Att jobba som hästskötare

L

little_blondie

Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva på deras löner? oftast så erbjuder dem gratis stallplats och utöver det 3000:- i lön. Det går inte ens att betala hyran för lägenheten för 3000:-. Jag förstår inte hur har ni andra gjort som har jobbat som hästskötare. Det som står på arbtsförmedligens hemsida är skrattretande att man skulle få 16000:-??
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Djurjouren skrev:
som travhästskötare får du det arbetsförmedlinegsn skriver.

Men hur blir man det då? Det vill ju jag bli. Vet att de har en sådan utbildning på Wången, men jag vill inte flytta 100 mil upp i landet.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Man väljer att jobba inom ett annat yrke för att vidare utbilda sig och starta eget!!

Man kan inte säga att som travhästskötare får man lön efter kommunals avtal, dvs det som står på arbetsförmedlingens hemsida.

För man ska få de lönerna måste arbetsgivaren ha ett avtal med kommunal. Och anledningen till att de är så få som kan betala ut dom lönerna är för att det är inte bara 16.000:- man kostar sin arbetsgivare, utan det är en massa andra avgifter h*n får betala för att ha en anställd. Lägg på minst 30% så får du fram det du kostar din arbetsgivare. Men då bara OM du jobbar 40h veckan, och inte har någon OB eller övertid!! Sen ska du ha semesterersättning på 12% av din lön!! På ett år blir det alltså, slarvigt räknat, ca 279.552:- som din arbetsgivare får betala! Och det hästskötaren får ut i lön på ett år att leva på (dvs efter skatt) 117.920:- och så tar man ut en månad semester hamnar ersättningen på ca 15.000:-

Vill man slå igenom som hästskötare får man leta sig till dom riktigt stora stallen som har råd att betala ut dom lönerna.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Man behöver ingen utbildning för att bli det. Börja söka praktikplats hos någon, är du duktig leder det ofta till fast jobb.
Varför vill du jobba inom travet? Stressigt som faan, kassa arbetstider o.s.v. Jag älskade förvisso min tid på travet men min kropp är helt förstörd av det.
Det finns föresten en travskola på Jägersro
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag vill testa det, jag tror att jag lärt mig mycket. Inget framtidsyrke, men det är inget jag måste ha ändå.

Travskolan är en gymnasieutbildning. Och gymnasiet har jag gått.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Ska jag börja förhöra travtränarna som kommer in här om de söker folk?
Men du vill kanske inte jobba i Malmö utan mer där du bor?
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Det finns väl inga travtränare där jag bor. Isåfall en, som bor utanför Landskrona. Men det är väl den ende.

Du får gärna förhöra. Jag är flyttbar :) (sanningen: Jag suktar efter Malmö)
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Hur flyttbar är du?
Kanske finns många ridskolor runt om i landet att arbeta på, som inte har någon annons ute, men som kan behöva hjälp om man tar personlig kontakt och frågar. Extraknäck i början kan ju leda till fler timmar ju längre man blir kvar...

Jag jobbar som hästskötare på en ridskola som är anslutna till kommunals villkor. Hade en härlig lön varje månad. :p Nu jobbar jag bara timmar eftersom jag började plugga istället, men timlönen känns fin den med. :)
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Ja, det gör han kanske? Det borde man kanske kolla upp.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Hästskötare är nog inget man blir rik på. En kompis till mig har jobbat för några av de stora hoppryttarna i Europa, har varit med på OS etc. som hästskötare. Efter 16 år som hästskötare fick hon ca 1.000 Euro i månaden, plats till sin häst och en halvbra (eller halvdålig) liten lägenhet och det var hos toppryttaren Lud...er Bee...baum. Man kan ju inte nå mycket högre än så.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jag glömde att berätta om hennes hemska arbetstider. Extremt tidiga mornar och om hon inte var med på tävlingen så förväntades hon stå i stallet hur sent det än var för att ta emot hästarna när de kom hem från tävlingar. Ibland midnatt för att sen vara uppe tidigt nästa morgon. Mycket slitsamt i längden. Roligt i några år kanske.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Arbetade i Italien och där var svenska tjejer eftertraktade!

Där finns mycket pengar å betydligt högre löner än hemma, men å andra sidan så var det bara "pyssel" dvs mockning å borsta + sadla åt stallets ägare & inackoderingar, riktigt drygt men 1000 € i månaden + jätte fin lägenhet!

PMa om du vill ha adress /tlf
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Jobbade själv 6 månader i USA som hästskötare.
Hade efter skatt ut ca 10000 svenska kronor till det hade vi fri bil( stod för bensinen själva) samt fritt boende i eget hus med pool :)
Jobbade mellan kl 7 och 17,en timmes lunch var 3:e dag hade man även nattfodringen vid 22-23 tiden, jobbade 6 dagar i veckan!

Absolut bästa jobb jag haft iaf!:love:
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Där har jag praktikjobbat. Vill du veta mer så kan du pm:a mig.
/Anna
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 351
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 428
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 852
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp