i rätt position, drivande eller avsaktande eller sidförande. Vi har lärt varandra min häst och jag, men vi har även varit på en hel del kurser. Hon är helcool och försöker verkligen göra rätt.
Jag använder en tömkörningsgjord och lädertömmar och vanligt träns.
Vid löslongering är hon oftast "naken", då får hon gå så fritt som möjligt och hon älskar det. Då gäller det att man är tydlig med kroppen och sina kommandon.:)

när jag var hemme försökte jag markarbeta minst en dag i veckan, och tömmköra minst en av dem. Jag tror hästarna tycker det är kul med lite variation=)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.