Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?
Hm,
jag tror kanske att du eftersom du aldrig stått uppstallad så, kanske inte har tillit att faktiskt funkar det fantastiskt bra och folk har ypperlig koll i de flesta fall, även om det är en samling olika människor som tar olika fodringar/in/utsläpp osv, förutsatt som sagt att vi då pratar om ett bra stall och bra och kunnigt folk i sig.
I min erf funkar det kanonbra. Har ju ett stall med 8 inackar sen många år och folket har varierat och gör det löpande även om det är låg omsättning vi pratar om, ngn som flyttar max ngn gång om året, alternativt står de flesta i flera år osv. de stall som är större här i trakten med typ 20+ hästar har inte mycket högre omsättning de heller faktiskt, (om man ställer det procentuellt i relation till antalet) och det funkar jättebra ändå, men förutsättningen är ju som sagt att man tar in hästvant folk som har rätt inställning till sitt ansvar att kolla andras hästar.
för mig, och de jag har erf i stallet sen många år oavsett besättning i sig, så går det faktiskt på autopilot om du förstår uttrycket rätt. det sitter så i benmärgen att man inte ens reflekterar över det, att man ser hur de olika hästindividerna beter sig, hur de ev. avviker mot hur de är normalt, hur de beter sig vid fodring, hur de äter sitt foder, hur de agerar i boxen osv. det är verkligen ingen som helst problem i min erf! Har aldrig öht haft en incident på alla dessa år, där ngt missats i den aspekten.
däremot så står ju folk givetvis inte och känner igenom benen eller kollar gallor på hästar osv. Däremot kollas de noga att de har alla sina skor på, rör sig fräsht, benen är hela från skador vid in och utsläpp osv. Det tar inte ens ngn tid utan går på autopilot eftersom det är rutinerat folk som sagt. Det sitter så i märgen och är så självklart att folk öht inte reflekterar över det, de kan hästarna och de "ser" direkt bara via autopiloten även om det är ett dåligt ord i sig som säkert kan misstolkas men hittar ingen bättre illustration över hur självklart det fungerar så att säga.
Jag ser inga som helst problem med detta öht faktiskt och tror inte det finns några såna stall som gör det heller. Jag ser inte heller riktigt hur ngt sånt skulle bli säkrare eller bättre för att hästen känns igenom av samma ägare 3 gånger om dagen. ägaren är ju ute varje dag till sin häst, och de som tar hand om hästen ser över den övriga tiden på dygnet bedömer att den mår bra, äter bra, rör sig rent, och agerar friskt och vanligt.
ang. att missa att tala om info osv om ngra specialiteter man ska tänka på hos hästen så har även det funkat klockrent i alla år i min erf med 8 hästar som kommit och gått lite emellanåt som sagt.
tror dock att givetvis blir sånt svårare i ett större stall med typ 20 hästar då kan man nog inte förvänta sig att sånt sätter sig, men å andra sidan, är det bra folk som kan läsa av hästar och hantera dem, så brukar inte heller det vara ett jätteproblem i sig.