Att läsa en stamtavla..

pastejja

Trådstartare
Det nämndes engineroom i "att prissätta föl-tråden", så jag sökte på det och hittade mycket intressant läsning, inte för att jag är säker på att jag förstår allt än. Men helt plötsligt kanske det inte räcker med fina namn i stamtavlan utan hur de placeras i förhållande till varandra etc. Jag hade tyckt det var superspännande att höra er kloka resonera kring stamtavlor. Hur ni läser dem, vad ni kollar efter etc.
/U

Sv: Att läsa en stamtavla..

ingen som har några intressanta tankar eller läst något spännande?
/U

Golden Crosses är jätteintressant, verkligen, men det verkar inte finnas mycket dokumenterat när det gäller svenska linjer och det kan jag tycka är lite trist när jag står med ett blå-gult sto. Hoppas att hitta mer info om detta. Tror att det var Cardento-Maraton som brukar producera bra hopphästar men annars kan jag inte minnas att jag läst något. Napoleon-Maraton är kanske en möjlig lyckad GC?

Jag kunde tänka mig att en generell diskussion kunde vara spännande, med exempel och förklaring på hur man ser det. Hur många generationer ska avelsmålet gått mot samma riktning för att man ska tro att man kan gissa resultatet?

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring på positionerna, om man skriver att en häst är linjeavlad 3+3, eller 3x3 ät det skillnad?

Balanserad linjeavel ska ha med sto och hingstar att göra, skulle gärna vilja få detta tydligare förklarat.

Engineroom verkar handla om 4;e generationens viktighet, men hur läser jag den? Vad använder jag den till?
/U

Jag fortsätter..
Om jag nu kommit på att det genetiskt skulle var jätteintressant med en hingst som innehåller vissa blodslinjer, finns det då någon sida på nätet där jag kan knappa in exempelvis de 2 linjer jag önskar och få veta ilka hingstar som finns tillgängliga med de linjerna?
/U

Jag fortsätter..
Om jag nu kommit på att det genetiskt skulle var jätteintressant med en hingst som innehåller vissa blodslinjer, finns det då någon sida på nätet där jag kan knappa in exempelvis de 2 linjer jag önskar och få veta ilka hingstar som finns tillgängliga med de linjerna?
/U
Inte vad jag vet.

Synd, för det hade ju kunnat vara intressant även om det skulle bli ett ordentligt stycke arbete.. Fast inom de svenska linjerna finns ju Görel :idea:..;)
Jag hade tex tyckt det var superspännande att se om det fanns en hingst med Domspatz och Sender. Men vad jag kan se så är det inte linjer vi har så otroligt mycket av i Sverige, jag hittar bara Guiness som har kombinationen genom Solist.
/U

Jag fortsätter..
/U

Hej, det finns faktiskt www.sporthorse-data.com där kan du på testmating först välja vilken hingst du vill ha in i stamtavlan och sen inom vilket antal generationer du vill ha den, du kan även göra vanliga testmating och få fram stamtavlan på kommande föl :laugh: är riktigt kul, tar lite tid att lägga in sina ston först men sen kan man laborera med olika hingstar och se om stammen som blir på passet ser attraktiv ut... ;):D

Vi hade i våras en föreläsning här uppe med Jan ove Olsson, det var intressant och vad han tyckte att idag "måste" det vara fullblod i hästarna, titta på passet sa han där ska finnas åtminstone ett fullblod inom de 3 först generationerna!

sen en liten kommentar om avelsrådgivning, jag tycker generellt ALLA inom ASVH är så himla rädda för att ha en åsikt och komma med förslag!! Herregud sen får väl alla välja vilken hingst de vill men man tycker att de åtminstone på rak arm ska kunna spotta ur sig 3-4 lämpliga kandidater när de ser ett sto framför sig, hör hela stammen, gör en bedömning av henne osv, och ÄNDÅ blir det bara lite mummel om att det finns ju många hingstar... ursäkta detta skulle till den andra tråden... men jag blir arg varje gång jag tänker på det. sen var det väl bra hjälp med den skriftliga rådgivning de hade i fjol som jag fick ett sto uttaget till, men jag som andra efterlyser mer konkret "på plats" rådgivning!!! fler visningar där man kan visa stoet så de ser vad de faktiskt gör rekommendationer åt...

Oj men tack! Jag hittade lite hingstar med den kombinationen:
Dimaggio
Dombug
Falkenstern II
Glückspilz
Wakantanka M
Waterford
Werenfels
Wolkenglanz
Wolkenstein II
Wolkenzug
Wundermeyer

så det fanns ju en del, men vad jag vet så är ingen av dem tillgängliga i svensk avel.. Tusen tack för länken, jag lker vidare. :)
/U

Intressant med fullblod, jag tror också på att det måste in mer, ingen tvekan om det.
/U

Jag tycker bara att det är lite svårt att veta när fullblodet skall in. Jag vet inte hur jag ska förklara. Om jag har ett starkt sto som jag vet vad det nedärver så är det nog lättare, men som det stoet jag har nu, hon har bara 2 avkommor, med 2 mycket olika hingstar och avkommorna ser mer ut som sina fädrar än stoet (nåja det är lite tidigt att bedömma 2-månaders fölet), men 2 åringen är otroligt lik sin far utseendemässigt. Temperamentet är dock mammas på båda. Jag antar nu lite förhastat att mitt sto inte typar sina avkommor speciellt mycket. Är det ett sådant sto fullblodet skall in på vid nästa betäckning, eller är det ett sto som tydligt präglar sin avkomma exteriört?
Min tanke är att det bästa kanske hade varit att hitta en 50%:are med bra typ, med viss linjeavel som har samma styrkor exteriört som mitt sto (bra ben, fin överlinje, bra båldjup etc). Och att även i nästa generation försöäka hitta en 50%:are med viss linjeavel,etc. Känns som det kan slå precis hur som helst om jag väljer ett rent fullblod till det stoet jag har nu eftersom de är så olika. Jag har sett 50%:are som är så grova så man inte kan tro att det skulle vara fullblod i dem. Vet inte om det blir rörigt när jag ska försöka förklara hur jag funderar.
/U

Jag tycker bara att det är lite svårt att veta när fullblodet skall in.
Jag tycker att exteriören, avelsmålet och stamtavlan ger en fingervisning om när det ska till mer fullblod.

Jag tycker att exteriören, avelsmålet och stamtavlan ger en fingervisning om när det ska till mer fullblod.

Det låter ju klokt, men jag kan tycka att det är svårare i verkligheten. Jag inbillar mig att det är lättare att lägga fullblod på en häst som redan har fullblod inom räckhåll i stamtavlan än en som inte har det, om man nu ska ha en liten susning om vad resultatet kan bli eftersom skillnaden inte blir så otroligt stor. Möjligen tänker jag helt fel, kanske att det just är på ston som mitt som det verkligen behövs en ren fullblodshingst och att jag i framtiden inte ska fega och använda ädla halvblodshingstar. Nu diskuterar vi inte just mitt sto utan mitt sto får representera ett tyngre omodernt halvblod med många andra fördelar som gör att hon bör vara i avel.
/U

Det låter ju klokt, men jag kan tycka att det är svårare i verkligheten. Jag inbillar mig att det är lättare att lägga fullblod på en häst som redan har fullblod inom räckhåll i stamtavlan än en som inte har det, om man nu ska ha en liten susning om vad resultatet kan bli eftersom skillnaden inte blir så otroligt stor. Möjligen tänker jag helt fel, kanske att det just är på ston som mitt som det verkligen behövs en ren fullblodshingst och att jag i framtiden inte ska fega och använda ädla halvblodshingstar. Nu diskuterar vi inte just mitt sto utan mitt sto får representera ett tyngre omodernt halvblod med många andra fördelar som gör att hon bör vara i avel.
/U
Rent fullblod skulle jag använda om jag vill ha fram en fälttävlanshäst eller ett avelssto. Annars så skulle jag gå på en hingst som står högt i blod. Då gärna av samma fullblod som finns i stamtavlan hos stoet. Men det är jag det :-)

Men det är nog så jag funderar också. Jag skulle gärna vilja ha en 50% till avelssto, eller en 100% för den delen ;).
/U

titta på passet sa han där ska finnas åtminstone ett fullblod inom de 3 först generationerna!

Det tycker jag känns lite märkligt - är inte procentsatsen viktigare? Jag har två ston varav den ena är 40% xx, den andra knappt 10% (räknat på sex led) och det blir såklart helt olika hingstval på dessa. Jag tycker de ska hamna mellan 30-50% xx, det känns "lagom". Fast det är svårt att hitta hingstar som lyfter procentsatsen tillräckligt på mitt 10%-iga sto.

Dessutom beror det på vart det räknas ifrån. Nu minns jag inte siffrorna men om man tittar på mitt sto så är dte kopiös skillnad vart man tittar. Tror det är 17% xx/ox i mitt sto på den där hollänska sidan jag aldrig kommer ihåg namnet på, och 77% på den sidan som beskriver de svenska stofamiljerna (gissar att det är räknat från första kända hästen i stammen). Rent krasst skulle jag säga att det nog är en 17%:are.
Kanske det är bättre att fokusera på färskt fullblod. Närmaste i mitt sto är 5 generatoner bak om man inte räknar Jovial då. Så något färskt blod kan jag inte skryta om i denna inte heller i dottern där första fullblodet också finns 5 generationer bak.
´/U

När jag tittar på hästar vars stamtavlor inte betyder något för mig tycker jag att det är kul att studera namn och försöka lista ut varför de har namngivit som de gjort. Kul att se hur namn förändras genom åren.
Tycker även att det är kul att försöka lista ut varför de avlat som de gjort.

Jag har ett halvblodssto vars mamma hette Siluett. Hennes mor hette i sin tur Violett och Violett var undan Anette och Anette var undan Ninette.. osv.. :)

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Senast: a1agnlju
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 830
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 224
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka