Varning för långt och kanske lite rörigt, men men...
Jag har väl precis blivit "frisk" från depression (+ångest oro och sömnsvårigheter), enligt den uppföljning jag och min samtalskontakt på VC hade idag.
I mitten av november kontaktade jag min VC via mina vårdkontakter (tillhör dalarnas landsting förresten) då jag mådde väldigt dåligt, enligt mig själv var jag på väg in i väggen och mådde skit hela tiden, var labil i humöret, sov inte, ältade mycket gammalt skit och ifrågasatte varför jag skulle fortsätta leva. Allt hade byggts på under senaste året, för att sen rinna över under hösten, mycket pga jobbet (och en viss kollega). Jag har under många år "mått dåligt" med följd att självskadebeteende i form av mat och sex användes, men inte förrän nu under hösten började jag inse det, och det var väldigt jobbigt. Jag har inte sökt hjälp tidigare i livet, men det hade jag behövt inser jag såhär i efterhand.
Inom en vecka ringde samtalskontakten upp, för att se hur det var, hur akut allt var, om det fanns risk för självmordsförsök och för att se lite vad jag behövde prata om. Inom två veckor fick jag den första tiden (normalt sett var det ca 4 veckors väntetid).
Vi jobbade med ACT (en vidareutveckling från KBT), min samtalskontakt berättade lite om hur KBT och ACT fungerade vid första besöket, och jag fick välja vad jag trodde skulle funka bäst. Vi har haft samtal 1 gång i veckan 6/11-nu, och vi ska ha några sessioner till innan jag nog är färdigbehandlad.
I samband med detta blev jag heltidssjukskriven i 2.5 månad, sen har jag jobbat 25% i ca 2.5 vecka, (nu har jag ryggproblem som också utreds i samband med detta, så nu hänger det lite mer på ryggen hur det kommer bli med sjukskrivning osv) nytt läkarbesök på måndag så vi får se hur det blir.
Jag har alltid oroat mig, sett allt negativt istället för det positiva, tänkt "katastroftankar", ofta haft sömnbesvär, varit nedstämd, ledsen och deppig men stoppat huvudet i sanden och tänkt att det blir nog bättre, men det blev det ju aldrig.
I samband med att jag började jobba igen fick jag ångestattacker och efter telefontid med läkaren fick jag börja med Saroten (används vid depression och nervsmärtor) och det var tal om Sertralin också. Jag har ätit Saroten i 2 veckor nu, och den har hjälpt rätt mycket tror jag (inte mot ryggsmärtan, men resten), så jag kommer avböja Sertralin och be om att få fortsätta med Saroten.
Men, utan samtalskontakten hade jag aldrig blivit bättre. Vi har inte direkt jobbat med dåtiden, utan mer nutid och framtid, och det känns ändå bra.
Jag kan väl inte säga att jag är lycklig nu, men jag mår inte dåligt 95% av tiden.
Dock kvarstår problematiken jag har kring mat, men vi kommer nog jobba lite mer med det också nu de sista träffarna, vi pratade en del om det idag (igen, vi har pratat om det i omgångar tidigare också) men hann inte "avsluta" ämnet.
Jag har även haft 6 pass medi yoga via min VC, men det har inte riktigt hjälpt något.
För att se i siffror hur det har gått för mig, så delar jag med mig av de tester jag fick göra vid det första tillfället hos min samtalskontakt, samt med dagens uppföljning av samma tester.
ISI (sömn)
20181106 (då) - 21 poäng, medelsvåra sömnproblem
20190301 (nu) - 5 poäng, inga sömnbesvär
PHQ-9 (depression)
då 20 poäng (svår depression)
nu 7 poäng (mild)
GAD-7 (generaliserad ångestsyndrom)
Då 16 poäng (svår)
nu 6 poäng (mild)
Stress (Burells stressbeteende)
Då 38 poäng (mycket tydliga stressbeteenden som bör hanteras, kan på sikt ha en allvarlig effekt på hälsan)
nu 27 poäng (inget generellt stressbeteende, dock vissa beteenden som kan vara värda att arbeta med)