Att hindra hästar från att äta barken av träden...

E

Eeiram

Hej!

Våra (jag och en stallkompis) hästar äter barken av träden i hagen.
Hade det varit vår mark hade vi struntat fullkomligt i det. Det är dock en fabrors mark vars fru är rädd om sina träd (eftersom de är värda en del pengar).

Är det någon som har tips på hur kan vi hindra hästarna från att äta av barken?

Hälsningar Marie

Sv: Att hindra hästar från att äta barken av träden...

Kanske man kan linda hönsnät runt om det inte gäller för många träd för då ter det sig jobbigt och dyrt. Annars kan det nog vara svårt om de väl har börjat. Har era hästar tillräckligt med mat och sysselsättning?

Jag kan nog inte påstå att de har alltför mycket att göra om dagarna, så det är synd att det inte får gnaga lite på barken i brist på annan sysselsättning. Mat får de i alla fall, hö morgon + lunch ute i hagen. Både rids regelbundet, men det skulle nog inte skada med någon sysselsättning i hagen.

Kanske kan man prova att slänga in pinnar och ris som de får gnaga på? Gnager hästar hellre från marken än på träden?

Att linda hönsnät har vi funderat på men det är många träd, rör sig i alla fall om ett 10-15-tal.

Vi har också funderat på att ställa in en ensilagebal i hagen, men tyvärr är det begränsade möjligheter att få tag i det här där vi bor.

Finns det något man kan smeta/hälla på träden för att göra barken osmakligare, som inte skadar varken träd eller hästar?

Hälsningar Marie

Jadå det finns att köpa på t ex Granngården sådant man kan kleta in med. Men jag tror nog att det blir dyrt för när det regnar och blir blött borde det nog försvinna vartefter så att man får förnya inkletningen.

Tycker annars inte att tio- femton träd är så särskilt mycket. Det går nog inte åt så mycket nät om träden inte är gigantiska.

Du kan nog kasta in både gamla julgranar och pinnar m m som sysselsättning om du inte kan få tag på hösilagebal.

Jag har lindat hönsnät runt mer än 50 st träd.
Det fungerar bra.
Och man blir riktigt snitsig på det efter ett tag.

I år så fodrar jag dessutom med fri tillgång på ensilage.

Hästar tycker mycket om asp.
Så om du kan ta ner några aspar någon annan stans och slänga in till hästarna så kommer de att barka av asparna innan de äter på de levande träden.

Det är trist med en hage helt utan träd, så det är väl dumt om hästarna barkar av dem.
Träden dör faktiskt av det.

Senast ändrad:

Ja precis, träden ger ju hästarna lite skydd mot blåst och nederbörd. Dessutom blir inte markägaren glad åt att träden dör.

Hönsnät, vad kan det kosta?
Det är verkligt stora träd i hagen, men det kanske skulle funka, om det inte kostar en förmögenhet? Jag har inget hum om hur mycket det kan kosta... :confused:

Asp har jag hört skall vara smakligt, får hålla utkik efter det.
Vi slängde in julgranarna efter jul och det var populärt. Jag tror det kan vara bra sysselsättning för dem att få något att plocka/gnaga på.

Tack för hjälpen!

Hälningar Marie

Vi kletade in våra träd i kjära. Funkade kanon bra förutom en punk. Min häst gnuggar sig alltid på träden efter en ridtur och ja ni inser ju hur han såg ut ett tag där, kjärig. Men det har börjat gå bort nu:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar