Att hinna tidsmässigt

Praefatio

Trådstartare
Det finns säkert trådar sedan tidigare som tar upp det här, men jag vet inte riktigt hur jag ska söka. Är totalnybörjare när det kommer till distans men är otroligt intresserad och nästa häst, som ska köpas i vår eller höst, kommer att vara tänkt att bli distanshäst på något slags hobbynivå. Har alltid tyckt om att rida långt och länge, i rätt sadel sitter jag gärna till häst i 7-8 timmar med ätpaus.

Hur som helst. Jag funderar på det här med att faktiskt hinna rida ex. fem mil på fem timmar. Hur klarar man det?

Jag vet ju bara hur det har varit för mig när jag har ridit långt. Nu har jag haft islandshäst innan och det är ju inte riktigt samma sak, men jag mätte på skoj ut en runda som vi red i somras. Vi var borta i fem timmar och red i normalt uterittstempo med mycket skritt, en del tölt/trav och några busgalopper. Ändå kom vi bara 2,5 mil.

Vad jag har förstått det så rider man mycket i trav, vilket man ju kanske inte gör när man rider ut. Men det känns ändå som att det borde vara svårt att hinna, så att säga? Nu förstår jag ju att det inte riktigt går att jämföra att rida på långtur på en islandshäst med att tävla distans på en arab eller liknande men ni förstår kanske min frågeställning ändå. Att rida 50 km känns inte som en jättestor utmaning, men att göra det på fem timmar känns nästan omöjligt, som att man behöver ha en proffstränad elitpålle.

Sv: Att hinna tidsmässigt

Hej! Det är inte så svårt att rida 5 mil på 5 timmar. men det är ju att man får trava nästan hela tiden och ta någon galopp i bland. Man kan inte skritta så mycket bara någon kort sträcka isåfall. Jag brukar rida 2,5 mil på ca 3-3,5 timmar hemma och då travar jag och skrittar endel. (Jag har en travare)

Skritten används i princip inte på tävling utom där man måste skritta.

Har man en häst med bra galopp så skulle jag säga tvärtom, det är svårt att rida så långsamt på tävling, blir lätt att man bara ligger och rullar på och inte tänker mer på det.

Då har jag en fråga - om hästen naturligt har en lugn och behaglig galopp, är det bättre att galoppera än trava då?

Ja.
Oftast är det bäst att ryttaren bestämmer hastigheten o hästen gångarten.
// Linda

Där skiljer sig våra meningar lite om att hästen ska få bestämma gångart ;) Jag hade en häst som lätt travade upp till 19km/h och jag vill inte att de travar så fort :) Tycker det är bättre att lägga den i galopp än att slängtrava iväg som denna häst gärna bestämde sig för när man skulle öka takten ;)

Senast ändrad:

Fast du kanske menade att de flesta hästar själv väljer galopp istället för trav? :)

Jag svarade nog mest för egen del som har en travare. Min häst har ju som natuligt bästa gångart trav, det är därför jag skrev att jag travar mest. Men självklart ska man välja den gångart hästen trivs bäst med.

Jag bestämmer tempo & hästen gångarten, (men med vissa kontroller mot slängtrav & ensidig galopp. )

Följdfråga: Hur högt bör medeltempot vara? Medelhastighet så att säga? Mellantravstempo, jogtempo?

Man ska hålla det tempo som man lärt sig att hästen kan springa mil efter mil utan att bli trött. Man ska hålla samma tempo som man tränar i hemma om man vill att hästen ska klara fotare tempo på tävling ska man träna på det hemma.

Givetvis måste hjärnan vara inkopplad på ryttaren. Man travar inte fortare än att hästen har balans o inte slängtravar. Liksom att galopp "på stället" inte är önskvärt.
// Linda

Som många har skrivit innan mig så skittar man inte speciellt mycket under en tävling, mest trav och galopp, beroende på vilken som är hästens starkaste. Personligen tror jag att cantra är bättre än en trav i samma hastighet, men vet inte om det finns evidens för det. Angående att hinna så är det en tränings sak som kommer då man börjat träna det.

När jag började tävla kunde jag inte för mitt liv förstå hur de andra kunde rida såååå snabbt!! Jag tyckte att min lilla ponny gick hur snabbt som hels och det var ändå inte mer än 10/km..:eek:

Ett tips är mäta ut en sträcka som du rider och sedan ta tiden medan du rider för att kunna räkna ut en snitthastighet. (eller om du rider med gps så kan du hela tiden kolla hut snabbt det går)
Om du lär dig att hela tiden veta vilket tempo hästen går i är det lättare att planera och genomföra din ritt i det tempo som du önskar. Detta är inget man lär sig över en helg men genom att tänka på det kommer du att öka din medvetenhet och där igenom få en känsla för vad som krävs. Hastigheten kommer att öka när du tränar på den! Om 10km/h skrämmer dig ändå brukar de flesta 50km tävlingar ha 6h ridtid... (något som kan hjälpa dig att få en vana att rida snabbare är kanske om du har möjlighet att rida några gånger hos eller med en distansryttare om det finns någon i runt dina trakter.. att själv få hästen att ökar tempot kan det vara svårt i början)

Angående din följd fråga;om du har för mål att rida i 10/km i snitthastighet bör du hålla ett något högre tempo de största delan av banan, så fort du saktar ner för att skritta på asfalt, få dricka och mat av medhjälpare och pulsar in i grinden tickar klockan på och hastigheten dalar snabbt.
Vissa hästar har hastigheten i sig ifrån början och vissa måste man sakta men säkert träna fram det på. Unga hästar samt hästar som är i början av sin distans karriär bör inte gå snabbt på tävling, för dem är 10-13km/h högt nog och med mer träning, erfarenhet och ålder så kommer hastigheten öka. Även om en ivrig 5 årig arab (eller vilken annan som helst) kan gå snabbare än så så bör den ej göra det då den antagligen inte har styrka nog för att klara det i långa loppet.

Lycka till /Erika K

Man ska hålla det tempo som man lärt sig att hästen kan springa mil efter mil utan att bli trött. Man ska hålla samma tempo som man tränar i hemma om man vill att hästen ska klara fotare tempo på tävling ska man träna på det hemma.

Där skiljer jag mig i synen. Det är lätt att träna upp orken så att hästen orkar springa utan att bli trött. Så jag skulle snarare säga att man skall rida så fort som hästen har tränat upp skelett och muskler till att klara.

Jag tycker inte heller att man behöver ligga i och träna på hemmaplan i höga tävlingstempon några längre sträckor. Det sliter bara. Jag tänker också att en häst har också bara så många mil i sin kropp som den kan åstakomma i sitt liv, så man skall inte träna mer än hästen behöver. Däremot så måste man givetvis grunda hästen väl i skritt på olika underlag under dess uppträning. Lång och långsam trav som man förr pratade mycket om tror jag inte riktigt på. Varierade gångarter i träning för att träna upp flås.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka