Att ha en häst utan att använda den?

Totola

Trådstartare
Det här kanske hade passat bättre på gnägg, men eftersom det är ridrelaterat också la jag den här. Det är så att jag är jättesugen på att köpa tillbaka en häst jag tidigare haft (jag sålde den pga brist på pengar och stallplats, nu är ekonomin bättre och det borde inte vara omöjligt att hitta stallplats).
MEN just den här hästen är lite speciell.
1. Den mår bäst av regelbunden lätt motion, jag märkte skillnad på leder och muskler så snart den vilat mer än en dag i sträck.
2. Den är översocial och överaktiv och blir nästan jobbig att hålla på med om den inte får tillräckligt med mänsklig uppmärksamhet.
3. Den är 16 år gammal och ofräsch, dvs eftersom den inte blivit regelbundet behandlad och inte lika regelbundet och petigt motionerad gissar jag på att lederna håller på att rosta igen vid det här laget. Förra gången tog det 6 mån av behandling och regelbunden motion/dressyrridning som succesivt trappades upp innan den blev ganska okej, ytterligare några månader innan den blev BRA om den ens blev 100%.
4. Den kan protestera ganska rejält när man kommer åt den, dvs får den jobba jämnt med sin kropp och stretcha ut sina stela muskler. Men detta är ett nödvändigt ont om hästen inte ska slita på sig (den vill gärna vinkla ut sitt ena bakben väldigt mycket om den får bestämma själv och det är väldigt slitande).

Med detta facit i hand och utgångsläget att jag kommer behöva en medryttare eller skötare då jag vissa veckor bara kommer kunna ta mig ut ca 3 gånger till stallet så är ju funderingen om man ens skulle orka "rätta till" felen. Men tror ni man skulle ha samvete till att ha en sån häst som sällskapshäst? Och är det värt det för sin egen skull av sentimentala skäl?
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Om du inte har tid eller ork att ta hand om hästen på det sätt den behöver så tycker jag inte att du ska köpa den.
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Ja, det är väl så jag kännre också innerst inne. Om man säger så här - hästen blir knappast MER riden och omhändertagen nu eftersom de som äger honom har fler hästar att ta hand om. Har uppfattat det som att han blir motionsriden då och då. Och har man många hästar blir det inte så mycket uppmärksamhet till var och en.
Så i min fåfänga tror jag väl att jag åtminstone kan se till att han får uppmärksamhet (om inte annat av medryttare/skötare när jag inte har tid). Jag är väl egentligen inte sån att jag *måste* rida, snarare tvärtom. Jag skulle kunna roa mig med att jobba för hand, rida ut i skogen då och då, lära in tricks osv. Kanske prova tömköra.
Men sen då?
Hästen är ju ganska gammal med tanke på historiken (har troligen haft ett felaktigt rörelsemönster efter travet nästan hela sitt liv fram tills för ett par år sen, men nu kan han ha fått tillbaka det, en 16-årig häst är mycket svårare att lära om utan slitage än en ung häst) så hållbarheten lär ha förkortats avsevärt jämfört med en häst som alltid varit mer eller mindre fräsch och blivit seriöst riden.
OM jag ska ha honom så betyder det alltså att jag måste acceptera det trots att mina tidigare mål då han var 13 var att han skulle bli en av de hållbara hästar som bara går mer och mer framåt i utveckligen.
Han hade såpass bra anlag för att kunna bli bra bara man gick varsamt fram, väldigt lätt att samla, väldig framåtanda och arbetsvillighet (när inget gjorde ont vill säga), väldigt lättlärd osv.
Undrar om jag skulle kunna dras med en konvalescent i resten av dess liv trots att jag vet att den kunde ha kommit långt.?
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Hur skulle den hästen må som sällskapshäst?! det är ju en del som tycker det är helt ok, medan andra kräver mer stimulans så som du beskriver... i de fallen tycker jag inte det är riktigt rättvist mot hästen...men det är ju en fråga som du som känner hästen måste svara på...
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Som sagt skulle jag nog inte riktigt ha samvete till det. Men han är ju mer eller mindre sällskapshäst nu :p
Problemet är ju att man måste välja. Antingen regelbunden motion och behandlingar om det behövs, eller att han blir pensionär.
Men trots att en häst är sällskapshäst så kan man ju såklart hitta på saker. Som att lära in tricks t ex (lärde honom öppna och stänga dörrar och spela fotboll, räcka "vacker tass" osv så han är väldigt lättlärd och tacksam när man pysslar utan krav).
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Om du skaffar en skötare till hästen, tror jag att det skulle funka rätt bra! Det är säkert många där ute som skulle vara intresserad av att ha en sköthäst att rida!
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Tror det hade blivit bra om du hittar en medryttare som verkligen är intresserad av att hjälpa till och få rätt på hästen, så att det inte bara blir flängridning medryttaren ägnar sig åt och sen inte bryr sig om hur hästen påverkas.

Låter som om detta är en häst som betyder väldigt mkt för dig och som du verkligen vill få ordning på. vist det är lite svårare med en gammal häst men allt går bara man gör det rätt!
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Om han är viktig för dig, och du kan ge honom det han behöver, så tveka inte!
Varför skulle han inte få det bra hos dig, även med de förutsättningar du beskriver, så lär du + medryttare ge honom mer tid och kärlek, än han får nu.

Däremot tror jag att du måste ställa in dig på att eran relation fr o m nu, blir livslång, han blir ditt ansvar så länge han lever.
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Hej!

Jag skulle resonera som så att om hästen i fråga mådde bäst av regelbunden motion, då skulle jag inte använda den till sällskap. Bland annat för att han, som du skrev, ev kommer "rosta ihop" och att man aldrig kan veta om han kommer att få problem med kropp o knopp ändå, trots att han inte anstränger sig inom ridning. Det är inte så roligt för dig att behöva behandla en häst som du bestämt dig för att ha som sällskap. För det tror jag att du måste förbereda dig på. Risken finns att hans leder har gjort sitt. Men som sagt vet ju du bäst som känner hästen!

Inget fel med att ha en häst som sällskap och träna från marken som du är intresserad av att göra, utan mer att det är en trygghet att veta att hästen man har trots allt inte går och har ont i sin kropp om dagarna i hagen, det är inte kul för varken hästen eller dig!

Dvs jag skulle inte ha kvar hästen för sentimenatala skäl, hästens hälsa i första hand!

Lycka till!
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Det här kanske hade passat bättre på gnägg, men eftersom det är ridrelaterat också la jag den här. Det är så att jag är jättesugen på att köpa tillbaka en häst jag tidigare haft (jag sålde den pga brist på pengar och stallplats, nu är ekonomin bättre och det borde inte vara omöjligt att hitta stallplats).
MEN just den här hästen är lite speciell.
1. Den mår bäst av regelbunden lätt motion, jag märkte skillnad på leder och muskler så snart den vilat mer än en dag i sträck.
2. Den är översocial och överaktiv och blir nästan jobbig att hålla på med om den inte får tillräckligt med mänsklig uppmärksamhet.
3. Den är 16 år gammal och ofräsch, dvs eftersom den inte blivit regelbundet behandlad och inte lika regelbundet och petigt motionerad gissar jag på att lederna håller på att rosta igen vid det här laget. Förra gången tog det 6 mån av behandling och regelbunden motion/dressyrridning som succesivt trappades upp innan den blev ganska okej, ytterligare några månader innan den blev BRA om den ens blev 100%.
4. Den kan protestera ganska rejält när man kommer åt den, dvs får den jobba jämnt med sin kropp och stretcha ut sina stela muskler. Men detta är ett nödvändigt ont om hästen inte ska slita på sig (den vill gärna vinkla ut sitt ena bakben väldigt mycket om den får bestämma själv och det är väldigt slitande).

Med detta facit i hand och utgångsläget att jag kommer behöva en medryttare eller skötare då jag vissa veckor bara kommer kunna ta mig ut ca 3 gånger till stallet så är ju funderingen om man ens skulle orka "rätta till" felen. Men tror ni man skulle ha samvete till att ha en sån häst som sällskapshäst? Och är det värt det för sin egen skull av sentimentala skäl?


Om du kan skaffa medryttare så att han får det han mår bra av, så varför i hela friden inte? Låter som om han skulle må bättre hos dig än där han står nu, när man läser dina inlägg.
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Varför inte erbjuda sig att bli en medryttare istället för att köpa tillbaka hästen...
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Varför inte erbjuda sig att bli en medryttare istället för att köpa tillbaka hästen...

För att den står ca 45-50 mil bort:angel:
Skulle säkert kunna bli fodervärd men jag vill hellre äga hästen om man ändå måste lägga ut en massa pengar på utrustning, transport och eventuella behandlingar.
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Hej!

Jag skulle resonera som så att om hästen i fråga mådde bäst av regelbunden motion, då skulle jag inte använda den till sällskap. Bland annat för att han, som du skrev, ev kommer "rosta ihop" och att man aldrig kan veta om han kommer att få problem med kropp o knopp ändå, trots att han inte anstränger sig inom ridning. Det är inte så roligt för dig att behöva behandla en häst som du bestämt dig för att ha som sällskap. För det tror jag att du måste förbereda dig på. Risken finns att hans leder har gjort sitt. Men som sagt vet ju du bäst som känner hästen!

Inget fel med att ha en häst som sällskap och träna från marken som du är intresserad av att göra, utan mer att det är en trygghet att veta att hästen man har trots allt inte går och har ont i sin kropp om dagarna i hagen, det är inte kul för varken hästen eller dig!

Dvs jag skulle inte ha kvar hästen för sentimenatala skäl, hästens hälsa i första hand!

Lycka till!

Fast om man ser till "hästens hälsa"... Betyder inte det att man låter bli att rida hästen om den inte tål det utan att få småskavanker? Och om den då inte ska "lida", då måste man ju i praktiken slakta hästen för att lyckas med det när man väl ställt av hästen, om man utgår från att den inte ens får se ofräsch ut om den bara skrotar i hagen? Hängde inte riktigt med i resonemanget.

Hästens hälsa ser jag såklart till, men även hästens mentala välbefinnande. Jag anser att så länge hästen verkar trivas mentalt spelar inte småkrämpor någon roll (även om man såklart försöker få bort småkrämpor också så långt det går).
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Såklart kan man ha en häst som sällskap så länge den verkar pigg och glad :), de finns ju en hel del hästar som inte håller till att ridas på men går utmärkt att jobba med på annat sätt!
Det är mera en förvarning att man ska vara försiktig med att ta sig an en häst vars kropp inte är tipp topp, nu känner ju du den här hästen, men är hans hälsotillstånd detsamma idag som det var då?

Jag tycker bara att man ska tänka igenom det noga. Har sett åtaliga fall med personer som haft sina pensionerade 20 åringar och som inte inser att hästen inte mått som den borde. En gammal herre var halt till o från under lång period, men då han ändå bara skrittades sporadiskt och blev "frisk" emellanåt så gjordes inget åt saken. Så ska det ju inte behöva vara. Har personligen spenderat guld o gröna skogar på veterinärkostnader och de brukar inte vara ens bästa vän, försäkringsbolagens alla kryphål lika så...
Hästen skulle säkert få det jättebra hos dig, men av egen erfarenhet så råder jag dig till att vara kritisk då det inte är kul att behöva behandla en häst, man drivs inte så länge som man kanske tror om man inte får något utbyte. I det här fallet var väl hästen även behandlad förr? De brukar ju tyvärr inte bli fräschare med åren :crazy:
Jag som har allt för många dåliga minnen från alla otaliga veterinärbesök skulle inte ta mig an en "skörare" häst om jag så fick den gratis. Allt för stor risk att den kostar mig så mycket mer ändå.

Men vågar du chansa så kör hårt! :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Jag vågade ju chansa "första gången" och fick en rejäl kallsup, men hästen repade sig oväntat snabbt ändå med tanke på alla skavanker. Det är inget som en veterinär kan rätta till eftersom det nästan uteslutande rör sig om spända muskler (som i sin tur blockerar kotor i rygg och hals och leder till att leder m.m. slits mer).

Jag måste såklart åka och kolla först om den är helt kasserad, för jag kommer inte ha hjärta att ha en häst som man VET aldrig kommer bli bra, och som sagt är halt. Det är skillnad om den är HALT mot hur den var förut då den snarare hade ett taskigt rörelsemönster oh var för stel/spänd men ändå inte led av det om man inte krävde för mycket. Det syns ganska stor skillnad om den är halt mot att den bara har taskigt rörelsemönster.

Ska bli spännande att se hur det blir. Helst av allt vill jag ju kunna träna omän väldigt successivt eftersom jag VET att hästen vill träna.
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Ett tanketips:

Vänd på det och tänk på hur det skulle kännas om du inte köpte tillbaka han. Du vill ju inte behöva plågas av tanken att du ångrar att du inte tog chansen. Eventuellt kanske du kan få honom på foder ca 2 månader innan köp el liknande? Kanske ett alternativ! :)
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Jag har faktiskt lite hädiskt tänkt att om jag köper honom så äger jag ju faktiskt honom igen och kan ha bättre kontroll över hans öde.
Så lite tvärtom har jag tänkt att SKULLE det bli alltför jobbigt att ha häst så kan man i värsta fall själv låna ut den på foder och då ha bättre koll på att den mår bra. Sen kan man ju då alltid ta tillbaka den om förhållandena ändras. Eller så kan jag skära ner arbetstiden till 75%. Om den säljs eller lånas ut till någon annan kommer jag inte ha något alls att säga till om :p
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Sant, som ägare har man alltid eget ansvar för sin häst. Du sköter han på det sätt som passar er båda bäst!
Det jag tycker är det svåra med att ha en häst ute på foder är att man aldrig kan veta säkert att den sköts på det sätt man förespråkat. Vilket är speciellt viktigt för en häst som denna. Samt att man kan vara tvungen att ta tillbaka den när det *minst passar*. Eventuellt kryllar det inte av nya spekulanter? Men det hör väl till en annan tråd :p...

Som sagt, man lever bara en gång :d , väg för- och nackdelar och chansa om det känns rätt!
 
Sv: Att ha en häst utan att använda den?

Ska åka och hälsa på kusen om en vecka! :)
Söker stallplats för fullt, men troligen blir det inte förrän framåt vårkanten oavsett.
Lät lovande att nuvarande ägaren tyckte han sett ofräsch ut när han kom dit men trots att dom knappt motionerat den såg den fräschare ut nu. Kan ju haft med kosten att göra.
*håller tummarna*
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp