Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där jag jobbar vill minst hälften, om inte fler ha separat kremering. Varierar säkert var man bor och jobbar också.Jag har aldrig tagit tillbaka askan från något djur. Min uppfattning från jobbet är att det är en väldigt liten minoritet som vill ha tillbaka någon aska.
Min älskade chihuahua begravde jag dock i en skokartong och planterade en vinbärsbuske över. Men han var ju i en lämplig hanterbar storlek. Känns lite olustigt nu dock då det planeras en järnväg som troligen kommer gå precis där. Funderar faktiskt på att gräva upp benen och busken om vi måste flytta.
Min ena hund är 15,5 år och detta har jag funderat på mycket. Men jag vet inte vad jag vill. Jag bor i lägenhet så jag kan inte begrava henne någonstans som är mitt. Jag känner inte jag vill ha någon urna i lägenheten heller men vill kanske inte hon ska kremeras som en i mängden. Min förra hund togs bort och begravdes hos en vän som han älskade att vara hos, det var liksom självklart för både dem och mig. Men hon har ingen sådan relation till någon plats.Min äldsta hund har inte alltför lång tid kvar i livet och jag kom att tänka på att jag vid tidigare avlivningar valt att inte behålla askan.
Är det någon mer som faktiskt inte tar hem askan?
Det är ett finskt företag men jag tror ju absolut det går att hitta liknande överallt.För mig är det självklart att jag vill ha hem mina djur igen. De flesta, inklusive hundarna, hamnar dock vid sommarstugan (separat kremerade). Dom har alla älskat att vara där och om det mot förmodan säljs nån gång så får det vara så.
Inom jobbet tycker jag det är rätt många som vill ha tillbaka askan ändå. Också en del som tar med sig kroppen hem. Tror som @Malibu_Stacy att det beror mycket på var i landet man befinner sig.
Inte jag heller. Är djuret dött är det dött för mig. Kroppen är ju bara ett skal.Min äldsta hund har inte alltför lång tid kvar i livet och jag kom att tänka på att jag vid tidigare avlivningar valt att inte behålla askan.
Är det någon mer som faktiskt inte tar hem askan?
Där jag jobbar vill minst hälften, om inte fler ha separat kremering. Varierar säkert var man bor och jobbar också.
Kanske är det skillnad också på vilken typ av patient man avlivar? Jag upplever exempelvis att de som jag avlivar på IVA nästan alltid blir separat kremerade, kanske för att det hänt något plötsligt och man inte förväntat sig att djuret skulle avlivas/avlida jämfört med en tidsbokad avlivning. Äsch jag bara spånar. Här är det ovanligt att ta hem djuret då många säger att de ändå inte har någon plats att begrava djuret på, det är säkert vanligare på landsbygden att begrava djuret där mark finns.Kan tänka mig att det är mer vanligt söderut, ffa i storstadsområdena, jämfört med här uppe i norr. Blev dock förvånad över hälften eller mer, har inte haft någon separat kremering bland de senaste 10, kommer inte ihåg sist faktiskt…