Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att om jag skulle ha valpar till salu skulle jag vilja ha de bästa möjliga ägarna. För mig skulle dessa personer vara intresserade av rasen i fråga och kanske redan ha tagit kontakt med rasföreningen i deras område. Det skulle innebära att de logiskt sett skulle söka valp genom föreningen.
Att annonsera på säljsidor känns lite som "kom och köp, vem som helst."
Visst finns det säkert bra uppfödare och säljare där också, men jag söker ändå allid hund via kennelklubb/förening.
Med tanke på vilka mängder av bonkatter och korsningshundar som paras lite hur som helst (och som folk köpter och säljer lite hur som helst) så vill jag stöda de som avlar med förnuft.
Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.
Sedan måste ju inte blocketinköp alltid handla om impulser, men det är relativt få seriösa uppfödare som annonserar där. Är man intresserad av vart djuren hamnar så riktar man sig till främst till redan engagerade personer som gjort sin hemläxa, vilket ofta är personer som har kontakt med valpfömedlare.
Blocket är för mig detsamma som att gå in på Zoo och köpa en hamster/undulat, för att den var billig och man tyckte den var söt där i fönstret. Visst kan det bli en jätteduktig djurägare som verkligen anstränger sig, men det kan precis lika gärna vara någon som tröttnar två veckor senare. Har man däremot tagit sig tiden att leta fram information, kanske gått på någon utställning, talat med klubben... då är chansen större att man också har kvar engagemanget när hunden faktiskt kommer.
Vill du ha ett förbud+1 på den.
kl.
Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.
Ta tex uppfödaren av min Alice. Hon hade köpare till alla 14 valpar innan de ens var födda. Detta var den kennels första kull, men folk stod på kö i flera år just för att tiken är riktigt bra.
Samma nu när de planerar nästa kull (leverans ungefär om ett år). De har inte ens gått ut med tilltänkt hane, ändå har hon flera bokningar varav 5 är exporter.
.
Sen att valpköpare bokar valp innan de ens vet vad den ska "bakas med" känns väl inte helt seriöst, visst att man litar på "sin" uppfödare, men det är väl hunden man får och betalar för, inte uppfödaren?
Jag skulle t ex aldrig boka ett föl med ett sto innan ens uppfödaren valt hingst och jag sett fölet live. Genomtänkt avel är aldrig en garanti på vad man får för resultat.
Jag skulle inte leta valp på blocket, tycker helt enkelt att det känns oseriöst. En bra uppfödare med bra avelsmaterial borde inte behöva annonsera på blocket. Bra valpar ur bra kombinationen säljer sig själva, till köpare som vet vad de vill ha.
+1 på den.
kl.
Men man väljer väl lika noga oavsett vad man har för mål? Enda skillnaden är att man väljer via andra kriterier.
Jag kan ju tycka att alla som köper hund bör sätta sig in i den aktuella rasen.