Att ha hästen oförsäkrad

Sv: Att ha hästen oförsäkrad

Ge hästen till kolmården??
Vadå, tar de emot hästar för avlivning? eller vadå?

Är den förresten nån son vet vad en "vanlig " avlivning kostar? med bortforsling och så, vem ringer man?
Hemskt att tänka på detta innan jag ens fått hem hästen, men som lobell sa vill man veta alternativen..

Fast jag hade nog velat ha typ det dubbla eller kanske 30 000 till och med just för att ha valet om jag ska behandla eller inte. Blir fort dyrt bara det är en rejäl sårskada eller hältor.

/Camilla

Vet flera som har valt att ha sina hästar oförsäkrade. Istället sätter de undan en slant varje månad så det finns vid ev behov av veterinär.:)

Ja tydligen kan man åka till Kolmården och avliva hästen och ge till lejonmat...
Tyckte det lät fruktansvärt första gången jag hörde det, men det är ju egentligen bara naturligt kretslopp..

jag ser inget problem med att ha oförsäkrat, även om det absolut inte är att föredra, bara man har ekonomi att klara sig utan försäkring.
Men det har inte jag, och skulle alltså inte våga köpa en häst utan försäkring :p

Man får köra hästen till Kolmården själv. Man ringer naturligtvis innan.
Där tas den omhand av vana djurvårdare och veterinär. Alla är noga med att det går lugnt till och har för mej att hästen även får lite lugnande innan den avlivas. Ägaren får vara med hela vägen om så önskas. Jag har bara hört att folk varit väldigt nöjda när dom varit dit med sina hästar, aven om det naturligtvis är ledsamt, men det är det ju hur man än avlivar dom.

inga problem alls. bättre att spara pengar till sig själv än att ge dom till försäkrinssällskapen som delar ut dom till alla andra....^^

enl min erfarenhet är försäkring oerhört oekonomisk om man inte har mkt hög och allvarlig skadefrekvens på sina hästar.

Vad händer om den måste avlivas hemma, att det inte går att transportera den? Tar dom emot den ändå tror du?

Vi kör bara skogsmulleridning här hemma...har haft häst / ar i 3 år och ingen skada hittills *peppar peppar* Skulle ju vara typiskt om nåt händer den enda oförsäkrade :grin:

Min 25-åriga ponny är inte försäkrad, och jag har sagt att händer det någonting, som kräver lång rehabilitering så avlivas han. Han har dessutom kvickdrag, så jag har ingen lust alls att hålla liv i honom, om det händer något, utan låter honom somna in, det är han värd.

När det gäller äldre hästar anser jag att man ska spara undan en 5000 kr till avlivning. Blir de sen sjuka och det krävs lång behandling är det bättre att avliva! Även om det är tungt :)

eftersom försäkringar kostar så mycket så kan det gott och väl ibland vara till och med smartare att inte betala försäkringen och istället lägga undan pengarna till den dagen det eventuellt blir aktuellt. Nu är jag visserligen glad att jag hade min häst försäkrad eftersom jag bara hade henne 1 år innan hon blev dålig och var tvungen att avlivas och hade en hel del veterinärkostnader. Så jag har fått åter mina pengar på henne och de som jag betalat för min andra hästs försäkring egentligen.

Men många gånger är det mer ekonomiskt att inte ha en försäkring.

Knapplånar.
Jag har min äldre herre försäkrad, då den helt enkelt bara blivit kvar.
Premien per år höjs med ca 200 kr varje år och värdet sjunker med 2000 kr.
Ni iofs är värdet på 6000 o kan bara sjunka en 1000 lapp till, men premen lär höjas ändå.
Sen läste jag att försäkringen bara gäller tills han är 24 år, 4 år kvar.. tror inte han behöver avlivas innan de..
Fattar inte hur de kan ha en maxålder,, morr så skall se om jag kan byta försäkring som håller hela livet inom försäkringsbolaget.. TRor inte det, men då får jag nog säga upp den för att betala så pass mycket o inte få ut ngt av det känns onödigt.

till TS:
Hade jag haft en buffert hade jag köpt en oförsäkrad äldre häst, som inte haft så mycket skador. Olyckan kan ju klart vara framme, men så länge den inte har för "vana" att skada sig så känns det nog iaf bättre!

Har inte min grabb försäkrad, utan lägger istället undan en del av lönen varje månad, har fungerat jättebra hittills :)
Dessutom när han fick diagnosen hovbr. förbening för några månader sedan vet jag inte hur bra det skulle gå att teckna försäkring om jag skulle få för mig det.

Har hört att amatör?travtränare ofta har hästarna oförsäkrade då det är mer ekonomiskt att lägga undan pengar ist för att betala premie för varje häst. Risken att alla hästar skadar sig svårt på samma gång är nog inte så stor

Jag har min 25-åriga ponny försäkrad. Och jag går säkert back på det. Har knappt utnyttjad försäkringen under alla år då jag haft honom.
Dock så känns det skönt. Han rids fullt i vanliga fall. Nu har han hosta. Men i övrigt är han väldigt frisk, pigg och kry. Så jag hoppas på iaf ett par år till med honom funktionell. Då känns det bra att veta att han är försäkrad. Visst har jag råd med vård/avlivning iaf. Men det är ju trots allt inom 100 dagar som självrisken gäller. Då kan hästen hinna göra illa sig/bli sjuk på olika sätt om man har otur. Och är det saker som kräver kort vård och inte ger men så behandlar jag hästen. Han är så fräsch att det känns värt det för allas skull.

Blir hästen långvarigt sjuk eller kräver större ingrepp så känns det ju inte likadant dock som med en yngre. Det känns inte just att göra sånna ingrepp och sen kanske den lever 3 mån efter.

Har man häst oförsäkrad så är det ju upp till en själv hur mycket man tycker hästen är värd i pengar. För min del är min häst ovärderlig. Så jag betalar vad det kostar bara han mår bra.
Men som minst bör man ju ha undanstoppat till avlivning. Det är det minsta man kan ge dem i gengäld för allt de ger oss. Och jag tror inte en häst mår dåligt av att tas bort. Känns ju även ännu mer okej med en gammal.

S*eland tror jag man kan veterinärvårdsförsäkra hästen i även om den är så pass gammal? Däremot kan du inte få ut ett livsvärde.
Vetvårdens summa för hästen sjunker nog också varje år pga just åldern.

Tillägg:
Enda nackdelen jag kan se är om det tillstöter något som kostar skjortan, låt säga en operation för 50 000,- som är rel riskfri och som du vill göra eftersom hästen kan ge så mycket mer.
Hur gör du då? Jag TROR ju att det finns något försäkringsbolat som täcker upp mycket. Men tanken OM kan vara lite skrämmande

Har min andra försäkrad där, och har för mej att gränsen går vid 16:confused:

en operation är alltid riskfylld, speciellt med en gammal häst, de kan ju dö redan under narkosen om man har otur liksom.. och efter operationer är det ofta lång konvalcens så det skulle inte jag utsätta en gammal häst för.

jag har lämnat en häst till kolmården, gratis och de är mkt proffsiga!
däremot är det väldigt lång väntetid nu tydligen... många som har hört talas om det och de får in betydligt fler hästar än de kan göra av med i parken. nästa häst kommer jag troligtvis oxå avliva där (den är på väg att bli utdömd nu) men vi får se om väntetiden inte är för lång...

de tar inte emot redan döda hästar, de kan ju inte veta om hästen varit frisk innan och vågar ju inte mata sina djur med sådant kött (frisk=fri från smitta)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 741
Senast: Amelia
·
Ekonomi & Juridik Jag lider helvetets alla kval just nu och vet inte hur jag ska göra. Jag har hittat en häst som jag tror skulle passa oss utmärkt, men...
Svar
15
· Visningar
1 572
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V