Att köpa häst...

L

Lucem ferre

Hej!

Jag har börjat fundera över att köpa en häst. :bump:
Vad jag undrar är ni alla som har hästar, hur mycket pengar går det åt på en månad ungefär? Om ni tar med alla kostnader, stallhyra, försäkring, skoning mm. Jag behöver inga exakta siffror, men så man kan förberäda sig lite i förväg. :)

Hur ofta vaccinerar ni era hästar, ni som springer med jämna mellanrum på tävlingar.

Tacksam för alla svar!!!:bow:

Sv: Att köpa häst...

Vi har en unghäst på 5 år, billigare tävlingar, och jag har en månadskostnad på 5000 kr. I denna summa ingår stallhyra, försäkring, skoning, träning, tävling. Har dock inte räknat med vet. kostnader så lägg till 300 kr i månaden för det. Har inte räknat med bensinförbrukningen till och från tävling i heller. Vågar inte, då blir det sluttävlat.

Det finns massa andra trådar om detta.. Läs dom :)

Nu har jag då en shetlandsponny,och de är ju billigare i drift än stora hästar. Och det beror helt på vart i landet man bor och vad man har för inriktning.. Såna med stora dyra tävlingshästar som kräver hög standard och ridhus har högre kostnader än jag som har min ponny inackorderad ute på landet,utan ridbana eller ridhus.
Men som exempel på "bonnnstallskostnader ute på vichan"

300:-/mån stallhyra
100:-/mån strö
200:-/mån hö
180:-/vartannan månad verkning av hovar
ca 50:-/mån i kraftfoder
1077:-/Försäkring helår hos Folksam
Ca 600:-/vaccinering 1 ggr år
Sen kan det ju hända att hästen går och skadar sig,men där behöver man ju bara betala självrisken på omkr 2000:-

Hej
Jag betalar:

Hyra 1100:-
stallservice 400:-
Hösilage 700:-
Kraftfoder 300:-
Strö 200:-
Försäkring 550:-
skor 450:-
Träningar 600:-

totalt 4300 i månaden i fasta utgifter!

sen tillkommer mer för ny utrustning, vacc, avmask, vet. osv.

Jag står på en anläggning med ridhus strax utanför gbg.

har ett halvblod på 4 år (bor på landet så kostnader för hovslagare, stallhyra osv är lite lägre här än i städerna)

-stallhyra 800+moms (blir 1000 kr). Då ingår, förutom service, spån, hö/hösilage, betfor, lusern, saltsten, morötter.
-hovslagare 600 kr för helskoning (var 6-8:e v)
-massage 300 kr (ca en gång i månaden eller knappt det)
-kiropraktor 450 kr (knappt en gång i månaden, el bara nån gång ibland)
-avmaskning ca 80 kr/gång, 3-4 ggr om året
-vaccination (stelkramp vart 3:e år, influensa 1 gång/år). Hm tror jag betalade 750 kr för 1 stelkramp o 2 influensa sist. Rekommenderar att vaccinera mot influensa även om du inte tävlar!
-försäkring, det dyraste.... min pålle kostar 1050/mån!
-träningar: dressyrtränaren 300 kr (ca 1 gång/mån), hopptränaren 150 kr (varannan vecka)
-utrustning: blir ibland lite, ibland mkt. beror på vad man behöver. ibland händer det ju att man köper nåt bara för att man vill ha det. hmm rätt ofta :angel: men särskilt i början behöver man rätt mkt grejer!
-anläggningskort till ridklubben (åker dit o använder ridhuset + vid träningar) 400 kr/år
-medlemsavg ca 150 kr/år
-sen tillkommer ju veterinärkostnader, min självrisk är på 2300 o kostnader över det betalar försäkringsbolaget
-bensinpengar till o från stallet, plus när man kör med släpen, plus underhåll av släpen mm mm

glömde kraftfoder
jag köper krafft groov, mineraler, b-vitamin
blir nog ca 400 kr/mån

Jag lägger 40-50.000:- per år på min häst, och då tävlar jag inte...

Jag vågar har sparat alla kvitton, men jag vågar inte räkna ut på vad de hamnar på :angel:

Men jag lägger kanske 3.000-4.500:-/månaden på min häst.

HeJ!

Min häst kostar mej under en bra månad ca 3000 kr. Det innefattar stallhyra, all mat och skoning.
Träningar tillkommer, just nu inga alls, men dom brukade kostar ca 200 kr/gång, sen beror det lite på väder hur många dom blir.

Veterinärkostnader uppgår till... massor (kan inte räkna ut det,tror jag lagt ca 4000 senaste 3 månaderna på vet.) och är det man måste räkna med kan dyka upp. Jag tror min häst är en av de dyrare i drift, speciellt som jag oftast bara kan ha henne som hamster pga alla skador.. Skadorna har ju fått försäkringen att stiga till nästan 10.000 per år, så inte är hon billig iaf.

/ lavinia, som inte stå i lyxigt stall

Jag har islandshäst på lösdrift och jämfört med storstadspriserna en rätt billig hyra.
Ungefärliga kostnader per månad:
Stallhyra 650 kr (inkl hö och havre, betfor, mineraler)
Försäkring 300 kr
Hovslagare 400 kr
Strö 10 kr (eftersom hon inte står i box mer än om hon måste pga tex sjukdom)

Det var de mer fasta kostnaderna. Sen tillkommer utslaget per månad:
Veterinära "rutinbesök" (Vacc, tandkoll mm) 100 kr
Veterinära "extrabesök" (förra månaden tex) 350 kr
Träning/lektioner ca 350 kr/månad
Hyra släp ca 100 kr (har oftast lektioner i närheten och slipper hyra släp då)
Tävling 100 kr (då har jag bara tävlat en gång i år)
Extra kraftfoder (om jag anser det behövs) 150 kr
Avmaskningar 30 kr
Bensinkostnad 700 kr

Drygt 3000 kr/månad alltså. Då har jag inte räknat med att jag också köper en del grejer emellanåt. Kanske för ca 200 kr i månaden utslaget (jag är ingen storköpare utan handlar bara det allra nödvändigaste).

Har hästen hoss mor och far och betalar då bara fodret som är Uträknat till:1200/månad
Skoning/8vecka:500kr eller 250/månad
Strö hämtar vi gratis
Föräkring:800/månad
Träningar betalar jag:800kr=två träningar i veckan
Har alidrig haft ute vetrinär till min så jag räknar inte med det:) men det kostar väl alldig mer än en självrisk och det är väl 2500 tror jag

summa:3050

sen kommer det klart en massa andra kostnader :av maskning vaccenationer (som dock är billigare då mamma gör dem) tand läkare, massör, tävlingar osv osv

sen gör säket av med mycket mer på en massa onödiga smågrejer som jag och min polle bara MÅSTE ha :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är otroligt priviligierad och betalar ingen stallhyra för min pålle. Så jag hamnar på runt 1000 kr/månad i fasta kostander, ofta något mindre. Då har jag inte räknat med ny utrustning och träningar eftersom jag nästan aldrig tränar. Och så äter han bara hö och lite mineraler.

Vågar inte räkna...
Men det kostar mycket mer än jag trodde. Har haft min i ett år nu. Inköpspriset är den lilla kostnaden. Men det är himla kul!

Jag betalar per månad:

Stallhyra: 1400:- (hö halm ingår)
Kraftfoder inkl tillskott: 600:-
Hovslagare: 350:- (snittat per månad)
Försäkring: 500:-
Övriga utgifter: 400:-

Sedan kostar det ju lite med utrustning... köpte nyss ny sadel och tillbehör för 12000:-

Ridlektioner har jag gratis tack vare att jag tränar för min bästa kompis (brukar hjälpa honom med div saker).
Nu har jag en unghäst men kommer att lägga mer pengar sedan när det blir tävlingsdags!

Hej!
Kul att du ska skaffa häst! :)

Jag betalar (för 3 hästar):

1900 i stallhyra
800 för hösilage (vintertid)
500 i försäkring
200 i kraftmat

Per månad
Till det kommer det "alltid" extra utgifter vid köp av utrustning och sånt

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 840
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 594
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 027
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar