Sv: Att köpa ut alkohol till sina barn
Nu är ju inte jag förälder utan har varit en av dem som "smakat" på alkoholen
Min pappa är & har alltid varit nykterist och förväntade sig då också att jag skulle bli det. För att ge mig nåt "mål" så sa han att han skulle betala mitt körkort om jag inte drack (rökte & snusade) fram tills jag var 18.
Okej, tänkte jag det är ju lugnt. Jag var ju en sån tjej som aldrig varit intresserad av alkohol eller annat utan bara levt mitt liv i stallet & varit en "skötsam" tjej
Sen började jag gymnasiet på annan ort, bodde på elevhem, man fick nya kompisar & såklart började festandet... Först "invigningsfesten", de äldre på skolan fixade alkoholen, oftast hembränt & vi yngre blev bjudna. I grupptrycket som då blev så började jag också dricka...Drack man inte var man inte accepterad av "gänget".
Självklart försökte jag hålla festerna hemliga för pappa, men som alltid så kommer ju sådana saker fram förr eller senare :smirk:
Så han fick ju reda på det och sa "Ja, där rök ditt körkort".
Iom att han sa det så kände jag som att "Ja, nu kvittar det, nu är allt likväl förstört så jag kan fortsätta dricka".
Så jag fortsatte, 1-2 ggr i veckan dracks det alkohol & festades.
Jag drack inte för att det var gott utan för att bli full, glad & vara accepterad av "gänget".
Stoppet kom när jag var nykter på en fest & var "alkoholvakt" åt en kompis, hon var full som ett ägg & jag skulle se till att hon inte skulle dricka mer. Hon slog mig, klöst mig & kallade mig fula ord. Jag började tänka efter. Var jag såhär jag var när jag var onykter? Vad är det för nöje att kanske vara elak mot sina kompisar?
Jag började gå nykter på festerna & insåg att man kunde ha minst lika roligt utan att dricka alkohol. Blev jag bjuden tackade jag nej. Jag blev kallad "torris" ett antal ggr men sa att "Ja, jag är väl en torris då men jag har lika roligt för det".
Sen jag gick ut gymnasiet har jag inte festat nåt alls, alkohol är ju egentligen inte gott :smirk: Visst har jag druckit ett glas vin i goda vänners sällskap, tagit en cider till maten vid högtidliga tillfällen & smakat en snaps hos goda bekannta. Men jag har aldrig druckit mig full och skulle aldrig vilja göra det heller...