Att ha frusen råmjölk hemma i samband med fölning?

Ardennern

Trådstartare
Brukar ni gardera er med att ha råmjölk hemma om oturen skulle vara framme? Hur får man tag i det? Finns det någonstans man kan beställa eller hur fungerar det? Utöver det, brukar ni ha någon typ av mjölkersättning hemma? Vilken sort i så fall?
 
I år ska vi köpa fryst råmjölk av ett stort travstuteteri då en av märrarna ett år läckte mkt och hade dåligt med antikroppar i mjölken så i år när hon ska ha föl vill vi ha hemma ifall samma inträffar i år.För tiden är ju knapp att få i fölungen bra råmjölk.Behövs den inte kan man ju alltid sälja den vidare
 
Det finns även råmjölkspasta som man kan ge.
Jag kollar råmjölken med en refraktometer för att veta att fölungen får i sig råmjölk av bra kvalitet, hittills har alla fått bra råmjölk ch jag har sett att de diar bra så jag har inte behövt nappa någon
 
I år ska vi köpa fryst råmjölk av ett stort travstuteteri då en av märrarna ett år läckte mkt och hade dåligt med antikroppar i mjölken så i år när hon ska ha föl vill vi ha hemma ifall samma inträffar i år.För tiden är ju knapp att få i fölungen bra råmjölk.Behövs den inte kan man ju alltid sälja den vidare

Säljer dom till "alla" eller känner du dom privat?
 
Vi säljer den privat , men vill man ha tag i råmjölk hade jag tagit kontakt med de större stuterierna.Normalt sett behöver man ju inte ha råmjölk hemma.Känner man sig orolig kan man kolla nivån av antikropparna i råmjölken vid födseln med hjälp av veterinär eller man köper eget instrument.Detta instrument kostar 400-600 kr
 
Jag kollar med refraktometer att råmjölken är ok. Tidigare bodde jag så det fanns ställen i närheten att köpa råmjölk från, men i fjol när jag hade föl garderade jag mig med Pavos SOS-kit.

Stoet hade lite låga antikroppar, så jag gjorde i ordning råmjölk från Pavo, men när jag testade den var värdena sämre än stoets. När fölet dessutom tyckte det var blä med Pavos fick det vara.
 
Det finns även råmjölkspasta som man kan ge.
Jag kollar råmjölken med en refraktometer för att veta att fölungen får i sig råmjölk av bra kvalitet, hittills har alla fått bra råmjölk ch jag har sett att de diar bra så jag har inte behövt nappa någon
Så hette den var så trött igår när jag skrev att jag inte kom på vad den hette!
 
Jag tänker alltså om det värsta tänkbara händer. Att stoet dör. Då skulle det kännas bra att ha en reserv av råmjölk att få i fölet och även då vidare någon form av mjölkersättning? I väntan att få tag på en eventuell amma.
 
Jag tänker alltså om det värsta tänkbara händer. Att stoet dör. Då skulle det kännas bra att ha en reserv av råmjölk att få i fölet och även då vidare någon form av mjölkersättning? I väntan att få tag på en eventuell amma.

Hur gör ni andra?
 
Hur gör ni andra?

Jag är rätt cool tror jag. Att hitta amma går fort eftersom man inte behöver ha sto som förlorat föl längre utan kan lösa det hormoniell väg. Mina ston står dessutom där det finns flera ston som fölar ungefär samtidigt och hyffsat nära minst ett ställe jag vet som alltid har gott om råmjölk
 
Jag tänker alltså om det värsta tänkbara händer. Att stoet dör. Då skulle det kännas bra att ha en reserv av råmjölk att få i fölet och även då vidare någon form av mjölkersättning? I väntan att få tag på en eventuell amma.
Det är bättre att de större stuterierna lagrar och säljer råmjölken när behovet FINNS. Risken är annars att det finns råmjölk här och där, som ingen mer än ägaren vet om.
Det man kan göra är ju att kolla upp VAR man kan köpa mjölk, om det skulle behövas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 138
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 177
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 501
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp