Att jobba som hästskötare

Sv: Att jobba som hästskötare

Lönen är individuell och ju duktigare du är och ju mer erfarenhet du har desto mer får du betalt.
Svenska hästskötare är eftertraktade utomlands och mycket bättre betalda än inom Sverige.

Jag jobbade i Italien tidigare i år åt en hoppryttare och fick gratis boende på gården (standarden kan visserligen diskuteras men ändå), tillgång till bil (betalade bensin själv),
månadslön på 800 euro och 25 euro extra per dag på tävling.
Jobbade intensivt mellan ca 06-22 med 2 timmars paus mitt på dagen, normalt 6 dagar i veckan ibland föll den lediga dagen bort om det var mycket tävlingar.
Slitigt som fan, inget jag rekomenderar om man inte är beredd att offra 100 % av sitt privatliv åt jobbet.

Att lediga dagar ibland faller bort får man räkna med i vilket land man än jobbar.
Innan jobbet i Italien gjorde jag praktik i 10 månader på en anläggning i Ungern med aktivt tävlande hästar upp till svår klass internationellt, och min pojkvän som var beridare och hästskötare där jobbade som mest i nio (9) veckor utan en enda ledig dag!
Någon o.b-ersättning förekommer inte.

Vill du ha högre lön ska du skaffa körkort för tung lastbil, som hästbusschaufför får du ca dubbelt så hög lön som en vanlig hästskötare :idea:
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag haller med vad de flesta andra skrivit.
Jag har jobbat som hastskotare lite vart om i varlden, och eftersom jag aven har lastbilskort var jag nog ganska eftertraktad. Men det ar faktiskt inte sa roligt i langden att ga upp klockan 5 for att komma i sang efter midnatt, for att sedan bli vackt av att larmet gar och nagon av hastarna har kolik vid 02.00. Ringa veterinaren, fixa hasten....i sang igen vid 04.00...och sa upp vid 05.00 igen. Ivag pa tavling...stressar hela dagen med 10 hastar som alla tavlar 2-3 klasser var. Hinner knappt ata. Dessutom ar det 30 grader varmt ute och du svettas sa att du tror att du kommer att avlida.
Somnar i lastbilen hem (du slapp kora i alla fall :) ), kommer hem vid 01.00-tiden pa natten och nar hastarna ar i sina boxar och du kan ta en dusch och ga och lagga dej ar klockan runt 02.30 och du ska upp om nagra timmar igen.

Att vara hastskotare ar det roligaste jobbet. Man far resa mycket, man lar sej mycket, man far uppleva mycket....men i slutandan ar det ett otacksamt jobb med massor med slit.

Nar jag sedan kom till det stadiet i livet att jag sjalv behovde en hastskotare visste jag vad jag skulle och inte skulle fraga skotaren att gora...men det finns fortfarande dagar da vi borjar vid 6 pa morgonen for att komma hem efter midnatt...for att sedan hora larmet ga vid 4-tiden pa morgonen da ett av stona folar!!
Pa varen och sommaren kanns det som att jag nastan inte sover alls...anda tycker jag att jag har ett lattare liv nu an nar jag var skotare.

Det ar inte alltid de stora toppryttarna som ar roliga att jobba for heller...oftast ar det stressigt och skotarna ar glada over att fa jobbar for ett sa stort namn, sa de klagar inte.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Febbe skrev:
Hästskötare är nog inget man blir rik på. En kompis till mig har jobbat för några av de stora hoppryttarna i Europa, har varit med på OS etc. som hästskötare. Efter 16 år som hästskötare fick hon ca 1.000 Euro i månaden, plats till sin häst och en halvbra (eller halvdålig) liten lägenhet och det var hos toppryttaren Lud...er Bee...baum. Man kan ju inte nå mycket högre än så.

Tja, 16500 spänn i bruttolön är faktiskt inte så illa pinkat (vilket var vad jag fick på heltidsjobb). Jag hade iaf pengar över varje månad och det är mer än vad jag har nu.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Ja, ärligt talat är hästskötare ett skit jobb. Man sliter och får inget betalt..

Prova på jägersro eller vidareutbilda dig! Eller utomlands som de skrev innan..!
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Konstigt.. jag hade dubbelt så mkt lön när jag var där som praktikant... Det kan ju inte vara M***e du pratar om. Hon har bättre lön och egen lägenhet nere i byn... Och hon är den enda som kan ha varit där i 16 år... Arbetstider mellan 6- 18, 2h lunch varje dag. Ute för kvällscheck var 4:de dag vid 21. Sovmorgon när man kom hem sent efter tävling...
JAg hade det inte alls som du säger...
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag tycker inte att man ska se "hästskötare" riktigt som ett jobb, utan mer som en lärdom, man lär sig mkt och för det mesta även vidarutvecklar sig själv.

Bara min mening, sen så erbjuder dom ju oftast stallplats och boeende på deras gård och sen fickpengar.

så då är boeendet löst.

Klart att det är ett hårt jobb, men samtdigt kul..

/M
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Ja, hästskötarlönerna är verkligen äckligt låga...:eek:

Jag jobbade inte som hästskötare för att bli rik utan för att få erfarnehet och utveklas som ryttare men jag hade det väldigt knapert.

Fick mat och husrum, stallplats och foder, träningar + 2 000kr/månaden. Bodde mitt ute på landet och gjorde inte av med så mkt pengar men ändå. Blev ju ändå en del utgifter med min + hästens försäkring, bensin osv.

Jobbade där i 10 månader, sen var jag tvungen att flytta hem och börja tjäna riktiga pengar igen. Lärde mig jättemycket under min tid där, fick chans att rida fina hästar, utvecklas inom framförallt hoppning/terräng, fick hjälp att sälja min häst så att jag kunde köpa min nuvande pålle som jag också hittade där. Men framför allt lärde jag känna helt underbara människor. :love:
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag förstår faktiskt inte varför man inte kan se Hästskötare som ett riktigt jobb. Hur definierar du isåfall ett jobb?
Jag har en utbildning för arbetet, utför arbetsuppgifter som annars någon annan (stallägare/hästägare) skulle utföra och får (förhoppningsvis...) betalt för mitt arbete. Som jag ser det är hästskötare till stor del ett serviceyrke, men inom hästvärlden. Jag är där för att underlätta vardagen för min arbetsgivare och dennes kunder. Oavsett om det handlar om ridskola, inackorderingsstall, avel eller utbildningsstall. Visst lär jag mig saker och utvecklas, men det gör jag ju även inom de flesta andra yrken. Nämn ett annat yrke där man så gärna jobbar nästan gratis bara för att få lära sig mer.....
Som jag ser det är ett stort problem för oss som faktiskt seriöst vill arbeta som hästskötare att så många ser det som allt annat än ett arbete. Vissa ser det som en chans att få umgås med hästar och rida mycket, andra ser det "bara" som ett steg på vägen och kan just därför jobba nästan gratis. Så länge vi själva inte ser det som ett yrke/riktigt jobb kan vi ju inte förvänta oss att arbetsgivarna ska ta oss på allvar. Därmed ökar ju också risken för att vi blir utnyttjade eftersom "h*n är ju bara här en kort tid, sedan kan h*n ersättas av någon annan".
Oops, blev ju nästan lite som ett brandtal, men jag blir lite upprörd över att vi inte tar oss själva på allvar. :mad:
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag menade inte riktigt så, visst kan de vara ett riktigt jobb, men får man ca 3000kr i lön ser jag de mer som extra fickpengar för att hjälpa till osv.

hmm.. svprt att förklarar, jobbar själv som hästskötare. Jag menar åhh.. hur ska jag förklarar..

förståt var du menar med det där att utnyttja, men sen förstår jag faktiskt varför lönen är så låpg just pga. att man tjänar inte hejvilt att ha med hästar att göra.

men okey, ska sluta säga att de inte är ett riktigft jobb, men jag ser det som en möjligjhet att utvecklas och lära sig och smatidigt få lite pengar för de.

ledsen att jag skrev så att du reagerade..

/M
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Äh, så fel det kan bli.... Det var ju absolut inte min mening att ge mig på dig personligen hurtigmartina. Ber så mycket om ursäkt om du uppfattade det så :o
Det var mer sånt jag funderat på länge, och riktat lite generellt till "alla" som inte ser hästskötarjobbet som något riktigt jobb.
Visst är det dålig lönsamhet inom hästeriet och därmed låga sk "löner". Inom andra branscher skulle det innebära att man måste se över sin lönsamhet om man vill ha möjlighet att anställa. Och ser man det från andra hållet innebär det ju också att inte vem som helst har möjlighet att jobba som hästskötare, hur gärna man än skulle vilja. Skulle vara himla intressant att veta om HYN gör något för detta. Eller ägnar de sig mest åt "praktikplatser"?...
Håhåjaja, eftersom jag tillhör den skara som inte har råd att jobba som hästskötare (vill inte till travet) så får jag väl hitta på något annat.... :cry: Bitter? Ja, liiite då...... Synd för dem som missar en jä-a bra hästskötare :angel:
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Vill du berätta mer?:) är sugen på att jobba som hästskötare utomlands efter min hästskötarutbildning:)
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag jobbar som hästskötare, i min lön ingår lägenhet (4500 :-) stallplats där allt ingår (5500 :-) och efter skatt får jag 5200 :- i handen. I stallet är det 10 hästar och jag jobbar 5 dagar i veckan. Jag tycker jag tjänar rätt bra för att jobba i stall :)
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 351
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 428
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp