Nu var det lite mycket att läsa igenom men jag själv (i likhet med de flesta) har ju haft sämre perioder i livet. Är väl inne i en just nu med för den delen, men om de är något jag tror att jag lärt mig här i livet så är det fästa blicken åt det håll man vill. Kan likna det lite vid att man kastas omkring i ett stormande hav, men man har en livboj som sitter förankrad med lina i ett träd på torra land.. Man kommer kastas omkring och kanske vara nära att drunkna, trots livbojen, men man har något att sakta försöka dra sig in mot land med när orken kommer i skov.
Som jag ser det så finns det två vägar som båda kan leda en ut, den ena bygger dock en stabilare grund. Känslor är ju kroppens sätt att signalera när något är bra eller dåligt för en, om vi tar en situation som ensamhet t.ex.
Den ena vägen att lösa den situationen är att försöka fylla sitt liv med människor, men man blir inte nödvändigtvis klokare av det. Risken är dessutom att man släpper in folk på fel grunder.
Den andra vägen är att verkligen rannsaka sig själv och försöka få perspektiv. Man kan vara själv, men man behöver inte vara ensam. Ofta beror de negativa känslorna mot att vara själv på andra saker, stress över ditten och datten, tiden rinner iväg, kanske en känsla av att vara misslyckad. Det är ju alla saker man kan ifrågasätta och försöka se från ett annat håll. På det sättet så ändrar man inte sin ensamhet, men man ändrar bilden av vad det innebär att vara ensam och på det sättet får det att kännas bättre.
Jag tror att många väljer att gå ner längs väg nummer 1, vilket tyvärr gör att man riskerar att hamna på precis samma ställe igen ner längs vägen. Men visdom är svår att bli av med och den tjänar en livslångt. Så mitt råd är att fästa ögonen på något annat, en hälsosam variant av dig själv, och sakta dra dig dit på alla sätt du kan. Självuppfyllande profetior är en verklig sak och om man fäster blicken på sig själv och där man står så kommer man stå kvar som den man är.