Att ha hästen framför sig och hoppa med kroppen

Hippocampus

Trådstartare
Jag har funderat på en sak en längre tid och nu vågar jag väl ställa frågan :D

Det viktigaste är att ha hästen framför sig, i en bra balans och rytm. Ofta går hästarna idag på bogarna och bakom hand och jobbar inte igenom kroppen. När hästen gör detta dvs när den går på tygeln är det ett kvitto hästen jobbar genom kroppen och bjuder framåt.

Då kommer min fråga. Finns det andra kvitton än att gå på tygel om den arbetar genom kroppen och bjuder framåt (obs, inte falsk framåtbjudning då alltså)? Eller är det så att väldigt många hoppryttare (pratar iaf upp 130cm) hoppar med hästar som inte hoppar genom kroppen? När ryttare kommer in på banan, hästarna går som giraffer, hur mycket sliter det isåfall på hästarna att inte hoppa genom kroppen?

Sv: Att ha hästen framför sig och hoppa med kroppen

andra kvitton, menar du andra än när hästen kröker på nacken med nosen något framför lodplanet?

Man kan se att en häst rör sig i balans, genom sin kropp och bär sig även om den inte har en böjd hals. Dock kan den inte göra det om den är spänd i sin överlinje. men en häst som trampar på med bakbenen, är avslappnad i ryggen - korset rör sig - och den arbetar med magmusklerna bär sig själv och arbetar igenom sin kropp. sen hur lösgjord och elastisk den är kan ju variera.

en häst med spänd överlinje som inte jobbar med ryggen överbelastar ju allt möjligt. men jag kan inte säga hur mycket det sliter det beror på hästens exteriör, hur den rids i övrigt osv... men det finns nog någon annan som kan svara just på den delen bättre än jag.

Tycker det är en intressant fråga!

Jag tycker det finns många som kan rida en häst i fin balans, lösgjord, genom kroppen utan att ha en "perfekt dressyrform" inne på banan. Men annars tror jag att samma kriterier gäller! På framridningen kan man visst se många som rider bakom hand- med tanken tror jag att man vill rida hästen över ryggen och rund i formen.
Men de som rider riktigt bra rider inte så tycker jag. Inte mer bakom hand än lite bakom lod för att hästen ÄR lång och låg. Och man ser ju tydligt inne på banan vilka som lyckats!

Precis som på dressyrbanan finns många som lever på hästens talang, och ha man en bra häst räcker det långt med mod och lite "öga". Men man ser ju skillnaden i språngkvalitet när hästen jobbar rätt!!!

Jag rider en häst som kan hoppa 1,30 på vänlighet mot ryttaren och lydnad att gå mellan stöden... Men när jag lyckas få till ridningen på marken får jag ju helt andra språng, en helt annan känsla:laugh:
Hur mycket det sliter- ja det beror väl på hur mycket man hoppar, hur man tränar annars, hur hästen får återhämta sig etc. Alla kan vi ju jobba fel med kroppen men klara sig bra ändå om det inte är för mycket. Om man tränar allsidigt och får vila ibland.

Men som sagt- de som är riktigt duktiga rider sin hopphäst i bra balans! Kan nämna flera som jag beundrar som rider alla sina hästar föredömligt i mina ögon och kan ta fram kvaliteter i en häst som man inte trodde fanns:love:
Men det är ju sååååå himla svårt...

Ja, jag hade en diskussion för ett tag sedan med en känd tränare. Vi kom in på detta och går inte hästen på tyglen är inte hästen framför ryttaren och således inte korrekt riden för att den ska hoppas.
Efter diskussionen började jag fundera på detta och se på fler hopptävlingar och såg då väldigt många som rider på "stjärnkikare" och tänkte just på det, hur är deras språngkurva, kvalité och på slitage. Hur de kan hoppa utan att ha hästen framför sig.

Man ska nog komma ihåg oxå att det är ganska naturligt för hästen att hoppa. Och har man en häst som har rätt inställning till jobbet, som gillar att hoppa, och är hyfsat följsam men stabil som ryttare, om man kan styra- gasa och bromsa... Ja då går det att hoppa:bump:

Trots att hästen inte jobbar rätt kan man hoppa bra rundor. Man kan jobba med hästen ändå. Man kan träna hästen till att ta vara på sig själv! Och störa den så lite som möjligt. Har man hästens förtroende så kommer den att vilja hoppa ändå!
Och det är ju lite så att det är svårt nog att hoppa när man bara tänker på gas, broms och ratt:angel: Börjar man tänka på formen när man ska tävla som amatör blir det ju lätt att man lägger sig i ett jobb som hästen kan bättre än man själv...
Hästar är generösa djur!

Det viktigaste är att ha hästen framför sig, i en bra balans och rytm. Ofta går hästarna idag på bogarna och bakom hand och jobbar inte igenom kroppen. När hästen gör detta dvs när den går på tygeln är det ett kvitto hästen jobbar genom kroppen och bjuder framåt.

Jag vet inte om jag håller med om att hästarna "oftast" går på bogarna inne på banan, det varierar (enligt min erfarenhet) ganska mycket emellan olika ekipage. Det är dessutom en mycket kort tid per klass som ekipaget tävlingsrider, det är svårt att bedöma hur träningen går till utifrån dessa minuter.

I övrigt är det såklart en uppmärksam häst i balans som man vill se.

Då kommer min fråga. Finns det andra kvitton än att gå på tygel om den arbetar genom kroppen och bjuder framåt (obs, inte falsk framåtbjudning då alltså)?

Andra kvitton än vad? Arbetar hästen igenom kroppen, går med tydlig takt, i balans, och bjuder på framåt - så går den "på tygeln" utifrån de krav (den ram) som krävs av den.

Eller är det så att väldigt många hoppryttare (pratar iaf upp 130cm) hoppar med hästar som inte hoppar genom kroppen?

Det kan jag inte uttala mig om i ärlighetens namn. Visst ser man en del fulridning under tävlingsmomentet i "mitten-klasserna" (msv), men det behöver ju inte vara samma sak som icke-genomridna hästar.

När ryttare kommer in på banan, hästarna går som giraffer, hur mycket sliter det isåfall på hästarna att inte hoppa genom kroppen?

Fast nu blandar du ihop en häst som böjer på nacken, och en häst som går i takt och balans - nackböjandet ser jag så mycket av att jag blivit ordentligt avskräckt. Ibland rollas hästarna ihop så de nästan ramlar över sina egna framben, ibland är de "bara" avknäckta.

Jag ser mycket hellre en energisk giraff som är framme för hjälperna än de invikta nosarna och en häst som vevar med benen i galoppen för att kunna hålla balansen.

Se bara på fransoserna i WC - inte en invikt nos så långt ögat når. :)

Andra kvitton än vad? Arbetar hästen igenom kroppen, går med tydlig takt, i balans, och bjuder på framåt - så går den "på tygeln" utifrån de krav (den ram) som krävs av den.

Fast nu blandar du ihop en häst som böjer på nacken, och en häst som går i takt och balans - nackböjandet ser jag så mycket av att jag blivit ordentligt avskräckt. Ibland rollas hästarna ihop så de nästan ramlar över sina egna framben, ibland är de "bara" avknäckta.

Jag ser mycket hellre en energisk giraff som är framme för hjälperna än de invikta nosarna och en häst som vevar med benen i galoppen för att kunna hålla balansen.

Se bara på fransoserna i WC - inte en invikt nos så långt ögat når. :)

Men nu säger du väl emot dig själv? Du skriver ju att den går på tygel när den har takt, balans och bjuder framåt och sen skriver du att jag blandar ihop en häst som böjer på nacken och en häst som går i takt och balans? Men den går ju på tygel när den har takt och balans (nej jag är inte intresserad av rolla eller avknäckta nackar :D).

Men hästen kan enligt denna tränare INTE gå som en giraff om den här framme för hjälperna utan då går den på tygel....och den kan inte vara framme för hjälperna om den inte har takt och balans...

Ja fransoserna rider trevligt om än att de inte vinner stil-ligan så går deras hästar trevligt.

Men nu säger du väl emot dig själv? Du skriver ju att den går på tygel när den har takt, balans och bjuder framåt och sen skriver du att jag blandar ihop en häst som böjer på nacken och en häst som går i takt och balans? Men den går ju på tygel när den har takt och balans (nej jag är inte intresserad av rolla eller avknäckta nackar :D).

Men hästen kan enligt denna tränare INTE gå som en giraff om den här framme för hjälperna utan då går den på tygel....och den kan inte vara framme för hjälperna om den inte har takt och balans...

Ja fransoserna rider trevligt om än att de inte vinner stil-ligan så går deras hästar trevligt.

Jag kanske var otydlig - om en häst går med god takt och framåtbjudning i balans, så går den korrekt - det behöver inte betyda att den böjer på nacken (jag håller alltså inte med din tränare om att nacken alltid måste vara en del i den korrekta formen).

Korrekt form beror på vad hästen ska göra för tillfället, i GP är den "korrekta formen" en väldigt kort och hög överlinje, i lägre klasser eller i andra tävlingsgrenar är formen friare. Hästen kan alltså gå på tygeln i en fri form - vilket är mer produktivt i hoppklasser.

Jag tror inte heller att du eftersträvar en avknäppt nacke, det jag reagerar på är att du (som jag tolkade ditt första inlägg) gjorde likhetstecken emellan "hästen på tygeln" och böjd nacke. Det håller jag inte med om. Du kan, som jag skrev ovan, ha en häst väl framme för hjälperna; avslappnad, energisk och lydig, utan att den böjer på nacken.

Många distanshästar tycker jag ofta är goda representanter för en fri form, de bär sig igenom kroppen, bär upp sin ryttare på ett ändåmålsenligt sätt, är avslappnade men samtidigt energiska. Och nosen är framsträckt.

Sedan kan det fria formen kortas upp/längas/sänkas/ om ryttaren så önskar, men det innebär inte att hästen går MER på tygeln när halsen böjs än den gjorde när den gick i den fria formen (då underförstått att den gick i balans innan den kortades upp).

Agreed. Min mamma är dressyrryttare och vi har ganska nyligt pratat om de där med formen. I en LB så vill domarna ofta se en låg form, och hästarna som går LB (och är på den nivån) har inte balans att gå i en högre form. Men om deu då tittar på hästarna i WC så har de, precis som Lager skrev en kort form med vädligt hög överlinje. De hästarna kan gå i om de har såpass bra balans.

Båda mina hästar hoppar väldigt fint genom kroppen över hindren. Båda går med huvudet relativt högt och kikar sig för. De är väldigt välridna på marken, och har såpass bra balans att de går att rida så. Ena har gått upp till 150 andra 130. Den som går lägre går gärna med huvudet högt, men jag har inte sett många hästar hoppa så otroligt väl genom kroppen, framförallt med ryggen.

Den hästen som går högre är en hinder-magnet. Han tar tag i alla hinder som finns. Jag vet inte om de räknas som ett kvitto, men de är en känsla som vissa hästar ger. Nu börjar de ta sig med den andra hästen också, han kom i maj och var rädd för allt och alla och det kändes som "den dagen den här börjar suga tag i ett hinder, den dagen är stor". Nu efter mycket travhoppning och lite roliga övningar så har han börjat ge samma känsla. :)

Nu vet jag inte om jag fattat det hela rätt. Men en häst kan inte hoppa stora hinder om den går och kröker på nacken mellan hindrena. Den måste fp en chan satt huvud och hals fria mellan hindren för att kunna hålla balansen och taxera. Men på längre transporsträckor bör den komma ihop i formen igen om den är framme för skänkeln.

En häst kan vara framme för hjälperna och jobba på rätt sätt utan att kröka på nacken. Under hoppningen rider man hästen mellan skänkel och hinder istället för skänkel och hand.

Ja där håller jag med dig helt. Jag brukar aldrig ge mig på att försöka rida på ett visst antal galoppsprång eller tänka ut hur jag ska rida hästen på det här hindret, utan jag sitter bara där och rider rytmiskt - och vet ni vad?

Då hoppar ponnyn min banor på 130. Men försöker man lägga sig i går allt i stöpet. Varför blir det så? Då borde det väl inte vara nödvändigt att ändra hur hästen ska hoppa?
Tell me! är det ponnyn eller funkar det på alla hästar?
Samma sak med min storhäst. Försöker man bestämma hur hästen ska hoppa av får man en tvärnit och en spark i väggen.

Jag vågar inte ge mig på att försöka ändra avsprångspunkten någonting, men är det ett måste för att rida höga klasser? =)

Ja där håller jag med dig helt. Jag brukar aldrig ge mig på att försöka rida på ett visst antal galoppsprång eller tänka ut hur jag ska rida hästen på det här hindret, utan jag sitter bara där och rider rytmiskt - och vet ni vad?

Då hoppar ponnyn min banor på 130. Men försöker man lägga sig i går allt i stöpet. Varför blir det så? Då borde det väl inte vara nödvändigt att ändra hur hästen ska hoppa?
Tell me! är det ponnyn eller funkar det på alla hästar?
Samma sak med min storhäst. Försöker man bestämma hur hästen ska hoppa av får man en tvärnit och en spark i väggen.

Jag vågar inte ge mig på att försöka ändra avsprångspunkten någonting, men är det ett måste för att rida höga klasser? =)

Ja det funkar ju så länge det är jämna galoppsprång, men du måste ju veta hur många galoppsprång det är till nästa hinder om det är relaterat och om det är kort eller långt. Du kan ju inte bara sitta där och vänta på bättre tider och så har du helt plötsligt ett halvt galoppsprång kvar för att det var ett långt avstånd.

Jag vet inte hur du menar med att lägga sig i? tar du en halvhalt och hästen tvärnitar så har du ju tagit den för hårt i munnen??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: MimmiNO
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka