Sv: Att läsa en stamtavla..
Jag tycker bara att det är lite svårt att veta när fullblodet skall in. Jag vet inte hur jag ska förklara. Om jag har ett starkt sto som jag vet vad det nedärver så är det nog lättare, men som det stoet jag har nu, hon har bara 2 avkommor, med 2 mycket olika hingstar och avkommorna ser mer ut som sina fädrar än stoet (nåja det är lite tidigt att bedömma 2-månaders fölet), men 2 åringen är otroligt lik sin far utseendemässigt. Temperamentet är dock mammas på båda. Jag antar nu lite förhastat att mitt sto inte typar sina avkommor speciellt mycket. Är det ett sådant sto fullblodet skall in på vid nästa betäckning, eller är det ett sto som tydligt präglar sin avkomma exteriört?
Min tanke är att det bästa kanske hade varit att hitta en 50%:are med bra typ, med viss linjeavel som har samma styrkor exteriört som mitt sto (bra ben, fin överlinje, bra båldjup etc). Och att även i nästa generation försöäka hitta en 50%:are med viss linjeavel,etc. Känns som det kan slå precis hur som helst om jag väljer ett rent fullblod till det stoet jag har nu eftersom de är så olika. Jag har sett 50%:are som är så grova så man inte kan tro att det skulle vara fullblod i dem. Vet inte om det blir rörigt när jag ska försöka förklara hur jag funderar.
/U