Att klippa, vad tycker du?

Sv: Att klippa, vad tycker du?

Förra året klippte jag min häst, halva (nedre delen) av halsen, och sen en "rand" bak till baken. Han svettas inte i vanliga fall när man rider ute, men eftersom jag skulle rida en hel del i ridhus så ville jag ha honom klippt så han inte blev så svettig, speciellt eftersom vi åker ca 25 i transport dit och hem.

Får se hur jag gör i vinter, mest troligt kommer jag inte klippa honom eftersom jag antagligen inte kommer ha honom så mycket i ridhus.

Han är dessutom lite frusen av sig och vill inte att han ska förlora några kg kroppsvikt i onödan ifall han fryser :)

Däremot har vi en nordis i stallet och hon blir rejält svettig när man är ute med henne så hon klipps så att hon torkar snabbare också.

Magnum skrev:
Värre skulle ju jag tycka det är med de som klipper hela halsen men inte behagar skaffa halstäcke isf..!

Magnum skrev:
Behövs inget täcke trots att man klippt, (för det kan ju faktiskt vara så, gäller ju kanske främst tex spårklippta hästar då) och man trots det täckar kan det ju göra mer skada än nytta, man måste ju se till hästens behov, inte bara täcka "därför att". Det är ju individuellt hur hästarna funkar och hur känsliga de är.

Men man ska SJÄLVKLART täcka om hästen är i behov av det!

Ursäkta men är inte detta lite motsägelse fullt? Du är emot att folk klipper halsen utan att skydda med halstäcke, men det är OK att inte ha täcke alls om hästen "bara" är spårklippt?

Argumentet att bara för att man klipper bort päls på x eller y ställen så ska man täcka just där, stämmer inte. Har man en jättefrusen häst, så kanske visst - annars tycker jag halstäcke är överdrivet....

jag jaktlipper mitt fullblod så han inte står i "blöta kläder" efter svettiga vinterjobb eftersom han rids och tränas. Täckar därefter men inte särskilt tjocka täcken, han är varken särskilt frusen eller känslig av sig och rund och go i hullet.

det viktigaste är att hästen har tillgång till stråfoder. det finns en uppsats gjord av Strömsholms elever som nån på Buke skickade till mig (glömt vem det var) men det är oerhört intressant och illustrerar att hästen i princip klarar att både vara klippt och otäckad i normalt vinterväder (värre är det med nederbörd osv) bara den har mat....

Jag klippte min häst förra året å tyckte det fungerade utmärkt, hon har en tjock varm päls. Tycker absolut å defenitivt inte att det är något fel med att klippa hästen, tyckte snarare att hon såg hemsk ut nbär hon kom hem från fodervärden å såg ut som en islandshäst, å dom tävlade med henne i det utseendet *skäms ju* för hur hon såg ut på tävlingsbannan.
Har jag en häst med tunn päls som inte är så varm skulle jag nog däremot strunta i att klippa hästen, men det har jag ju inte...

Jag helklippte min häst förra vintern för han blir ganska lurvig :smirk: (korsn. ponny/halvblod), och det blir både mindre varmt för honom och lättare att hålla honom ren då. Har ett tjockt täcke ute, tjockt thermotäcke inne och ländtäcke när jag rider (förutom i ridhuset). Varken halstäcke eller magvärmare alltså och han har inte frusit.
Kanske tjock och tålig ponnyhud...? :D
Men jag skulle inte klippa om jag hade en häst som inte får så tjock päls el. om jag inte red så mycket under vintern.

mackan skrev:
Ursäkta men är inte detta lite motsägelse fullt? Du är emot att folk klipper halsen utan att skydda med halstäcke, men det är OK att inte ha täcke alls om hästen "bara" är spårklippt?

Argumentet att bara för att man klipper bort päls på x eller y ställen så ska man täcka just där, stämmer inte. Har man en jättefrusen häst, så kanske visst - annars tycker jag halstäcke är överdrivet....

jag jaktlipper mitt fullblod så han inte står i "blöta kläder" efter svettiga vinterjobb eftersom han rids och tränas. Täckar därefter men inte särskilt tjocka täcken, han är varken särskilt frusen eller känslig av sig och rund och go i hullet.

det viktigaste är att hästen har tillgång till stråfoder. det finns en uppsats gjord av Strömsholms elever som nån på Buke skickade till mig (glömt vem det var) men det är oerhört intressant och illustrerar att hästen i princip klarar att både vara klippt och otäckad i normalt vinterväder (värre är det med nederbörd osv) bara den har mat....

Jag menar att man ska täcka efter behov..
Det jag menade om halstäcken var att JAG tycker det är "värre" med hästar som är halsklippta än magklipta och sen vara utan skydd just där.
Iaf min häst fryser lättare, om halsen blir blöt än en klippt mage(och den blir ju i princip aldrig blöt heller..)

Har också läst den rapporten du skrev om och tycker den var jätteintressant! Och kanske därför :idea: jag anser att man kan låta spårklippta hästar vara utan täcke så länge hästarna "är med på det", och har bra tillgång på strå för den delen! *inte att förglömma*

för att hela "magapparaten" och spec blindtarmen (tror jag det var är inte säker) är väldigt känsliga för kyla, och om värmen sänks med bara någon grad innuti magen så kan det ge oerhörda komplikationer och ofta kan det leda till kolik, när magen blir för nerkyld och spänns. jag vet inte exakt hur det funkar, men min låtsaspappa som är hovslagare och har mkt kontakt med veterinärer och har kunder med hästar som oxå haft/har kolik, han har fått höra att det ofta beror på klippning.
jag tycker det säger sig rätt så självt att hela magen med tarmsystem och allting är känsligare för kyla än en hals där det mest kan bli muskulära spänningar.

jag är inte emot klippning, utan för och klipper själv min ponny. men han kommer klippas tidig höst så han hinner få tillbaka lite päls tills den kallaste tiden i vinter, och så klipper jag honom igen tidig vår.

Magnum skrev:
Jag menar att man ska täcka efter behov..

Har också läst den rapporten du skrev om och tycker den var jätteintressant! Och kanske därför :idea: jag anser att man kan låta spårklippta hästar vara utan täcke så länge hästarna "är med på det", och har bra tillgång på strå för den delen! *inte att förglömma*

Ok - då förstår jag hur du menar! tack :D håller för övrigt helt med dig i så fall per ovan resonemang....

Det beror på.Jag svarar både ja och nej på frågan.
Ja för att vissa ponnyer kan bli extremt svettiga om de rids mycket och då är det synd att låta dem gå med björn päls.Samma med hästar som tränas mycket.

Nej för att de inte har samma skydd, jag tycker det är bra om hästarna kan gå utan täcke vintertid och att man inte behöver bli stressad över minsta oväder om hästen har lite mer päls på sig.

Nu är jag absolut inte expert på det här området, har alltid låtit min häst få den vinterpäls han behövt och ridit lugnare vintertid. Men är det inte bättre att istället för att ha hästen med vinterpäls på vissa ställen och klippt på vissa ställen börja täcka honom/henne när det behövs så hästen bibehåller kort päls över hela sig vintertid under det täcke som krävs för att ersätta vinterpälsen? Det är så jag har tänkt att göra med pållen iår, för att kunna rida lite intensivare. Jag personligen har för lite kunskap angående klippning, skulle inte vilja göra detta själv för jag skulle oroa mig för om jag täckat rätt och om hästen fryser där den är klippt.... Det täcke som är lagom varmt för sadelläget (om hästen är jaktklippt) är ju för kallt för resten av kroppen??

Som sagt, har egentligen ingen erfarenhet av klippning så detta är mest funderingar...

jag klipper mina hästar på vinter då de blir svettiga när jag tränar och tävlar. Skulle de då ha vinterpälsen kvar så skulle de bli nerkylda när de torkar osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar