Tack för svar! Jag ringde till mottagningen som finns här nära mig, så får jag se vad som händer.Nej, det var jag inte . Jag bara ringde dit, ställde mig i kö och fick börja några månader senare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar! Jag ringde till mottagningen som finns här nära mig, så får jag se vad som händer.Nej, det var jag inte . Jag bara ringde dit, ställde mig i kö och fick börja några månader senare.
Det finns kurator på VC. Det är nog allt som står till buds om jag åker ut från psyk. Man får bara träffa kuratorn en gång var tredje vecka. Det är liksom ingenting.Jag fick 18 det räckte bra . Har ni ingen öppenvård hos er? Jag bor i Jönköpingslän hade man väl tagit sig in i psykiatrin så löpte det på bra.
Problemet är väl när man inte håller med varandra om vad som är bäst för en. Jag får inte ens någon terapi av psykiatrin pga mina diagnoser för psykologerna där hävdar att terapi inte kommer fungera för sådana som mig. Jag kommer gå in med för höga förväntningar och gå därifrån ännu sämre pga att jag känner mig misslyckad som inte kan ändra på mig eller bli "frisk" och "normal". Jag har testat många psykologer genom åren men aldrig har jag träffat någon som fungerat egentligen så ibland har kanske psykiatrin rätt i att terapi inte alltid är lösningen, dock hade jag gärna haft mer stöd genom åren än vad jag fått.Resurserna inom psykiatrin är ju trots allt ganska begränsade, så varför inte rikta in det på det som troligen har bäst effekt i det aktuella fallet? Det känns mest som om vården kör efter modellen fort och fel - genväg blir senväg.
Jag kan helt ärligt inte tro att kbt är den bästa metoden för alla typer av problem, men det anses ändå vara rätt mot precis allt. När jag fått kbt för min panikångest och det inte fungerade så ansågs jag färdigbehandlad. Det fanns inget mer att göra. Men då hittade jag en annan väg på egen hand.Problemet är väl när man inte håller med varandra om vad som är bäst för en. Jag får inte ens någon terapi av psykiatrin pga mina diagnoser för psykologerna där hävdar att terapi inte kommer fungera för sådana som mig. Jag kommer gå in med för höga förväntningar och gå därifrån ännu sämre pga att jag känner mig misslyckad som inte kan ändra på mig eller bli "frisk" och "normal". Jag har testat många psykologer genom åren men aldrig har jag träffat någon som fungerat egentligen så ibland har kanske psykiatrin rätt i att terapi inte alltid är lösningen, dock hade jag gärna haft mer stöd genom åren än vad jag fått.
Trots allt så vill dom inte heller testa saker som dom inte tror fungerar för en, av många förståeliga skäl. Jag har kommit till det läget att jag iallafall förstår vad läkaren menar nu med att terapi inte fungerar för mig, accepterat vilka svårigheter jag har och alltid kommer ha och har släppt tanken att bli "frisk".
Jag skulle nog kalla mig frisk nu faktiskt då det är så frisk jag kan bli, genom mediciner och stödsamtal och en jättebra läkare.
Jag är ju rädd att inte få vård alls. Att snacka med kurator med glesa mellanrum räknar jag faktiskt inte som vård.Jag bodde i Sthlm när jag fick vård. Det var dock inte friktionsfritt eller självklart trots diverse diagnoser, trauman, ung ålder.
Det var nog mycket min pappa som såg till att jag fick vård. Han hotade med pressen etc när de glömt budgetera för min utlovade vård och sen försökte dölja det genom att påstå att jag var ett hopplöst fall som man inte ödslade terapi på.
Det blev en del omplaceringar och uppsägningar för dem när högsta chef fick veta. Efter det var pappa och högsta chef lite småbuddies. Så när det sket sig ringde han dit och saker löstes.
Har tyvärr vänner som fått sämre bemötande där och inte orkat strida.
Jag hade ju tur i att den psykolog jag gick till var utbildad inom KBT som man ville jag skulle testa. Men också att hon var utbildad inom Schematerapi, som en av de första i landet. Iom det kunde hon ta beslutet att KBT inte var rätt för mig och vi byta till Schematerapi. Annars vet jag inte om jag fått det.
Hon var en av de som drev den traumabehandlingsinstans som jag gick till både i heltidsgrupp och för EMDR ensam. Just att hon hade haft hand om mig redan i gruppen gjorde väl att hon stred för min skull.
Så jag hade tur i att råka på just henne och att ha en pitbullpappa som är intelligent, älskar sin dotter och inte konflikträdd.
Jag har varit utan psykologkontakt i många år nu. Men ca för 1 år sedan bröt jag med min mamma och hade i övrigt mkt stress och levde i en rätt osund miljö som jag vantrivdes i. Då kontaktade jag psyk för att få psykologhjälp. Jag blev då efter bedömning placerad hos en terapeut som man nog tänkt jag skulle gå KBT hos. Men vi enades om att det nog inte riktigt var rätt för mig ganska fort. Hon var väldigt vettig upplevde jag.
Så jag vet inte om jag hade tur i att råka få henne eller om det kan vara så att man kan vara med och påverka. Jag tror jag hade lite tur iaf med henne iom personkemi etc.
Jag gick inte så länge den här gången. Det behövdes inte. Tid och att flytta till boende och stall utan dålig stämning gjorde också mkt. Jag insåg nog inte där hur mkt jag faktiskt sänktes av att bo så.
Hade någon sagt till mig att "du får si och så här få besök" förut då jag var yngre och mådde fruktansvärt hade jag fått fullständig panik. Och fick väl några gånger också.
Idag mår jag ju i grunden bra och kan ta det. Men jag tycker det är ett rätt dumt sätt av vården att skrämma folk som mår dåligt till att inte kunna fokusera på sin behandling utan rädslan för vad som händer sen om man inte "blir bra nog".
Jag gick till vården testade alla deras metoder och tillslut fick jag rätt terapi.Alla ni som skrivit att terapi har varit helt avgörande - hur får man den här terapin? Jag tycker mest jag brottas för att få det, men hittills har det varit klent med resultat.
Inte blir jag mer positiv av att läsa sånt här: https://www.dagensmedicin.se/artikl...-ar-undantagna-ratten-till-effektiv-sjukvard/
Jag skulle behöva rejält med cash för att kunna betala för terapin själv. Kanske skulle jag kunna få in pengar genom att hyra ut rum, men då måste en del saker fixas först och det orkar jag ju inte nu. Moment 22. Jag skulle behöva hjälp med det också.
Alla ni som skrivit att terapi har varit helt avgörande - hur får man den här terapin? Jag tycker mest jag brottas för att få det, men hittills har det varit klent med resultat.
Inte blir jag mer positiv av att läsa sånt här: https://www.dagensmedicin.se/artikl...-ar-undantagna-ratten-till-effektiv-sjukvard/
Jag skulle behöva rejält med cash för att kunna betala för terapin själv. Kanske skulle jag kunna få in pengar genom att hyra ut rum, men då måste en del saker fixas först och det orkar jag ju inte nu. Moment 22. Jag skulle behöva hjälp med det också.
Låter enkelt. Jag har dessvärre inte fått något annat än något som fick mig att må sämre.Jag gick till vården testade alla deras metoder och tillslut fick jag rätt terapi.
Då antar jag att du betalade själv för det?Jag googlade upp en psykolog som verkade vettig och ringde och bokade tid.
Fast går du inte händelserna i förväg nu? Var det inte tal om någon typ av utredning? Är det fastställt nu att det "bara" är en depression som du lider av? Om inte, så är det väl bättre att du försöker ta det lugnt i nuläget och låta psykologen fortsätta hjälpa dig?Jag är ju rädd att inte få vård alls. Att snacka med kurator med glesa mellanrum räknar jag faktiskt inte som vård.
Så nu funderar jag på hur jag ska lösa det.
Inte enkelt men tålmodigt gick jag igenom alla deras behandlingar tills jag kom till den rätta.Låter enkelt. Jag har dessvärre inte fått något annat än något som fick mig att må sämre.
Då antar jag att du betalade själv för det?
Jo, men jag panikar som vanligt. Det är det jag är bäst på.Fast går du inte händelserna i förväg nu? Var det inte tal om någon typ av utredning? Är det fastställt nu att det "bara" är en depression som du lider av? Om inte, så är det väl bättre att du försöker ta det lugnt i nuläget och låta psykologen fortsätta hjälpa dig?
Jag åkte först till akutpsyk när jag hade en ångestattack. Fick prata, nåja jag grinade mest, med några där men blev inte inlagd. De var jättegulliga och ringde mig dagen efter för att kolla läget. Fick sedan en remiss till en mottagning nära mig. Gick förvånansvärt enkelt.Alla ni som skrivit att terapi har varit helt avgörande - hur får man den här terapin? Jag tycker mest jag brottas för att få det, men hittills har det varit klent med resultat.
Du uttrycker dig bra trots migrän. Jag fattar vad du menar. Jag är skitkass på att hantera det som hänt och tycker att jag egentligen bara borde rycka upp mig för andra tycks ju kunna hantera sånt här, men det känns inte riktigt som en gångbar väg för mig.Två saker:
Vad har de sagt som du tolkar som att du inte får gå kvar?
Och
Är det inte nu det är läge att be om utredning av något som eventuellt kan ligga bakom din depression? (Och nu menar jag att inte att det som ligger bakom är att din familj åkte hem, utan att något kan ligga bakom hur du hanterar skadan du fick av det)
Hoppas jag skrev vettigt nu, har fortfarande migrän so have mercy.
En tanke är att det kanske var en dåligt formulerad motivation för att genomgå en utredningDu uttrycker dig bra trots migrän. Jag fattar vad du menar. Jag är skitkass på att hantera det som hänt och tycker att jag egentligen bara borde rycka upp mig för andra tycks ju kunna hantera sånt här, men det känns inte riktigt som en gångbar väg för mig.
När jag kom dit igår så nämnde jag det här med att jag var både rädd för att inte få en diagnos och att få en diagnos. Om jag inte får en diagnos så är jag rädd för att åka ut. Sen när vi precis var nästan klara, så nämnde psykologen det här med att det finns olika nivåer som styr var man hör hemma. Och med tanke på att jag kanske låter hurtigare än jag är så får det mig att tro att jag hör hemma på en annan nivå än psykmottagningen. Varför skulle hon annars ha nämnt det där med nivåer? Jag bröt ihop där en aning och började nästan grina så hon frågade då om jag inte ville tillbaka till VC.
Men vi håller på att nysta i den här härvan. Nästa gång ska vi väl antagligen snacka om ångest och oro. De är ju mina ständiga följeslagare och genomsyrar det mesta i mitt liv.