Min mamma dog i december 1999, 60 år gammal. Jag var då 27, skulle fylla 28. Tiden efter dödsfallet fyllde jag med sysslor kring begravning och annat praktiskt, vilket trängde undan den mest förlamande sorgen, och när begravningen (och julen!!) väl var över kändes det som om livet kunde fortsätta och långsamt återgå till någon sorts normalitet. För mig hjälpte det nog också att jag sedan länge flyttat hemifrån, hade ett eget hem och ett eget liv med make, häst och hund. Det livet fortsatte ju, även om det blev oerhört tomt utan mamma där - vi stod varandra nära och hade kontakt i princip varje dag.
Eftersom mamma dog så pass ung, så fanns det fortfarande en del släktingar ur hennes föräldrageneration i livet. Bland annat hennes faster Vera. Vera blev bestört över beskedet att mamma gått bort, men efter en liten stund samlade hon sig och sa: "Ja, det finns inget annat att göra än att sätta den ena foten framför den andra och fortsätta gå". Jag gillade det, och har tänkt på det många gånger sedan dess när saker varit besvärliga. Det känns liksom lite, lite lättare att tänka sig att allt man behöver göra just nu är att orka ETT steg till. Och sedan, i nästa ögonblick, ett till. Inte allt på en gång, utan lite, lite i taget. Och efter en tid upptäcker man att man trots allt kommit ganska långt...
Fastän det i år är 18 år sedan mamma dog så tänker jag på henne nästan varje dag - fortfarande finns känslan "det skall jag berätta för mamma" när något händer som jag tror skulle intresserat henne. Och sorgen finns kvar, även om den ändrat karaktär. I början saknade jag närheten, samtalet, det hon betydde för sammanhållningen i familjen allra mest. Nu gäller sorgen mer sådant som hon aldrig fick uppleva eller vara en del av - min dotter, mina hästar (vi delade hästintresset), min brors tre barn...
Sorgen och saknaden försvinner aldrig, men man lär sig leva med den.