Att leda en häst - för nybörjare

Sv: Att leda en häst - för nybörjare

Brukar gå bakom och styra i axlarna, verkar ge lite trygghet dessutom.

Ptr

Bättre att visa än att förklara, men jag tycker du ska sno ihop båda delarna :idea:

brukar gå på andra sidan hästen med grimmskaft och rätta till nybörjaren samt visa själv.

Eftersom jag alltid låter nybörjarna leda hästen med enhandsfattning så går jag lugnt bredvid nybörjaren som då endast håller i ena änden på grimskaftet och inte under hakan på hästen, efter ett par gånger kan jag gå lite längre ifrån och sen beroende på hur säker nybörjaren blir går jag längre och längre ifrån, dock finns jag alltid i närheten!

Jag var inte riktigt ute efter hur ni gör praktiskt. Jag är nyfiken på vad ni säger. Vad prioriterar ni att säga till nybörjaren och hur förklarar ni (vilka ord väljer ni)?

säger att man skall vara lugn, inte hålla grimskaftet spänt.
att man skall ha en viss koncentration på hästen hela tiden (fastän man bara lullar på)
om de vill stanna, säg "trr", elelr "whoo" och på samma gång stanna med god hållning, ej som en säck potatis, utan stolta lite bakåtlutade axlar.
att man skall hållas vid hästens huvud, inte låta den gå förbi med hjlp av kroppspråk (detta gäller inte de grönaste, då är man nöjd bara det går lugnt och känns bra)

man måste ta det väldigt försiktigt har jag märkt med nuvarande pojkvän.
han blir osäker om jag inte är nära, eller meddetsamma hästen gjorde nåt med huvudet (kasta lite för att få bort flugor)blev han lite smårädd :love:

detta vad jag kommer på nu just iaf

Jag säger så här: Tänk att du är ute å går med en liten hund, Mops tex!:D Gå bara dit du ska och tänk att "hunden" följer efter!

Fungerar varje gång!

samma sak för mig med, ta grimskaftet och gå, var inte för nära hästen och håll inte för hårt.
Håll grimskaftet vikt om det är långt, aldrig ha det i cirkel runt handen oavsett hur stor öglan är.

Jag förklarar hur man håller grimskaftet, vilken sida man går på, var jag vill ha hästen positionerad när jag hanterar den, säger åt dem att hålla kollen på hästen och omgivningarna och använda handskar och hjälm i synnerhet om det är barn.

Självklart så demonstrerar jag även medan jag förklarar hur och varför jag gör som jag gör och hur den specifika individen fungerar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 416
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama