Att ha häst boendes precis intill motorvägen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur många decibel klarar en häst av utan att må dåligt?
Hur många decibel avger en motorväg? jag förstår att det beror på vilken motorväg, det här gäller väg 73 för dom som kanske har åkt på den.
Vad för skyldigheter har trafikverket när det gäller bullerplank?

Jag ska ev flytta min häst till en annan box på anläggningen, den boxen är i ett litet stall på två boxar precis vid motorvägen. Boxen ska ha direkt anslutning till en liten hage(alltså alltid öppen dörr), vi kan kalla det för en liten lösdrift. Hästen kommer att gå i annan hage under dagen, ca 7:30-15:30. Vägen är ständigt trafikerad från ca kl 05:00-21:00 sen åker det väl en och annan bil övrig tid men inte som 5-21.
Allt verkar jätte bra men motorvägen stör mej en aning, kommer Fabbe ta skada av att bo så nära vägen?
Hur hade du gjort?

Sv: Att ha häst boendes precis intill motorvägen

Jag har i flera år haft mina hästar uppstallade vid E18 och dessutom under inflygningen till Arlanda. Tycker att det bara varit positivt att mina hästar vant sig vid ljud och ljus från alla möjliga håll.

Ja dom vänjer sej ju vid alla möjliga fordon och läten och det är ju bra.

Men jag vet själv att när man står på baksidan av stallet(där det lilla stallet finns) så blir det många "va?" när man ska prata med någon.

E18 borde vara mer trafikerad än nynäsvägen. Hur nära vägen står dina hästar?
Här handlar det om ett viltstängsel emellan typ.

En unghäst gick på lösdrift där viltstängslet var kant i kant med hagens stängsel.

Hans mamma stod i flera år med en hage mellan stallet och viltstängsel, kanske 200 meter. Hon gick i den hagen på dagarna. Av det jag såg reagerade hästarna mest på signalfordon och tutande.

Själv var jag mest orolig för att staketet skulle gå sönder och de skulle komma ut på motorvägen. Jag blev mer besvärad av ljuden från flyget än från motorvägen. Ett tag tänkte jag på luftföroreningar men sen tänkte jag på hur mycket det blåser och att avgaserna snabbt blåser iväg.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Trissa
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 170
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka