att ha häst som vuxen

panzy

Trådstartare
ni som har sambo/familj och häst:

på vilken "nivå" har ni häst, skogsridning, träning/tävling?
vad säger sambo/familj om ditt hästintresse?
hur mycket tid/v lägger du i stallet?
hur tycker du att det funkar

Sv: att ha häst som vuxen

Vi är på nivå träning, i framtiden kanske det också blir tävling.
Min sambo tycker det är roligt trots att hästen slukar pengar i träning, skoning, ny sadel´, veterinär, massör etc etc.....Just nu är det mest problem.
Mitt samvete är skitdåligt men han klagar inte, men han är nog unik. Var gift med en karl förut som jämnt gnällde när man la tid och pengar på hästen.
Så det funkar väl skitbra, hoppas jag kan återgälda det någon dag

Jag är väl på nivån träning just nu pga att mitt tävlingssto just fölat samt en unghäst.
Vi har alltså just nu 3 st hästar varav 1 rids, men sto & föl tar oxå massor av tid.
Jag spenderar ca 3 timmar om dagen i stallet, svårt att räkna oxå då vi är där i flera omgångar.
Min sambo är faktiskt väldigt stöttande och hjälper ofta till att mocka, åker med på träningar osv.

Jag tycker att det går utmärkt, hästarna är nästan våra nuförtiden, inte bara mina.

:banana:

Jag har sambo, inga barn men 2 hundar och 3 katter istället ;)

Den nivå jag är på är grundridning... fick hem min häst Rilla för två veckor sen, så vi är ganska nya som hästägare. Framöver kan det ev bli lite tävling. Har Rilla hos min granne, så jag har gångavstånd till stallet och ser hagarna från min tomt.

Jag lägger väl allt ifrån en halvtimme till tre timmar i stallet inklusive ridning, beroende på om det är vilodag eller ridning som gäller! Det funkar bra, min sambo jobbar senare än jag så jag hinner oftast göra klart i stallet innan han kommer hem. Han är dock införstådd med att hästar tar tid och att jag kommer lägga en del tid på Rilla... konstigt vore väl annars mtp hur kort tid som gått sen vi fick hem henne :) Dock är han inte alls intresserad, Rilla är helt och hållet min häst och jag har svårt att tänka mig att min sambo skulle hjälpa till med mockning, fodring etc eftersom han är ganska rädd för hästar...

Jag har 4 barn och make. Tjejerna som är äldst delar mitt intresse. De rider varje dag och tävlar lite smått. Jag lade ner mitt tävlande när jag väntade 4e barnet. Då hann jag inte längre. Nu har jag sadlat om till avel istället och rider sällan. För närvarande tror jag att vi har ett 10 tal ponnier. Snart blir det fler igen.....
Vintertid så tillbringar jag runt 4 h om dagen i stallet. Försöker göra det när maken är på jobbet så vi ska hinna ses några vakna timmar om dygnet. Han är inte intresserad men ställer snällt upp och hjälper till med btäckningsstona sommartid och drar sig inte heller för att mocka/släppa ut o in djuren/köra dem om det behövs.:love:
En pärla enligt mig och alla bukefalister som träffat honom i stallet.

nivån är väll träning inför kommande tävling ( os år 2020 eller likande:crazy:)
familjen består av en sambo och tre barn och tre hästar
hästintresset delas av mina två äldre flickor som har en egen ponny
sambon hjälper gärna till med att föra höbal ut i hagen och tar insläpp dom kvällarna jag jobbar TILLSAMMANS med flickorna ( han ser sig själv som ordningsvakt)
annars så sköter jag och flickorna hästskötsel och ridning
vi tillbringar ungefär 4-6 timmar uppdelat på dygnet.
oftast när vi är i stallet så kan sambon och minstingen ägna sig åt sitt intresse
jag tycker det funkar fint

ni som har sambo/familj och häst: Sambo som jobbar heltid + barn 6½ månad.

på vilken "nivå" har ni häst, skogsridning, träning/tävling? Tog hem hästen för 1 vecka sen, tävling om 2 veckor, jag satsar STEN HÅRT.
vad säger sambo/familj om ditt hästintresse? Så länge han slipper vara i stallet så e de helt ok, men han tycker det är bra dyrt.
hur mycket tid/v lägger du i stallet? Hade hästen på foder sen december men det sket sig och nu är hon hemma, jag är just nu i stallet i princip varje dag i minst 3 timmar. Men har skaffat medryttare.
hur tycker du att det funkar? För mig funkar det jätte bra, men träffar inte sambon så mycket och tyvärr har vi bara 1 bil :( Sonen sovrutiner passar inte en hästmänniska heller, han sover bara korta stunder på dagarna så man hinner inte rida under tiden han sover.

Den ende hästen i våran familj är min egna.
Men sambon hjälper till med det han kan och så. :)
Nivån på ridningen varierar...men vi är väl ute och tävlar om sommaren 1ggr/månad jag och min häst med min sambo och min bästa kompis som hinknisse och chafför.
Min sambo säger inte så mycket....han älskar hästen lika mycket som jag älskar honom. :) Min sambo stödjer mig mycket med mitt hästintresse.
Jag lägger ner den mesta av min tid på min häst då han bor här hemma på gården.
Det funkar utmärkt...min häst är min fyrfotade bästa vän och i hans sällskap är det aldrig tråkigt. :love:

Jag har sambo, hus och heltidsjobb. Inga barn än.

Endast hobbyridning. Rider på den nivå som vår kapacitet och hälsa tillåter. Just nu ska vi sätta igång igen efter en tid av lite mindre ridning pga hästens fysik.

Han visste vad han gav sig in på. Jag pratade med honom om detta redan när vi träffades. Ibland kan han självklart tycka att det tar för mkt tid, och det brukar jag ofta respektera det. Det beror i regel på att han planerat ngt annat med mig. Men när jag är i stallet har han o andra sidan tid för sånt som jag inte alltid vill vara med och göra - sitta vid datorn, träffa kompisar, åka iväg till garaget och fixa med ngn av bilarna, etc.

Nu har jag en bilresa tid på 30 min enkel resa. Så 1h går ju åt bara där. Hämta och pyssla kanske tar 40 min före ridning och 40 min efter. Ridningen varierar. Ibland tränar vi i 30-40 min, ibland rider vi ut i 3 timmat. På vardagarna brukar det dock inte bli mer än 2 timmars ridning. Men, tre dagar i veckan har min syster hästen så då behöver jag inte åka dit alls. Sen kan han ibland stå en av mina 4 dgr och då är det ju en snabb visit för mig.

30+40+120+40+30 = 4h och 20 min/dag, 3-4ggr/veckan. Jag skulle aldrig kunna ha häst själv om jag inte hade förmånen att ha den på egen gård eller liknande. Tar alldeles för mkt tid.

Jag har 3 hästar som just nu bara är på hög tränings nivå, jag har tagit ett "sabbats år" från tävlandet.
Jag och min sambo delar ju intresset för hästar, han jobbar också med hästar...eftersom jag har hästarna på svärfars anläggning så blir det även så att vi jobbar ihop.
Vi tycker det funkar jätte bra, han ställer upp så himla mycket för mig. Och även om det går massa pengar hit och dit med hästarna så förstår han varför.

Har sambo sedan 3 år tillbaka, en hund och en foderhäst.

Har varit hästtjej sen 7 årsålder, en sån där riktigt inbiten som "bodde" i stallet.
Var hästskötare i tonåren på olika hästar, hade tyvärr inte råd med en egen.
Vid 26 års ålder upphörde hästeriet, handbollen tog över, likaså killar och jobb.
Var för 2 år sedan med en kompis för att rida islandshäst, var underbart att återigen få gosa in sig i en hästpäls och känna stallukt. Jag blev såld!

Detta resulterade i att jag från början blev medryttare till en äldre gentleman. Tog efter en tid över han på foder.
Sambon muttrade till en början att det tog så mkt tid osv. Vi satte oss ner och pratade, jag förklarade för han att hästar har vart OCH är mitt stora intresse och att det är något jag vill fortsätta med. Till slut förstod han vad viktigt det här var för mig.
Nu har jag en ny foderhäst som jag tränar varje dag. Målet är att börja tävla hoppning.
Lägger nog ner ca 23- 28 timmar i veckan på hästen.
Jag har en klippa till sambo som förstår och stöttar mig i allt:love:

Har två hästar som jag (familjen) skogsrider, men ambitionen är träning för tränare. Skulle börja för över 1 mån sen men då skada sig hästen så nu är det dags att göra nytt försök.

Maken gillar hästarna och vill aldrig vara utan dem. Barnen rider 2 av 3. Alla gillar hästar och maken rider på min eller på familjens Islänning allt emellanåt. Han har funderingar på att börja ridskola inte bara åka häst utan även kunna rida :D Så mitt hästintresse har blivit familjens, men så har vi ju hästarna här hemma på gården oxå.

Svårt att säga eftersom vi bor här så är man ju där ofta men kanske inte jättelänge var gång och ibland länge. Men "min" häst rids 5-6 dar i veckan och familjens Isis rids varannan dag.

hur tycker du att det funkar?
Det funkar kanon. Men efter dessa hästar har jag sagt att jag är nog klar med hästeriet (har ju räknat med att ha dem iaf 12 år till) Jag säger att vi ska resa och se världen då MEN det skulle bli bra tomt påpekar maken och han har nog rätt :D

Jag har inga barn men en sambo och två hundar.

Jag rider inte men har fem hästar och ägnar mig åt uppfödning. Vi har stall och hästar hemma på gården och det går åt några timmar per dag i att ta hand om allt. Vissa dagar är det hovslagare, veterinär, betäckning, hagbygge osv och då tar det halva dagen. Andra dagar är det bara vardagsrutin och då klarar jag det på ett par timmar.

Min sambo har inget eget hästintresse men han hjölper till vid behov och tycker det är roligt att höra om planerade betäckningar samt vara med och klappa fölen. :D

För mig fungerar det jättebra. Jag och sambon trivs väldigt bra med att ha våra egna intressen vi lägger ned tid på.

Jag har sambo, hus och en häst.

Mest skogsridning och träning, hästen motioneras ca 6 dagar i veckan.
Han tycker det bra, då han har ännu mer intressen än mig så jag är nog hemma mest iaf. Dock tycker han inte det är så bra p.g.a att jag är rätt mycket bunden och inte kan åka iväg på samma sätt som han.
Gissar att jag lägger ca 2 h om dagen i snitt, men det kan variera en hel del.
Jag tycker det funkar jättebra.

Har en sambo.. sedan 2 år tillbaks..

på vilken "nivå" har ni häst, skogsridning, träning/tävling?Har min häst som jag haft i 4 år nu, tränar hoppning och dressyr varje vecka och är där 6 dagar i veckan. Har dock tankar på att skaffa en till pålle :angel:. Tävlar inte just nu för hon har inte varit i kondition, men är på gång nu.. och då är han chaffis :D.
vad säger sambo/familj om ditt hästintresse? Han knorrar lite, men det är något han får acceptera, han har ju sitt jobb och sina innebandy och fotbollsträningar 2-4 ggr i veckan och då tycker han nästan det är lite skönt att jag har stallet "och inte sitter och väntar på honom":p Men helt nöjd är han ju inte.
hur mycket tid/v lägger du i stallet? Jag åker buss ut så det tar väldigt mycket tid (1 timme ut och 1 timme hem) men är där minst 2 timmar om jag inte mår dåligt, då kanske det blir 1-1 ½ men det är så sällan. Helgerna brukar jag åka ut tidigt och vara där i rätt många timmar.
hur tycker du att det funkar ? Alltså, jag tycker ju det fungerar bra.. Förstår om han tycker det är frustrerande att vi inte bara kan "sticka iväg" nånstans utan att jag har fixat så hästen får motion och kärlek ;) Han är inte alltför glad för att jag vill skaffa en till häst, men samtidigt kommer min nuvarande häst få en delfodervärd så hon kommer ju inte ta lika mycket tid och snart tar jag körkort så då kommer det gå fortare hem och ut.

Jag jobbar 8-17 måndag-fredag. Jag har sambo + 1 barn + ett bonusbarn som är hos oss ofta. För mig gäller det att planera. Jag rider 4dgr i veckan- tis, tors, lör och söndagar. Hade gärna ridit minst en dag mer i veckan, men det funkar ändå. Jag rider på hobbynivå. Vill hålla hästen i någorlunda kondition och tränar regelbundet både hoppning och markarbete. Har en svägerska som tar en tur på kusen ibland också. Jag har sammanlagt 3st hästar. Jag har bara tid att hålla en häst igång, men de andra två är unghästar så de arbetar jag med på helger. Jag lägger mellan 1-3 timmar per dag i stallet. Nu underlättar det när de går ute dygnet runt. Jag brukar försöka rida tidigt på morgonen på helgerna, så har man tid för familj + allt annat resten av dagen.
Hjälper även kompisar ibland med sina hästar, men då brukar vi byta- hjälper jag henne så rider hon min häst i utbyte! Funkar himla bra att ta hjälp av vänner ibland! :)

Jag är gift och vi har en son på 13 år tillsammans.
I familjen också två hästar och två hundar + en katt.

Jag har mina hästar i ett helinackorderingsstall så de dagar jag jobbar åker jag inte ut till stallet, det hinns inte med helt enkelt.
Maken jobbar natt och sover alltså på förmiddagarna och jag jobbar både dag och kvällspass under veckorna.
Mitt schema varierar en hel del och vissa veckor jobbar jag fyra pass medans andra jobbar jag bara två.

De dagar jag är ledig så är det givetvis stallet som gäller. Ibland tar det längre tid än man räknat med och man kanske är borta större delen av dagen men när jag kommer hem ser jag till att umgås med min familj.
Min familj förstår mitt intresse för hästarna även om de inte är speciellt intresserade av dom själva men de har sina egna intressen så vi ger och tar.

Jag tror jag ligger på normal hobbynivå med några tävlingar om året.
Dock kommer det nog ökas på med fler tävlingar och även träningar framöver men ser man till att ha "kvalitetstid" med sin familj när man är hemma så går jättebra.

Nu får de mest vila då jag inte orkar/kan rida. Är alldeles för stor och klumpig (i åttonde månaden) och sambon hinner inte hålla igång dem ordentligt då han fått mycket extrajobb pga otympliga jag...

Vi delar på intresset; jag passade på att köpa en häst i inflyttningspresent till honom :D. Han har inte gnällt en endaste gång. Barnen vet inte av ngt annat, stackarna, än att ha djur omkring sig.

Alldeles för lite nu. Markservice tar ca 30 min men annars är det väl 1,5 timme i snitt/dag om en häst ska aktiveras.

Nu dåligt samvete men i normala fall fungerar det bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar