Har du haft en depression och kommit ur den? Jag skulle vilja höra om andras erfarenheter där det funnits en depression men där man kommit ur den. Hur gick det till? Vilken vård fick du?
Själv misstänker jag att jag kommer kastas ut från psyk snart för andra gången. Tyvärr har jag inte pengar att betala för vård privat om jag inte tömmer sparkontot (som jag ska ha till det nya avlopp jag kommer att behöva).
Uppenbarligen är jag inte ensam om att inte få den vård som behövs:
https://www.svd.se/manga-med-psykisk-ohalsa-far-inte-ratt-behandling
https://forum.mind.se/forum/depression/trad/skriker-for-dova-oron-i-varden
När jag var tonåring och ung vuxen hade jag depression och tätt återkommande suicidtankar. Enstaka suicidförsök.
Det gick över skapligt av sig självt (som faktiskt många depressioner gör när man läser litteraturen).
Blev erbjuden samtalsterapi vid något tillfälle men avböjde.
Behandling via landsting: reglerna kan se olika ut men det är nog vanligt med en uppdelning där vårdcentralerna ansvarar för "mild till måttlig" depression med både läkemedels- och samtalsbehandling. Vårdcentralernas uppdrag är normalt sett kortvarig samtalsbehandling upp till 10 till möjligen 20 samtal. Långtidsterapi faller alltså normalt sett inte inom ramen för vårdcentralernas uppdrag.
Psykiatrin har normalt sett hand om dem med djup depression och behov av långvarig samtalsbehandling. Ibland blir det väldigt konstigt med en individ som bedöms inte ha tillräckligt djup depression för att hamna under psykiatrins "paraply" men där vårdcentralens uppdrag liksom tagit slut när det gäller samtalsbehandling.
I Sverige idag är det framför allt KBT som förordas, särskilt för vårdcentralernas samtalsmottagningar. Det krävs inte att vårdcentralerna har någon legitimerad psykolog eller någon legitimerad psykoterapeut utan vårdcentralsnivå gäller de individer som inte har så djup problematik.
Ibland kan det bli tokigt på grund av olika förväntningar också.
Man kan som lidande ha ganska specifikt önskemål eller specifik förväntan om vad en samtalsbehandling ska innehålla och hur den ska gå till; om den tanken (som kan vara helt rätt, ifrågasätter inte det) inte stämmer överens med utbudet så blir man nog hänvisad till privata alternativ.
Hälso- och sjukvårdslagen innebär att man som patient har rätt till en medicinsk bedömning och rätt till förslag om utredning och behandling. Sedan har man rätt att tacka ja eller nej till erbjuden behandling men man har inte rätt att kräva viss specifik utredning eller behandling om inte "sjukvården" bedömt just den åtgärden som rätt.
Det innebär alltså konkret i ditt fall att om du blivit erbjuden samtalskontakter men avböjt utifrån olika synpunkter på terapeuterna (som kan vara hur berättigade som helst) så är det inte självklart att du har rätt att kräva att få en annan terapeut med annan inriktning. Det är också möjligt att du inte har rätt att kräva just den inriktning på samtalsbehandling som du önskar, om den inte erbjuds inom det offentliga.
Det finns inget krav på att exempelvis psykiatrin ska erbjuda både KBT och psykodynamisk terapi eller annan specifik form: det som rekommenderas generellt (åtminstone inom vårdcentralsområdet; jag har inte samma koll på psykiatrin) i Sverige idag är KBT.