Att köpa stallägarens häst

Rugge

Trådstartare
Jag kommer nästa år att köpa min nuvarande medryttarhäst av ägaren. De har eget stall, så hästen står ju självklart där.
Har funderat fram och tillbaka på om jag ska låta hästen stå kvar där eller inte efter köpet.

Idag har jag hästen som min egen redan, förutom utgifterna. Har mycket fria tyglar när det gäller ridningen. Får i princip göra vad jag vill, sålänge hästen hålls i kondition och inte far illa.

För/nackdelar som jag kan komma på

+ Hästen får gå på deras sommarbete, vilket andra inackorderade inte får
+ Ägaren tillika uppfödaren känner/kan hästen till 100 %
+ Hästen kommer befinna sig i en trygg miljö
+ Jag trivs i stallet. Fräsch samt ording och reda. Och så är jag redan så "inbodd" där
+ Kommer mycket bra överense med stallägarna.
+ Skulle jag någon dag inte kunna komma ut, så ställer de säkert upp.

- Kommer ägaren kunna släppa sitt ägande till 100 % om jag står kvar?
(egen uppfödd och haft hästen sedan föl. är idag 11 år)
- De kanske kommer förvänta sig lika mycket hjälp med sina andra hästar som de får idag.
- stallets läge innebär att jag måste ta transporten för att komma till träningar, hade önskat ridavstånd till ridhuset.

Att köpa häst av stallägaren och sedan stå kvar i dennes stall, hur har det fungerat för er?

Sv: Att köpa stallägarens häst

Jag hade nog också varit lite orolig för att ägarna skulle ha svårt att släppa hästen om den står kvar. Å andra sidan verkar du ju trivas väldigt bra i stallet och det är ju mycket värt om du kan få lite hjälp. Men det är ju ingenting som säger att du måste bestämma dig för all framtid heller. Om du gillar stallet och känner att du kan leva utan ridhus så kan du ju alltid stå kvar till att börja med, och sedan flytta hästen om/när du tröttnar på att stå där.

Jo visst kan jag alltid flytta :)
Är intresserad av vad andras erfarenheter.

Jag hade valt att flytta hästen någon annanstans, speciellt om du vill ha gångavstånd till ridhus också. Min erfarenhet är att den förra ägaren kan inte (i de allra flesta fall) släppa hästen. Jag hade blivit galen på att aldrig få göra som jag vill, ha det foder jag vill, rida som jag vill osv. Så länge det är någon annan som äger hästen får man ju hålla god min och vara tyst, men är det min egen häst vill jag bestämma själv. :)

Är det din första häst?

Jag skulle nog vara glad i att få ha all historik o total kunskap om hästen- om det funkar.

Blir det för mkt får du väl säga till att de får släppa lite o funkar inte det hota lite..

Jag tror att det löser sig finfint. Grattis.

Du kan räkna med att om du nu flyttar den- för hästen första gång i livet, så kommer den att te sig annorlunda.

Det blir min första häst. :)
Jag har i princip fått all info som finns att få om hästen. Ägaren lägger sig inte så mycket i vad jag gör med hästen idag, trots att jag änsålänge bara är medryttare. Men det kan ju ändras.

Känner mig samtidigt "hedrad " som får köpa hästen, då många andra blivit nekade.

Jadu... Alla mina ponnysar som jag har köpt har stått kvar hos säljaren :p
Nu har jag iof köpt ponnysarna av samma säljare och jag har bara sett det som positivt.
Ser ingen skillnad i att flytta till ngn annan, där kan man ju också åka på att ta hand om andras hästar trots att det kanske inte riktigt var meningen så..

Men prata med säljaren att du vill gärna ha kvar hästen där, MEN du vill känna att det är DIN häst och därmed inte vill bli tillsagd hur du ska göra med olika saker även om goda råd och någon att bolla funderingar med alltid är bra.

Om du känner stallägaren. Känner att du och stallägaren har samma tänk och är överens om hur hästar bör ha det. Så finns det väl inga hinder för att stå kvar ...

Är man överens om hur saker skall vara så finns det ju inget att lägga sig i om.

Jag har köpt häst och haft hästen på samma ställe som tidigare ägare (också egenuppfödning). Det har aldrig varit några problem. Jag och tidigare ägare har samma hästtänk. Finns inget att lägga sig i om. Finns inget att anmärka på eller ha åsikter om därför att vi i huvudsak tänker ganska lika. Hon har aldrig fått mig att känna det som om hästen inte var min.

Skulle det inte vara så. Att man känner att det är en massa saker som man ställer sig frågan till .. Hovslagare, vetvård, ridning och tränare, foder, rutiner osv så är det såklart ingen bra idé. Då blir det säkert svårt för tidigare ägare att acceptera förändringarna, svårt att inte lägga sig i. Svårt att släppa taget.

Hej! Jag har min ponny kvar hos fd ägarna och i deras stall, fungerar jättebra. Då detta är min första egna häst känns det tryggt för mig om det skulle vara något problem som dyker upp. Han trivs där och har sina kompisar kvar, så det känns bra. Jag hade honom också som "min" i ett år innan, så övergången blev inte särskilt stor, och det känns som om de har "släppt honom" liksom.

Jag hade nog flyttat, men det beror ju helt på. Lägger dom sig inte i och inte bryr sig alls så spelar det ju ingen roll men min erfarenhet är att det ofta är svårt för gamla ägarna att släppa taget.

Sen verkar det ju lite som att du blir specialbehandlad om man jämför med dom andra inackorderingarna pga att du ska ha deras gamla häst, får gå på deras bete osv. Jag hade iallafall kännt det som att jag hade behövt hjälpa till lite extra eller mer än dom andra. Eller varför annars skulle du få det annorlunda än dom andra inackorderingarna? För när du köper hästen bör du ju också bli behandlad som en inackordering om dom nu kan släppa hästen helt och hållet och se den som en vanlig inackorderad häst.

Fast med betet går ju att förhöra sig om innan. De kanske inte vill blanda in andras hästar eller så räcker inte betet till.

Nog tror jag att folk förstår det utan att de drabbas av den svenska avundsjukan.

Fast med betet går ju att förhöra sig om innan. De kanske inte vill blanda in andras hästar eller så räcker inte betet till.

Nog tror jag att folk förstår det utan att de drabbas av den svenska avundsjukan.

Jag menar inte att någon annan inackordering blir avundsjuk för att någon specialbehandlas utan att om man får mycket mera fördelar så kan det hända också att dom förväntar sig mera hjälp från än.

Ts undrade ju om stallägarn förväntade sig lika mycket hjälp som innan och den risken är ju stor om man får en massa fördelar och bättre hagar osv. Får man fördelar enbart pga att man har deras gamla häst så hade iallafall jag tyckt det känts fel utan att ge någonting tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Jag inbillar mig att vettigt folk som sålt hästen o därmed får betalt för stallplatsen inte kräver samma, utan kanske frågar o reducerar hyran.

Hon har som jag fattar det fått rida den gratis o frivilligt ställt upp med lite arbete som tack.

Jag inbillar mig att vettigt folk som sålt hästen o därmed får betalt för stallplatsen inte kräver samma, utan kanske frågar o reducerar hyran.
Tyvärr så är inte verkligheten sådann, har jag mycket erfarenhet av. Man måste vara otroligt tydlig med vad som är okej och inte för att inte bli utnyttjad. Många tar mycket för givet och man måste vara klar med vad man gör och vad man inte gör oavsett vad man betalar i hyra.

Jag har av pga snällhet hjälpt till mycket i stallen jag stått i och i början så var folk otroligt tacksamma och allt det där tills dom tar det för givet att man är uppe tidigt och sköter utsläpp och mockar hagar osv. Man måste akta sig för att inte bli utnyttjad för att man har svårt att säga nej.

Det där är ju svårt...

Om jag går till mig själv bara, och jag sålde en häst som sen skulle stå kvar i stallet, så skulle jag ha jättesvårt att låta bli. Faktiskt. Men du verkar ju redan nu få styra en hel del själv i alla fall och det borde väl egentligen inte ändras när du köpt hästen, så stå kvar och prova, ge det en chans. Känns det fel så flytta.

Det finns en juridisk aspekt på det hela.
Du måste ta varan i besittning för att den skall räknas som din.
Om den står kvar så kan den åka med i en ev konkurs eller utmätning av säljaren.

Flytta åtminstone bort hästen för några månader så att du hävdar din äganderätt.

Oj! Det hade inte jag en aning om. Det låter ju helt knäppt?
Så det kan de göra även om det finns papper och sådant som är i ordning? :eek:

Jag har fått för mig att det räcker att lasta hästen och köra en runda (och sedan tillbaka till stallet igen) för att det ska räknas som att man tagit varan i besittning, så den biten är väl inte direkt svårlöst men ändå något att tänka på :)

Tack för era tankar och synpunkter!
Anledning till att den får gå kvar på betet är egentligen mest för att ägarna vill vara snälla. Andra inackorderade har blivit informerade om att det inte kommer finnas bete så det räcker till fler. Jag kommer att vara mycket tydlig med att jag inte kommer kunna hjälpa till i närheten av så mycket som jag gör idag. Jag kommer själv börja jobba heltid nästa år. Pluggar i dagsläget och har därför mycket tid till att hjälpa. Detta har jag redan tagit upp med dem, så de är införstådda med detta.
Hittills har jag hjälpt till som ersättning mot gratis ridning, samt tillgång till deras transport.
Transporten kommer jag även kunna låna efter köpet, mot att jag står för en del av underhållskostnaden.

Inte ung: Samma regel gäller väl om jag skulle hyra stallplats hos någon annan?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 155
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 792
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 143
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI