Att klippa, vad tycker du?

kvandi

Trådstartare
Efter att ha läst lite smått i trådarna här och även länge själv funderat över det här med klippning av häst och huruvida det är bra/inte bra. Jag själv har ingen erfarenhet av klippta hästar, annat än att man ser de i hagarna längs vägarna. Jag har raggsockor i allra ulligaste modellen :D

Kanske är dumt att klassificera det som bra eller inte bra, med tanke på att det är omständigheterna som avgör. Men jag tänkte iaf ställa frågan, Vad tycker du om att klippa hästar? Tycker du inte om det -varför? Tycker du det är bra- varför? och hur löser du "problemen" som uppstår med avsaknaden av naturligt skydd?

Hur tänker du kring de partier som ett täcke inte kan skydda? T.ex. om man klippen magen, hur tänker du kring att den inte är skyddad för kyla? Eller hästar som klipps på halsen, men inte har halstäcke. Eller ännu värre hästar som klipps, men lämnas utan täcke?

Och för att kontra de negativa spekterna av klippning: Vad tycker du om valet att inte klippa en häst, men ändå arbeta den hårt vintertid?

Många frågor på en gång, men hoppas att vi kan få igång en liten tankeutväxlande tråd. Hätska inlägg med klagomål mot andras tycken och tankar undanbedes.

Sv: Att klippa, vad tycker du?

Har mest ridit hästar som klipps och jag tycker att det brukar funka bra men det finns ju sm sagt områden man inte kan skydda med täcken så som mage...

Red för ett tag sen en häst som inte klipptes alls dåägarna tyckte den gick ute så mycket att den behövde pälsen men ändå reds den 5-6 dgr i veckan och ofta blev den ju då svettig såg att den hästen hade precis som eksem under sadel och sadelgjord ch fick då höra av en bekant att den förmodligen fått värme exsem...
Så ska man rida sin häst som vanligt bör man nog klippa den iaf en del för att undvika utslag eftersom svetten tar rättlång tid att torka i lång tjock vinterpäls...

Är absolut ingen expert utan erbjuder bara mina åsikter och erfarenheter hoppas att fler skriver härmed andra erfarenheter och synpunkter :)

Klpper inte ridhästarna, men växte upp med, travare, som klipptes, då dessa jobbades betydligt hårdare, än mina ridhästar. Har inte haft några problem med vare sig de klippta eller oklippta hästarna.

Jag tycker man ska klippa så att hästen kan njuta av vinterkylan, och inte svettas ihjäl året runt! Dessutom blir det ju många praktiska problem när en häst är dyngsvettig mitt i kallaste vintern. :crazy:

Eftersom det finns hästar som helklipps och sedan går ute med vanligt täcke, ofta med hals men jag har aldrig sett någon med magplatta, och klarar sig bra har jag resonerat som så:

Klipper jag hästen under magen, mellan frambenen och under halsen så lär han klara sig utan täcke. Han är ju inte mindre skyddad än de helklippta med täcke, eller hur? Min raggsocka har verkligen uppskattat detta, han får lite "andningshål" där han kan släppa ut överskottsvärme, och då blir han inte svettig på resten av kroppen. Och han går på lösdrift utan täcke (utom om han blivit svettig någon gång, ibland är det ju så förb**at varmt som nollgradigt här på vintern) ;) :D
Men med denna klippning kan man ju inte rida inomhus förståss, då skulle han svettas ihjäl, så jag tycker man får anpassa ridningen på vintern så det passar häst och temperatur :D

Jag har aldrig klippt mina hästar, men jag har naturligtvis funderat och tänkt på hur jag skulle göra om det behövs och jag har varit inne på samma funderingar som skuggi.

På vintrarna rider jag lugnare, längre skrittturer och dressyr i lugnare tempo. Ibland blir det förstås lite snabbare ritter och hästen kan bli svettig, men då ser jag till att hästen kan torka upp ordentligt.

Jag tycker att man som hästägare tar ett himla ansvar och egentligen tigger om arbete när man börjar täcka på hösten eftersom man då berövar hästen dess egen förmåga till klimatanpassning. Genom att man lägger på täcke måste man ju anpassa täcket till vad hästen behöver just då och vad gör man den dag när det är minusgrader på morgonen, soligt på förmiddagen och regn på eftermiddagen?

Jag bara ryser när jag ser hästar med regntäcke en solig eftermiddag. BASTU!

Har haft min pålle snart ett år nu, och klippte honom i vintras. Innan jag klippte honom blev han svettig och när oktober kom blev det mindre och mindre lämpligt att duscha honom efter ridning. Så jag tycker det är praktiskt med klippning. Även om man får tänka på att man skalat av hästens naturliga "täcke" och får ersätta med täcken. Men det är inget prolem för mig så jag ser inget negativt med att klippa.

Nuvarande hästen är aldrig klippt - helt enkelt för att hon inte behöver det. Trots uppväxt och även nuvarande tillvaro med massor av utevistelse och inget överdrivet pjåsk med täcken sätter hon ingen lurv-päls. Hon är tunnhårig och fin hela vintern så därför klipper jag inte.

Förra hästen blev en hårboll - han helklipptes. Medryttarhästen halvklipps, ja - det varierar från häst till häst!

Jag är inne på skuggis teori. Dessutom så klipper man ju i regel inte mitt i vintern, utan på hösten, så lite hår hinner ju växa ut igen. Vi har också en gammal häst som måste klippas, han orkar helt enkelt inte fälla all vinterpäls ordentligt annar.

skuggi skrev:
Jag tycker man ska klippa så att hästen kan njuta av vinterkylan, och inte svettas ihjäl året runt! Dessutom blir det ju många praktiska problem när en häst är dyngsvettig mitt i kallaste vintern. :crazy:

Eftersom det finns hästar som helklipps och sedan går ute med vanligt täcke, ofta med hals men jag har aldrig sett någon med magplatta, och klarar sig bra har jag resonerat som så:

Klipper jag hästen under magen, mellan frambenen och under halsen så lär han klara sig utan täcke. Han är ju inte mindre skyddad än de helklippta med täcke, eller hur? Min raggsocka har verkligen uppskattat detta, han får lite "andningshål" där han kan släppa ut överskottsvärme, och då blir han inte svettig på resten av kroppen. Och han går på lösdrift utan täcke (utom om han blivit svettig någon gång, ibland är det ju så förb**at varmt som nollgradigt här på vintern) ;) :D
Men med denna klippning kan man ju inte rida inomhus förståss, då skulle han svettas ihjäl, så jag tycker man får anpassa ridningen på vintern så det passar häst och temperatur :D

Kunde inte sagt det bättre själv :D håller med fullständigt

Min häst sätter väldigt lite vinterpäls när man täckar i tid, så henne behöver jag inte klippa. Men om hon hade satt mer päls hade jag garanterat klippt henne. Under vintern trimmar jag mycket i ridhus och tränar inför kommande säsong. Om mna är rädd för att hästen ska frysa under magen och halsen finns det täcken med både magplatta och hel hals (horseware).

Riktigt lurviga hästar som antingen rids svettiga eller blir blöta i regn och snö tror jag har det jobbigare med att torka än de hästar som hålls varma och torra av täcken.

Spännande att få höra allas svar! Man får alltid nya infallsvinklar. Diggade Skuggis "och inte svettas ihjäl året runt!" :D

Kan ju ta upp mina tankar kring det oxå... Jag klipper som sagt inte mina hästar, för jag rider helt enkelt inte så att de blir för svettiga vintertid. Så behovet har aldrig funnits. Men så sant som skuggi antyder det, så nu på sommarn är det för varmt ute för att träna hårt... O på vintern, då är det för varmt i yllekoftorna för att arbeta hårt... Gissa om min ridhäst har kass kondition eller vad ;) :angel: O han har dessutom fortfarande inte släppt all sin "vinterpäls", vårpäls/underpäls eller vad det nu är! (o nej, han har inte näringsbrist, men Vet. tror det är leverskador från förr).

Jag skulle nog aldrig låta klippa mina hästar som det ser ut nu, mkt pga avsaknaden av behovet, men även pga det här med skydd. Jag skulle inte kunna sova med vetskapen om att min häst kanske står o fryser en smällkall vinternatt/dag. Man vet ju själv hur det svider i ansiktet även om man har termokläder på resten av kroppen. Det är fel att dra paraleller till människa- jag vet- men det är det enda jag själv kan relatera till :smirk:

Jag klipper alltid mina hästar vintertid. Håller igång hela vintern och det skulle bli för jobbigt om dom inte var klippta. Har ingen möjlighet att sätta på ett svett el. fleece täcke efter varje gång jag ridit och sedan vänta tills dom blir torra. Mkt smidigare att ha dom klippta. Vet att folk säger att det skulle vara onaturligt. Men på det sättet vi har och rider hästar så måste man ju ändra lite på reglerna :crazy: så tycker ja :)
Utav min erfarenhet har jag bara märkt att hästarna blir gladare och piggare av det :D

Jag kommer klippa en lite mindre spårklippning än normalt och lämna halsen oklippt i vinter. Sen ska han klippas tidigt, precis när han satt pälsen, så det hinner växa ut lite päls igen så han kan gå utan täcke mestadels.

Vill inte klippa halsen eftersom jag tycker det är lite oschysst :smirk:

Testade i vintras att inte klippa, men insåg ganska snart att det inte skulle funka. Min häst är alltid igång och rids mycket, han blev ganska svettig och trött..så jag klippte lite vid sadelgjorden och mellan frambenen (som en halv spårklippning typ)
Var utan täcke mycket, förutom när det var som kallast, han har bra isolation(det smälts ingen snö på honom tex) så det var inga problem.
Inte heller det räckte så efter att jag funderat ett tag på hur jag ville ha det(rida mindre och låta bli att klippa mer eller helt enkelt klippa för att kunna hålla igång honom)så jag gjorde en spårklippning i feb (!)men lämnade halsen oklippt. Täckade ganska tunt(fodrat regn eller tunt vintertäcke) eftersom han blev vääldigt varm annars..

Så nu har jag testat mej fram lite iaf! :)

Har kommit fram till att vill man hålla igång sin häst någorlunda under vintern och hästen sätter ganska mycket päls så är det snällast mot hästen att klippa den, och täcka beroende på hur det behövs och hästen behöver det.
Vet många hästar som blir typ spårklippta och går utan täcke och klarar det alldeles utmärkt. Så det beror ju från häst till häst.
Har man en känslig häst eller den fryser eller så, så ska den givetvis få ett täcke på sej!

Senast ändrad:

Beroede på HUR hästen rids och VAR hästen rids så kan det vara nödvändigt att klippa hästen. I höstas provade jag med att inte klippa hästen, vilket resulterade i att hon blev genom vårt av svett och fick stå inne halva dagen för att torka istället för att kunna gå ut i hagen, så tillslut klippte jag henne ändå... Då det är riktigt kallt (som det ofta är här uppe) så brukar hon ha en yllefilt som täcker halsen, men hon har ALDRIG frysit, fast hon har ju förståss dubbla termotäcken ute på vintern också ;) Shettisen i stallet däremot klipptes också i vinter då han tog ett dygn på sig att torka efter en körtur eller ridpass :o Han frös däremot som bara den, han fick ha 3 termotäcken + yllefilt under de riktigt kalla dagarna...

Jag är för klippning!
Har haft min häst klippt varje vinter sen jag köpte henne.
I vinter klippte jag dock bara halva halsen eftersom jag inte har halstäcke... Tycker man ska ha det om hela halsen är klippt!

Och klipper man en häst ska man självklart täcka ordentligt så den inte far illa av kylan! Att lämna en klippt häst utan täcke är bara idiotiskt! :crazy:

tränar man sin häst under vintern är det bara att klippa tycker jag.
hellre täcka och kunna rida ordentligt än en häst som blir svettig av att skritta och inte torkar på flera timmar.

Man får ju ta sig en funderare vad man ska göra med sin häst under vintern.Ska amn tävla och rida mkt i dishus ja då tycker jag att de är traskigt att låta en häst med mega päls får jobba hårt! Hästen behöver ju bara gå 3 varv typ så rinner svetten!

Då tycker jag att man kan iaf halsklippa

Helklippning tycker ja är onödigt man kan låta håret vara kvar på rygg kors och länd.
Helrakade hästar får ALDRIG frysa. de kan leda till korsförlamning väldigt lätt.Stela och ömma muskler.
Man måste ha lager på lager täcke och de är tungt för hästen.Och en häst utan muskler kan få spänningar efter att ha burit på tunga täken hela tiden!

Tänk dig själv om du bär en tung skinnjacka efter ett tag får du ju ont i nacke och axlar

Men har amn inge ridhus och inte ska tävla så ser jag ingen anledning till att raka

Jag brukar helklippa ganska tidigt på hösten, och sedan spårklippa runt jul ungefär. Funkar bra.

Det är mycket sällan jag rider i ridhus, men man kan arbeta hästen svettig ändå...

så du klipper alltså din häst där de är som känsligast för kyla - magen och lämnar han utan täcke? magen är väldigt känslig och kyls den ner för mkt så ökar det risken väldigt mkt för kolik och andra problem!

och att säga att hästen svettas i sin vinterpäls hela tiden är fel, hästpälsen är smart konstruerad. pälsstråna är ihåliga så även om pälsen är svettig så "ventileras" pälsen.

jag kommer klippa min ponny, men tidigt september/oktober så endel päls hinner växa ut tills kallaste tiden. jag kommer självklart ha täcken på min häst det är ens skyldighet om man klipper dom!

beauspirit skrev:
så du klipper alltså din häst där de är som känsligast för kyla - magen och lämnar han utan täcke? magen är väldigt känslig och kyls den ner för mkt så ökar det risken väldigt mkt för kolik och andra problem!
-------------------------------------------
jag kommer självklart ha täcken på min häst det är ens skyldighet om man klipper dom!

Och hur länge har det funnits magvärmare på marknaden? Det finns ju knappt nu för tiden heller, ändå har många hästar klippts under magen och lämnats utan något att kompensera pälsen med.(="magtäcke") detta har ju skett i många år och görs fortfarande, ändå klarar sej hästarna?
Jag vet många som klipper även magarna på hästarna men inte använder nån form av magvärmare, trots att folk är mer "upplysta" :cool: nu för tiden.

Värre skulle ju jag tycka det är med de som klipper hela halsen men inte behagar skaffa halstäcke isf..
---------------------------------------
Det är ens skyldighet att se till att hästen inte far illa,

Behövs inget täcke trots att man klippt, (för det kan ju faktiskt vara så, gäller ju kanske främst tex spårklippta hästar då) och man trots det täckar kan det ju göra mer skada än nytta, man måste ju se till hästens behov, inte bara täcka "därför att". Det är ju individuellt hur hästarna funkar och hur känsliga de är.

Men man ska SJÄLVKLART täcka om hästen är i behov av det!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar