Att ha häst när man har bebis

proxygirl555

Trådstartare
Hur gör ni för att lyckas med detta? Hur gör ni med barnet? O när har ni kunnat börja rida igen? :) O hur har ni då gjort med lillknuttsingen?

Sv: Att ha häst när man har bebis

Finns ungefär 100 trådar om detta ämne, sök lite så hittar du massor av info :)

Det finns som sagt massor med trådar i detta ämne, men kort så handlar det om att man är TVÅ föräldrar till barnet, och att man helt enkelt får prioritera hästeriet på den sk "egentid" man har.

Jag försöker söka, men jag hittar aldrig rätt :angel: E nog världens sämsta person på data. KAn ngn skicka en länk :angel::angel:

Aa, men min sambo jobbar extremt konstiga tider, så det blir lite svårt att kombinera. Hehe

För mig gick det alldeles strålande :)! Jag hade med mig bebis till stallet på dagen och mockade och fixade och gjorde allt klart. La in nån extra vilodag i veckan och hade medryttare som hjälpte mig. De dagarna jag skulle rida eller motionera på annat sätt så åkte jag dit när pappan kom hem från jobbet på kvällen. Jag har lämnat dom två ensamma från första början, och det har utvecklats en fantastisk kontakt dom emellan :)

När dottern blev större och jag skulle börja jobba så räckte tyvärr inte tiden till längre, men under själva bebistiden var det inga problem alls.

Hur gör ni för att lyckas med detta?
Prioritering, planering och en plan b.
Hur gör ni med barnet?
De har fått följa med eller varit hemma med pappa, när de blivit över året hos barnvakt/på dagis.
O när har ni kunnat börja rida igen?
2 veckor, hade kunnat tidigare men hade gärna väntat längre. Hästen är direkt inte prioritead när jag kommit hem från BB. Med andra barnet hade jag hästen utlånad tills bebis blev 3 månader.
O hur har ni då gjort med lillknuttsingen?
Första tiden har mina barn sovit mkt så då har jag ridit medans de sovit i vagnen. Sen har jag haft medhjälpare som promenerat med barnvagnen/haft bebis i bärsele medans jag ridit.

Krasst sett, om du måste vara med barnet all din tid, och när du börjat jobba all din fritid, för att pappan inte kan vara närvarande p g a konstiga arbetstider och du inte har någon annan barnvakt så tror jag att det blit svårt att hålla igång hästeriet. Jag tycker inte att barn ska vara tvungna att vara med sina föräldrar på deras hobbyer flera timmar om dagen, och det är ju vad en häst tar... Bebistiden kanske funkar, när barnet sover i vagnen (om du har tur), men de blit större fort.

Alternativet är ju att du är i stallet när pappan är hemma, även om det råkar bli så att du får åka klockan tio en kväll och fem någon morgon.

Vår son är med i stallet ibland, men det är inget som vardagen är upphängd på. Jag rider min häst 4 dagar i veckan och det räcker för honom. han är som mst motiverad när han går varannandagsridning. Sen tar ju hästerna tid de andra dagarna oxå, men inte lika mycket.

Lycka till!

kl
Var skönt o höra lite olika förslag. Nu vet jag ju att det kommer säkert att funka. Jag ska nog inte oroa mig så mkt, men folk frågar hela tiden: hur gör du med hästen? Ska du sälja han nu då? O detta e väldigt jobbigt. Jag får anpassa mig mer efter min killes arbetstider om jag ska rida, då får han ställa upp. Jag vet att jag funkar inte riktigt helt 100 om jag inte har hästar i min närhet :laugh:

Jag förstår till fullo att du inte skulle funka utan hästar - det skulle inte jag göra heller! Men se det för 17 inte som att "din kille ställer upp och är barnvakt"!! Han kommer ju att vara barnets förälder lika mycket som du!

Angående ridning efter förlossning och som gravid beror det ju helt på hur man mår o hur allt går. Jag hade okomplicerad grav o ditio förlossning och red till ca sjunde månaden (ej unghästar eller hoppning) och satt på ästen igen 19 dagar efter förlossningen. Då var jag så lycklig över att få rida på min fina pålle igen att jag nästan grät glädjetårar :).

Jag har inte haft ett enda 7-16 jobb sen jag fick barn och är faktiskt jättenöjd med det (maken jobbar 7-16) och jag tror om vi båda jobba 7-16 skulle jag haft mindre tid till barnen och mina fritidsintressen (och självklart mannens intressen)

Nu jobbar han 7-16 och jag 15-19.

:D Jag får nog börja tänka lite på att han e faktiskt pappa till barnet. Jag e så van att ta allt ansvar, så det känns lite underligt att inte göra det nu heller. Så nu ska hjärnan omprogrammeras lite grann, om man nu kan säga så. Vi har ju en fosterdotter (min syster) som är 14 år, o henne tar jag nästan allt ansvar över, så jag e kvar i dom tankarna. Min pojkvän har börjat mer o mer nu o visa intresse för henne för vi har börjat en föräldrarkurs för tonåringar för henne.

Första tiden har mina barn sovit mkt så då har jag ridit medans de sovit i vagnen. Sen har jag haft medhjälpare som promenerat med barnvagnen/haft bebis i bärsele medans jag ridit.

Detta tänkte jag också göra, för min häst var en gammal och supertrygg gammal man. Men sen var det nån som sa "tänk OM du ändå skulle ramla av, och ingen vet att du är där och bebisen ligger i vagnen medan du är avtuppad eller inte kan röra dig". Det fick mig att tänka, till och efter det vågade jag inte rida medans dottern sov i vagnen. Fast jag ska villigt erkänna att jag var bra sugen, med tanke på hur mycket tid det hade sparat och hur väl jag kände min häst...

Jag har inte haft ett enda 7-16 jobb sen jag fick barn och är faktiskt jättenöjd med det (maken jobbar 7-16) och jag tror om vi båda jobba 7-16 skulle jag haft mindre tid till barnen och mina fritidsintressen (och självklart mannens intressen)

Nu jobbar han 7-16 och jag 15-19.

Fast då vill det ju till att man har någon som kan passa barnen så att man kan rida på dagen- det är ju inte tillåtet att lämna dem på dagis när man inte jobbar, förutom ev allmän förskola som ju är från tre år.

:D Jag får nog börja tänka lite på att han e faktiskt pappa till barnet. Jag e så van att ta allt ansvar, så det känns lite underligt att inte göra det nu heller. Så nu ska hjärnan omprogrammeras lite grann, om man nu kan säga så. Vi har ju en fosterdotter (min syster) som är 14 år, o henne tar jag nästan allt ansvar över, så jag e kvar i dom tankarna. Min pojkvän har börjat mer o mer nu o visa intresse för henne för vi har börjat en föräldrarkurs för tonåringar för henne.

Det är ju jättebra att han börjar intressera sig mer för din syster/er fosterdotter, men samtidigt så är det ju faktiskt en skillnad för honom mellan ett fosterbarn som är din syster jämfört med hans och ditt gemensamma barn. Försök för både din, hans och framförallt barnets skull att omprogrammera tänket, precis som du säger, så att ert barn får två föräldrar istället för en mamma och en barnvakt, och att du får möjlighet att rida och ta hand om din häst!

Lycka till!

Jag gör klart stallet på dagen och rider efter jobbet + har medryttare.

När jag slutade på mitt första jobb och var hemma 2 månader tills mitt andra började så tog jag stallet medans sonen 1½ år var hos dagmamma 15 timmar/vecka eftersom jag var arbetslös. Det var ingen som sa nått om de.

Min dotter ar med din pappa eller sin Au Pair nar jag rider.
Eller sa ar hon och pappan med i stallet och pysslar med annat.

Jag gör klart stallet på dagen och rider efter jobbet + har medryttare.

När jag slutade på mitt första jobb och var hemma 2 månader tills mitt andra började så tog jag stallet medans sonen 1½ år var hos dagmamma 15 timmar/vecka eftersom jag var arbetslös. Det var ingen som sa nått om de.

Nej att man uttnyttjar de 15 h man har som arbetslös till något vettigt ska de väl inte ha något emot :).

Har ingen egen häst.. rider på ridskola. Men jag började rida så smått efter efterkontrollen. Alltså efter ca 8 veckor. När jag är i stallet är min son kvar hemma hos pappan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon som har/haft hörselkåpor till en bebis på 3 månader? Vilket märke och hur har passformen varit? :) Det är ingen...
Svar
10
· Visningar
466
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 656
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar