när ag sa lätt släng av menade jag lindrigare
.
Har ialalfal sen högstadiet kunnat somna otroligt lätt när jag är stillasittande. Är int den som sover rekommenderad timmar sömn - men har även hnt de gånger jag sovit väldigt länge 10h+.
Det som är att det känns som jag plötsligt kan bli supertrött och hamna typ i någon "dimma" där man är helt groggy (typ superfull). Dels "nickar" man ju som många gör när de är trötta och håller på o somna men det som gör att det känns som det är något kosntigare än vanligt är att jag vekrligen INTE kan ta mig ur "dimman", tills antingen lektionen slutar (det monotona runtom förändras ju..) eller enstaka gånger då jag helt plötsligt vaknar till. När jag väl vaknar känner jag mig helt normal och inte det minsta trött och sålägne jag är i rörelse så är jag pigg. Sen nästa lektion kan samma sak hända igen. Är man normalt trött borde man ju iallafall känna sig trött emellanåt också.
Kommer också ihåg att detta hände på bussen varje dag i hela 7:an och 8:an, och främst fysiklektioner där man mest lyssnade på genomgångar.. i 1:an på gymnasiet somnade jag säkert på 1/3 av alla lektioner.
Sen just det där med hallucinationer/vakensömn känns som det hänt, dock inte fler än enstaka gång. Det är då i samband med insomnandet, där man tror man är vaken men kan inte röra en enda kroppsdel och något obehagligt händer i huvudet. En gång uppfattade jag det som någon kom in i mitt rum och tände lampan (blev vädigt ljust) och jag kunde inte röra mig och fick småpanik. En annan gång kändes det osm jag inte kunde andas sålänge jag inte kunde röra mig.
Däremot sover jag inte alls supermycket och tungt på kvällarna. Och även om jag varit sådär trött udner dagen att jag somnat kan det ändå vara så att jag inte "däckar" på kvällen sen, snarare somnar segt omt natten.
Men att jag menade "Lidnrigt" är för att jag inte somnar spontant när man ex. skrattar eller "känner" saker som jag hittar beskrivet som en symptom, och inte heller plötsligt tappar kontroll på muskler och faller ihop. Däremot är jag säker också lite hypokondriker-altig och känns inte som det tas seriöst.