Självklart är homofobi ett allvarligt samhällsproblem. Men det innebär väl fortfarande inte att jag måste bygga min identitet på sexualitet?
Jag är inte riktigt med på hur det ena förutsätter det andra. Jag tänker att det inte är identiteten i första hand som skulle göra att jag fick på nöten, utan att en del inte står ut med att se homosexualitet. En eventuell homofob våldsverkare lär inte bry sig om huruvida jag identifierar mig som homo, bi eller hetero, utan gå efter hur de själva identifierade mig.
Sen är jag också fullt medveten om att jag lever i typ Sveriges queervänligaste hörn. Mina homosexuella vänner, som lever i samma hörna, har därför lyxen (enligt egen utsago) att inte behöva ha den riskmedvetenheten i sin vardag. Det kan ju bidra till att jag känner som jag gör. Jag tycker inte att jag blivit en annan när jag inser att jag blivit lite kär i en kvinna, utan mer att ”åhå, där ser man, det var nåt nytt!”. Jag tänker att om min identitet byggde på att jag var hetero, så borde det snarare utlösa en identitetskris. Sexualitet verkar så rörligt, det är svårt att bygga sin identitet på att den ska vara enligt en viss etikett, tycker jag. Då skulle man ju få identitetskrisa för jämnan.