Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Jag trodde ju att det blivit hårdare krav från Skatteverkets sida när det gäller att ha sina hästar i någon slags företagsform, men jag upptäcker ju att det finns en hel del som "lyckats" ha sina hästar i bolag. Man erbjuder till exempel konsulttjänster inom HR och har hästarna i bolaget.

Vad krävs egentligen för vinstkrav för "bisysslan" som jag antar att hästarna är?
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag trodde ju att det blivit hårdare krav från Skatteverkets sida när det gäller att ha sina hästar i någon slags företagsform, men jag upptäcker ju att det finns en hel del som "lyckats" ha sina hästar i bolag. Man erbjuder till exempel konsulttjänster inom HR och har hästarna i bolaget.

Vad krävs egentligen för vinstkrav för "bisysslan" som jag antar att hästarna är?

Vad menar du med lyckats? Efter revision? Efter utredning?

Eller bara för att man väljer att begå ekobrott och inte är upptäckta än?

Hästarna ska ha avgörande betydelse för vinstsyftet och alla kostnader man vill dra av ska också ha avgörande betydelse för vinstsyftet. Hästarna ska alltså vara en central del i företagets verksamhet och det ska också vara motiverat kostnadsmässigt att äga häst istället för att hyra in, dvs om det bara är sällan.

Så fort man i en revision hittar utgifter som inte direkt kan härledas till vinstsyftet - ifrågasätts det. Har man många såna kan man förvänta sig omtaxering och kan man hitta en medvetenhet och stor omfattning får man vackert finna sig i skattetillägg eller tingsrättsförhandling för grova ekobrott.

Sen kan man precis som vilken kriminell butikssnattare som helst chansa på att man aldrig åker dit.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag hade fått för mig att det är som du skriver,därför frågar jag.... Men jag antar att man försöker och hoppas att inte bli "upptäckt";). Jag var nämligen tvungen att titta på ett företag som stod som ägare till en häst, antog att hästeriet inte var huvudsysslan om man säger så.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag hade fått för mig att det är som du skriver,därför frågar jag.... Men jag antar att man försöker och hoppas att inte bli "upptäckt";). Jag var nämligen tvungen att titta på ett företag som stod som ägare till en häst, antog att hästeriet inte var huvudsysslan om man säger så.

Upptäcktsgraden är inte så stor. Tyvärr. Kontrollerna är ganska få. Det gör det inte mer rätt att fuska. Däremot kan man alltid be SKV att ta sig en närmare titt på en viss verksamhet om man misstänker att begås grova ekobrott.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag tror att det är vanligt att man försöker.
Jag har en kompis som bedriver avel i liten skala på sin gård. Deras verksamhet går verkligen ut på avel och de har två ston (liten skala var det). Allt är helt vitt och korrekt men de funderar på hur de ska fortsätta eftersom marknaden är dålig och det inte är troligt att de kan gå med plus.

En annan kompis har ett företag inom HR (eller liknande). Hon har ett gäng hästar i företaget. Använder dem inte alls till detta, det vill säga rent skattefusk. Jag gillar det inte - men kan inte riktigt med att anmäla min kompis till SKV vilket möjligen är fegt.
Det är ganska många tusenlappar som vi andra får finansiera åt henne. Foder, hovslageri, nu försöker hon också med de ridkurser hon deltagit i. Jag hoppas SKV blir tillräckligt misstänksamma.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Ja, man kan ju bli förbannad för mindre :rage: När jag startade eget (som definitivt är hästrelaterat, men jag använder inte de fysiska hästarna i företaget) så var det flera som såg det som självklart att jag skulle ha hästarna i företaget. När jag sade att jag inte tänkte ha det eftersom mina hästar inte var till nytta i företaget så tittade folk på mig som om jag vore helt dum i huvudet." Tänk vad mycket avdrag du kan göra" :crazy::crazy:

Jo, chansa kan man ju, men blir man påkommen så finns det risk för att man får näringsförbud, och det är något jag inte vill riskera i alla fall :p
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Ja man får intressanta förslag.

Eftersom min gård är taxerad som jordbruksfastighet, räknas jag som egen företagare. Och folk har förstås föreslagit att jag skulle ta hästarna på företaget.
Det hade ju smakat mumma, med 16 hästar och allt foder det blir. MEN jag har ingen som helst inkomst av hästarna. Att då registrera hästarna på gården och låtsas som om det regnar - nej, tack! Det vore väl i stort sett momsen, och det skulle bli mycket pengar med tanke på foderkostnader och träningar.
Men som sagt, inte OK.
Dessutom är jag för lat...
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Dessutom ställer man till det lite för de som är seriösa eftersom en hög andel fusk gör att regeltolkningarna blir kärvare än i andra branscher. Precis som i byggbranschen så förekommer det fall där seriösa hästföretagare nekas att driva företag, på grunder där vilken annan bransch som helst hade varit helt utan problem.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Problemet är att skattemyndigheten inte är logisk och rättvis.
Om en snubbe har hästar som hobby får han inte dra kostnaderna för dessa. Men om blixten slår ner och han får fram en fin travare, en, bara en och behåller den och öket börjar springa in pengar då ändrar sig skattemyndigheterna, då får han dra..bara för att han tjänar pengar på den.

Men du kan vara lite schlundig. Du kan ha en vinstgivande verksamhet och låta hästen, båten eller tom hunden bli en dela av den.
Ordna teambildningsträffar där ridning, segling eller jakt ingår då......
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Ja man får intressanta förslag.

Eftersom min gård är taxerad som jordbruksfastighet, räknas jag som egen företagare. Och folk har förstås föreslagit att jag skulle ta hästarna på företaget.
Det hade ju smakat mumma, med 16 hästar och allt foder det blir. MEN jag har ingen som helst inkomst av hästarna. Att då registrera hästarna på gården och låtsas som om det regnar - nej, tack! Det vore väl i stort sett momsen, och det skulle bli mycket pengar med tanke på foderkostnader och träningar.
Men som sagt, inte OK.
Dessutom är jag för lat...
Tå tar du väl heller inte och lämnar in eu ansökningar för de aktuella betena eller;)
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Dessutom ställer man till det lite för de som är seriösa eftersom en hög andel fusk gör att regeltolkningarna blir kärvare än i andra branscher. Precis som i byggbranschen så förekommer det fall där seriösa hästföretagare nekas att driva företag, på grunder där vilken annan bransch som helst hade varit helt utan problem.
Vad är det som säger att den lille skutten med 1 eller 2 hästar inte är seriös?

Men för ett hästföretag så skulle kraven vara, förutom de ekonomiska, de geografiska, att man har kontrakterat mark så det räcker för verksamheten.
Ska jag slå upp ett smågrisstall så måste jag kunna visa att jag har tillräckligt med mark, ägd eller kontrakterad för möget...det är seriöst;)
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Vad är det som säger att den lille skutten med 1 eller 2 hästar inte är seriös?

Det är ju precis det jag menar. Ibland tenderar hästverksamheter att bedömas på ett annat sätt än andra branscher - därför att fusket är ganska omfattande.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Men du kan vara lite schlundig. Du kan ha en vinstgivande verksamhet och låta hästen, båten eller tom hunden bli en dela av den.
Ordna teambildningsträffar där ridning, segling eller jakt ingår då......

Så länge man kan motivera att hästen, båten eller hunden är en avgörande faktor för inkomsterna/vinstsyftet. Inte om den vinstgivande verksamheten är på ett helt annat område och de där teambildningsträffarna bara inbringar ett par tusenlappar om året. Såvida inte de behövda båten, hästen eller hunden har betydligt lägre kostnader än de tusenlapparna såklart.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag tror att man idag mer gått över till att se varje häst som en produktionsenhet, dvs varje häst skall vara lönsam.

Tidigare var det så att vissa skattemyndigheter hade den bedömningen, andra inte.

Detta är också förklaringen till varför det går alldeles utmärkt att ha ett avelssto som verksamhet (under förutsättning att man då kan räkna hem verksamheten), eller för den delen en travhäst. Framför allt om man inte har hästen hemma hos sig själv och kan nyttja den för privat bruk.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Så länge man kan motivera att hästen, båten eller hunden är en avgörande faktor för inkomsterna/vinstsyftet. Inte om den vinstgivande verksamheten är på ett helt annat område och de där teambildningsträffarna bara inbringar ett par tusenlappar om året. Såvida inte de behövda båten, hästen eller hunden har betydligt lägre kostnader än de tusenlapparna såklart.

Hm..jag köpte en ny traktor + ny skogsvagn för en jkl massa pengar. Visst jag hade kunnat nöja mig med en gammal fergus 175;a och en begagnad skogsvagn. Jag kan inte se hur skattemyndigheterna har med att göra på vilken nivå jag lägger mina kostnader. Om jag väljer en sprillans ny pick-upp eller en gammal billig, så länge rörelsen kan bära kostnaderna?
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Jag tror att man idag mer gått över till att se varje häst som en produktionsenhet, dvs varje häst skall vara lönsam.

Tidigare var det så att vissa skattemyndigheter hade den bedömningen, andra inte.

Detta är också förklaringen till varför det går alldeles utmärkt att ha ett avelssto som verksamhet (under förutsättning att man då kan räkna hem verksamheten), eller för den delen en travhäst. Framför allt om man inte har hästen hemma hos sig själv och kan nyttja den för privat bruk.
Problemet är ju då att en kuse kan gå back i 7 år, för att sedan gå med vinst i 3 och sedan uppvisa röda siffror resten av sitt liv.
Får man inte göra avdragen så är det ju inte mer än rättvist att man slipper betala skatten också..men så moraliska är de väl inte;)
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Hm..jag köpte en ny traktor + ny skogsvagn för en jkl massa pengar. Visst jag hade kunnat nöja mig med en gammal fergus 175;a och en begagnad skogsvagn. Jag kan inte se hur skattemyndigheterna har med att göra på vilken nivå jag lägger mina kostnader. Om jag väljer en sprillans ny pick-upp eller en gammal billig, så länge rörelsen kan bära kostnaderna?

Kostnaderna komparerade med intäkterna utgör vinsten. Hur stor vinst du vill göra är ganska frivilligt - men investeringarna ska stå i paritet med förväntad intäkt och senare egentlig intäkt.

Du kan exempelvis inte köpa en ny traktor och skogsvagn i företaget för att avverka totalt 3 träd. Då finns inga utsikter att gå med vinst. Då är det att betrakta som ditt höga nöje att ha och köra dessa prylar, vilket inte har med ditt företag att göra.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Kostnaderna komparerade med intäkterna utgör vinsten. Hur stor vinst du vill göra är ganska frivilligt - men investeringarna ska stå i paritet med förväntad intäkt och senare egentlig intäkt.

Du kan exempelvis inte köpa en ny traktor och skogsvagn i företaget för att avverka totalt 3 träd. Då finns inga utsikter att gå med vinst. Då är det att betrakta som ditt höga nöje att ha och köra dessa prylar, vilket inte har med ditt företag att göra.

njae jag vet inte, tog en kraftig avverkning året jag köpte traktorn men med hjälp av skogskonto o 1:a årets nedskrivning blev resultatet +-o, på skogen.
och på den vägen är det..det har även funnits de år jag inte haft en pinne till avsalu och skogens negativa täckningsbidrag har då ingått i hela gårdens omsättning med resultat, mindre beskattning.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Fast om Du då tänker företagande, vilket företag har råd att gå back i sju år?

Då får man tro extremt mycket på sin idé och ha bra med kapital i ryggen.

Och som alltid, man skall kunna räkna hem det! Alltså en affärsmässighet i verksamheten.
 
Sv: Att ha hästarna i sitt företag...Har det inte blivit svårare?

Fast om Du då tänker företagande, vilket företag har råd att gå back i sju år?

Då får man tro extremt mycket på sin idé och ha bra med kapital i ryggen.

Och som alltid, man skall kunna räkna hem det! Alltså en affärsmässighet i verksamheten.

Jord- och skogsbruksföretag!

Antag att man har en del skog, och en del avverkas år 1. Detta blir en rejäl intäkt, som kan ses som ett kapital tillskott om man vill, som täcker kostnader för plantering, röjning gallring m.m, investeringar i nya maskiner eller så, fram tills ett nytt stycke skog avverkas 5-7-10 år senare. Har man riktigt stora arealer skog, så avverkar det kanske ett stycke varje år, men det gäller långt ifrån alla skogsägare.

Sammantaget så ser då ut som om företaget går back (= har mer kostnader än intäkter) under ett antal år, med rejäla toppar när man kan få in flis :D på en slutavverkning.

Skogbruk är en långsiktig verksamhet. En markplätt som man avverkar idag, blir något som ens barn får "skörda" på, om sådär en 50-70 år...

btw, så har vi några nordsvenskar som vi hämtar hem en del timmer med, mest blir det veden till uppvärming, men de är väldigt behändiga att ha för att ta reda på vindfällen i oländig terräng, eller vid smågallringar också. De får också harva någon plätt eller förflytta ett och annat hölass ibland.

Dessa hästar ingår i "företaget", precis som traktor, fyrhjuling eller skottkärra.
Skulle de exkluderas därifrån bara för att de också rids och körs med vagn regelbundet för att de ska ha någorlunda kondis när de väl ska användas till "riktigt" arbete?
Ska skottkärran exkluderas eftersom den ibland får köra rens från rabatterna?
 

Liknande trådar

Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp