Att klippa eller inte klippa.....

Centaur

Trådstartare
'tis the question.....

Skulle ni klippa en häst som blir rejält svettig på hela halsen, magen och benen men aldrig ryggen? Hästen rids utomhus så är det riktigt kallt blir han inte svettig alls. Tar väl ungefär en timme innan han är helt torr, och jag rider på förmiddagen så han går ut efteråt. Dock med halstäcke, men han är ju ff lite våt om magen och halsen..

Kan tillägga att han är livrädd för klippmaskinen och även veterinären, så innan det kan klippas måste det först bremsas och sprutas...

Vet liksom inte om jag tycker det är värt det.. Men jag vill ju inte att han ska bli sjuk heller.... Hur skulle ni gjort?:confused:

Sv: Att klippa eller inte klippa.....

Jag hade ju velat klippt. Men beror lite på hur stressande det blir för den.
Du kan inte få domesedan av vetten och ge det själv när du ska klippa? Då slipper han bli stressad av veterinären iaf. Och i med bomull i öronen. Sen är det ju lite trist om man måste bremsa dessutom, men om man rappar på med klippningen så.
Tycker det är bra med lugnande, då blir allt inte så traumatiskt.

Nu får jag väl skäll av vissa förstås :cool:

jag vågar inte spruta själv, är rädd för att göra fel... sprutande brukar gå bra, jag sätter på bremsen, håller för ögat och vet. sprutar, av med bremsen. så får medlet verka och sen klipps det.

att klippa utan lugnande tänker jag inte ens försöka, har insett nu att det inte går. :p

det är väl inte enormt traumatisk för hästen (mer för mig kanske), men det är inget jag har lust att göra i onödan om man säger så....

jag tycker man skall klippa om hästen blir svettig när man rider. Állting är så mycket jobbigare för hästen med en tjock hårrem.
Ta ut en vet och ge domsedan. (måste ges av vet förresten)
och klipp! Du kommer få en mycket piggare och gladare häst! :)
Och du kommer inte att ångra dig!
Lycka till!

Jag klipper inte mina, eftersom jag anser att de behöver sin päls då de går länge ute i hagen. I stället får de stå inne och torka, sedan jag har ridit dem svettiga. Om de inte är helt torra innan de måste ut brukar jag lägga på ett ylletäcke under utetäcket, det brukar fungera.

Om du är fundersam över hästens blöta mage, så kan du ju skaffa ett täcke med sån där magplatta (heter det så?), då värmer den ju lite på magen också.

Klippa eller inte klippa- det är ju faktiskt ett dilemma, nästan olösligt också... Hur bunden är du av dina rutiner? Kan du ändra ridtid, så att hästen kan stå inne t ex över natten och torka ordentligt?

Vi har valt att helklippa tidigt. På så sätt kommer hästen att ha en del päls till det blir riktigt kallt. Och vi kommer förmodligen att klippa om, då har vi valet att köra spårklippning eller helklippning beroende på svettning, väder etc.

Det finns ju lugnande i pulverform också, går inte det bra?
Fråga vet!

nix det hjälper inte, han måste vara "helt borta". fick sedalizin pasta förra året men det var ingen höjdare... :crazy: ff rädd och noll koll på vad han gjorde...

lindsen; pigg är han så det räcker... :angel:

mest det med hälsan jag oroar mig över... har klippt honom vissa år, ifjor gick han oklippt..

skulle klippa.
inte så trevligt att gå ut svettig med täcken över.
det blir ju hundra ggr mer lättskött dessutom.

okej, ja mer lättskött är det ju såklart, men han blir inte vacker.... :p han är ju torr på övre delen av halsen innan jag slipper ut, men kanske är bäst att klippa ändå...

tror jag måste köpa ny maskin först också isf, min blev så varm sist jag klippte. :crazy: den från jula var väl rätt okej?

Kan tillägga att han är livrädd för klippmaskinen och även veterinären, så innan det kan klippas måste det först bremsas och sprutas...

Med dom premisserna så skulle jag inte klippa. Känns onödigt att härja ute en veterinär + utsätta hästen för stress för att få pälsen mer lättskött. Bara man täckar med svettäcke under utetäckt och håller koll på att hästen inte fryser så tror jag nog inte att det går någon nöd på den.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016
Hästvård Alltså jag blir galen. Jag har ett äldre halvblodssto som sätter päls som värsta isbjörnen. Hon har redan massor av päls och då är vi...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: Kirie
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 355
Senast: Askur
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka