Att ha med på långritt?

C

CeciliaW

Nu är det vår... och tid för långa härliga uteritter! Därför tänkte jag att det var dags att posta en tråd och fråga vad just DU har med dig när du rider långritt? Tips eller Knep? Posta på! :)

Sv: Att ha med på långritt?

Oj, det var ett tag sen jag red långritt nu, men när jag, syrran och en kompis red på en lång långritt så hade vi med oss grimma + grimskaft så hästarna kunde vila när vi fikade, fika (såklart), extra tyglar, hovkrats, vatten och morötter åt hästarna.

Låter lite som mig... Grimma, grimskaft, hovkrats, extra vojlock (uppskattas av svettiga hästar), fika, snöre/rep (kan man laga allt med) och diverse annat! (vad gäller vatten brukar jag planera så att vi rider förbi bra vattenställen)

Något jag gillar skarpt för uteritter är distansträns... dvs träns med inbyggd grimma och så sidostycken med bett som sitter fast i grimman. Extremt praktiskt att bara kunna plocka bort sidostycken och bett med en enkel hake/spänne: http://www.dekaltext.com/distansutrustning/bilder/classicdetaljer.jpg

Senast ändrad av en moderator:

• Grimma+ grimskaft
  • Fika/mat
  • extra utrustning
  • hovkrats
  • vatten
  • mat åt hästarna
  • filtar
  • tält
  • sadelväskor

gjorde en lista så kan alla lägga till saker..

Guds bästa uppfinning till flerdagarturer: VATTENRENINGSTABLETTER!!:bow:Ska på en långritt i sommar ochj det är ju mycket lättare att ha med sig en burk tabletter ön flera flaskor vatten eller hur?!:D

Guds bästa uppfinning till flerdagarturer: VATTENRENINGSTABLETTER!!:bow:Ska på en långritt i sommar ochj det är ju mycket lättare att ha med sig en burk tabletter ön flera flaskor vatten eller hur?!:D
Vattentabletter är kanon!

Många friluftsbutiker har även hyfsat bra torkad mat till salu, som man tillsätter vatten till och tillagar som vanligt på triangia... också kanonbra att ha om man ska iväg på en lååång tur eftersom det inte väger särskilt mycket.

Lite OT, hur fungerar egentligen vattentabletter? Blir vattnet alldeles klart, hur smakar det.. natur? Heh! :D

Vattentabletter är kanon!

Många friluftsbutiker har även hyfsat bra torkad mat till salu, som man tillsätter vatten till och tillagar som vanligt på triangia... också kanonbra att ha om man ska iväg på en lååång tur eftersom det inte väger särskilt mycket.

Jag på netto finns det nudlar för 5 KRONOR och som man bara behöver tillsätta kokande vatten till!Och de är lätta! Också ett jättebra tips till stallet,de funkar jättebra!:)

Jag har alltid med ett litet "apotek", dvs bandage, kompress, NaCl-flaska och plåster. Man vet aldrig...

Utöver det har de ovan redan skrivit bra-att-ha-med-grejer.

detta är kanske lite OT men...
Min mamma å jag pratade om långritter häromdagen å jag tänkte jag kunde fråga er, hur löser ni det med hästarna om ni tältar? Har ni redan innan fixat med lånade hagar, eller hur gör ni?

Såg att det redan fanns en tråd om detta...:)

man kan göra en minihage med hjälp aV några träd:D

Jag har med mig allt möjligt:
  • Hovkrats
  • Balsnöre
  • Reservtyglar
  • Grimma
  • Grimskaft
  • Reflexer
  • Och lite annat smått och gott, på hästfolks vis...
En extra tröja är också bra.
Tahoi

Vi ska ut i sommar i ett par dagar, tre hästar med ryttare och så två karlar som beskyddare. :D *bra att ha*

Jag funderar... Om man tar med ett tält, blir det inte jäkligt mkt pinnar o grejer? Är det verkligen praktiskt att ta med?

Jag undrar om man kanske kan lösa det på ngt annat sätt. Man behöver ha tak över huvudet om det regnar på natten, men hur löser man det mest praktiskt så att det är lätt att packa med? Typ en press bara - men hur monterar man den då på bästa sätt? Eller finns det tält som är lätta att ta med till häst, som tar liten plats ihoppackat och inte är allt för tungt?

Tips och Idéer mottages tacksamt. :bow:

KL
Undar också över tabletterna, hur funkar de? :P

Glöm inte myggmedel! Både för er och hästarna!

En pressenning borde ju funka om man är i skogen. Bind ett rep mellan två träd, lägg pressenningen över och sätt små pinnar i hörnen på pressenningen och ner i marken (som tältpinnar) så att det blir som ett uppochnervänt V. Man har inga kortsidor, men det borde funka bra på sköna sommarnätter. Kanske ha något på marken som håller myrorna borta? En pressenning till med salt i kanterna på marken?

Vad ha med när man rider på längre utteritt?!

Det tanken slog mig bara så där när jag kom hem igår från en ridtur med hästen.
Jag brukar alltid ha med mig mobil och hovkrats.
Vad brukar ni ha med er och vad mer skulle man kunna ha med sig
när man rider ut?! :)
Mvh Xoya.

Sv: Vad ha med när man rider på längre utteritt?!

Badkläder under ridkläderna! (på sommaren då)
man vet aldrig när man träffar på en lockande sjö!

När vi gjorde långritt 05, så hade vi med ossbla detta:

* spritkök+ sprit
* lättare mat
* tält (inget problem, det finns så små tält att köpa så de tar nästan ingen plats)
* elband (till att göra hage i skogen)
* uppblåsbara liggunderlag
* regnkläder
* extra kläder
* myggmedel
* flugpannband till hästarna
* tallrikar, bestick, muggar (i plast)
* hink
* vattenflaskor (visste inte att det fanns tabletter)
* extra tyglar
* grimmor+ grimskaft
* en massa andra smått och gott, och bra att ha saker.

Visste som sagt inte att det fanns tabletter till vattnet, men vi hade med oss några små petflaskor, som vi fyllde på under vägen.
Det var så många som hjälpte oss under ritten.

Smart med saltet! Kanel fungerar också. :bow:

Ja, för min del räcker det med en sån lösning. Det är ju bara tak över huvudet för regnets skull som man behöver. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama