Att jobba som hästskötare

L

little_blondie

Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva på deras löner? oftast så erbjuder dem gratis stallplats och utöver det 3000:- i lön. Det går inte ens att betala hyran för lägenheten för 3000:-. Jag förstår inte hur har ni andra gjort som har jobbat som hästskötare. Det som står på arbtsförmedligens hemsida är skrattretande att man skulle få 16000:-??
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Djurjouren skrev:
som travhästskötare får du det arbetsförmedlinegsn skriver.

Men hur blir man det då? Det vill ju jag bli. Vet att de har en sådan utbildning på Wången, men jag vill inte flytta 100 mil upp i landet.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Man väljer att jobba inom ett annat yrke för att vidare utbilda sig och starta eget!!

Man kan inte säga att som travhästskötare får man lön efter kommunals avtal, dvs det som står på arbetsförmedlingens hemsida.

För man ska få de lönerna måste arbetsgivaren ha ett avtal med kommunal. Och anledningen till att de är så få som kan betala ut dom lönerna är för att det är inte bara 16.000:- man kostar sin arbetsgivare, utan det är en massa andra avgifter h*n får betala för att ha en anställd. Lägg på minst 30% så får du fram det du kostar din arbetsgivare. Men då bara OM du jobbar 40h veckan, och inte har någon OB eller övertid!! Sen ska du ha semesterersättning på 12% av din lön!! På ett år blir det alltså, slarvigt räknat, ca 279.552:- som din arbetsgivare får betala! Och det hästskötaren får ut i lön på ett år att leva på (dvs efter skatt) 117.920:- och så tar man ut en månad semester hamnar ersättningen på ca 15.000:-

Vill man slå igenom som hästskötare får man leta sig till dom riktigt stora stallen som har råd att betala ut dom lönerna.
 
Sv: Att jobba som hästskötare

Man behöver ingen utbildning för att bli det. Börja söka praktikplats hos någon, är du duktig leder det ofta till fast jobb.