Att ha egen häst i Sverige kontra vissa andra länder...

break_a_leg

Trådstartare
Nu vet jag att det skiljer väldigt mycket från land till land, men när man läser repotage från andra länder i Europa och USA så verkar det vara vanligt att man som hästägare stallar upp sin häst någonstans där verkligen ALLT ingår, även att någon rider hästen de dagar man inte själv har möjlighet att åka ut.

Visst finns det helinackodering i Sverige också, men då brukar ju inte motionering av häst ingå. Eller finns det sådana ställen här också? (Jag lever ju i tron att det är få människor i Sverige som har den ekonomiska möjligheten, men jag kan ju ha fel...)

Sv: Att ha egen häst i Sverige kontra vissa andra länder...

Jag tror det beror på varför man har hästen.
Här i Sverige och övriga Norden är en häst någonting man älskar, kämpar för och jobbar häcken av sej för att försörja.
Man vill ofta göra så mycket som möjligt att stallgörat och grovjobbet (laga tråden i hagen, flytta kasa, dika upp, bygga en egen sandbank...).
Man har så liten kontakt med lantliv att man har det som en liten fristad.
Har man hästen som en statuspryl, att visa att man är rik, att ha hästen enbart för ridandets skull för motion tror jag att man inte har något emot att stalla in den på helskötsel för de dagar man inte har tid eller lust.
Det förekommer nog inte så mycket i Sverige.

jag vet inte ... Men min mammas kusin hade en häst (hon bor i Italiten) och det verkade ju inte som om hon var där så ofta.. Kannske 3 dagar i veckan var hon där som jag fattade det..
Det kannske mer är så att man har en häst för att det kan vara trevligt att rida lite då och då. Inte som här där man köper en häst för att ta hand om den 7 dagar/v.

Fel, det är massor som stallar in med full skötsel för att de inte hinner eller måste inte jobba av hyran för att ha råd med häst. Många väljer full skötsel för att det fungerar oftast uruselt i kollektiv och hästarna mår bättre med konsekvent hantering av några personer, som ägare väljer man att istället för att laga trasiga hagar lägga den tiden på hästen. Jag ser det enbart som en fördel om man kan få hästen motionerad de gånger man inte hinner, heller än att den blir stående ett par dagar om det kör ihop sig. :bow:

Jag säger inte att det är fel att ha full skötsel inklusive motion, men hur många skulle ha råd med det i dagens Sverige? Har man en ridhäst så blir det ju i princip ALDRIG några inkomster att tala om...Vi har ju häst hos travtränare vilket kostar rätt mkt pengar, men den hästen springer iaf in några kronor då och då.

Kollektivstall har jag vuxit ifrån för länge sedan, sånt orkar jag inte tjafsa med längre :o

De flesta större anläggningar är full skötsel-stall och jag tror nog att det finns möjlighet att även köpa in en del extra service så länge man betalar. Många väljer ju att köpa täckesbyten, in- och utsläpp, lindor av och på mm.

Jag bodde i England där jag hade min häst inhyrd. De fodrade, släppte ut och bytte täcke och mockade. Men där fanns jättemånga som jobbade i London och de kom kanske ut till stallet ca 1-2 dagar i veckan. Sen red personalen deras hästar övriga tiden. Jag betalde 7.000:-/månad i hyra men de som hade hel inackordering (med motion) betalde ca 12.000:-/månad. Verkar lite mycket för att rida 4-8 gånger per månad.

hästig skrev:
Jag bodde i England där jag hade min häst inhyrd. De fodrade, släppte ut och bytte täcke och mockade. Men där fanns jättemånga som jobbade i London och de kom kanske ut till stallet ca 1-2 dagar i veckan. Sen red personalen deras hästar övriga tiden. Jag betalde 7.000:-/månad i hyra men de som hade hel inackordering (med motion) betalde ca 12.000:-/månad. Verkar lite mycket för att rida 4-8 gånger per månad.[/QUOTE

Stammer. Man kan valja pa live out, DIY, assisted DIY, part livery och full livery.

Live out - Losdrift. Kostar 10-15 pund/vecka, ibland inkluderar det att personalen kollar hasten dagligen men oftast maste man gora det sjalv. Extra foder etc ingar vanligtvis inte.

DIY - antagligen vanligast overlag. Man hyr boxplats och plats i hage och far anvanda eventuella faciliteter, kostar 15-25 pund/vecka beroende pa vart i landet, ALLT annat tillkommer. Dvs foder, stro, in/utslapp... Man skoter sin egen hast helt sjalv vilket betyder att man maste aka dit tva ggr/dag (for att fodra morgon & kvall, slappa ut och ta in etc).

Assisted DIY - som ovan men inkl in/utslapp, fodringar och tackesbyten. Ibland ingar aven stro men oftast inte foder. Kostar mellan 30-50 pund/vecka.

Part livery - inkluderar oftast stro, foder, fodringar, mockning, in/utslapp och tackesbyten och kostar ca 50-100 pund/vecka.

Full livery - har ingar ALLT. Alltsa aven ridning. Vanligast nara storstader dar folk inte har tid att aka till hasten mer an pa helgerna. Kostar fran 100 pund/vecka, det dyraste jag nagonsin hort talas om ar 300 pund per vecka (alltsa ca 15-16000:-/man).

Fordelen med de tva sistnamnda ar att stallet oftast har bra ridbanor, ridhus etc vilket givetvis ar en fordel om man tranar mycket. DIY har mycket varierande standard...
Sen tillkommer ofta kostnader for att rida ut, den mesta marken/skogen ar privatagd och man betalar markagaren en summa varje ar for att fa rida dar. Mellan 40-300 pund/ar.
Tvartemot vad jag trodde sa kanns inte England lika langt framme som Sverige nar det galler hasteriet, iallafall inte nar det galler gemene man. Det finns helt otroligt mycket okunnighet har, aveln ar mer eller mindre okontrollerad och standarden generellt lagre.

Finns en nybyggd anläggning ngr kilometer ifrån där jag bor..
Dom tar 5.000kr/mån, där ingår det vanliga, dvs in och utsläpp i hage, täcke på o av, fodring, in o utsläpp i skrittmaskin..mm..
Sedan kan man betala extra för att få hästen ryktad, framskrittad och avskrittad mm..

Jag håller med Sunshine när det gäller aveln i England. (om det inte gäller fullbloden förstås). Har någon ett sto så betäcker dom gärna det med vilken hingst som helst, ingen ordning alls. Många hästar har okänd härstamning och de mest konstiga korsningar avlas fram. Stallstandarden är väldigt dålig jämfört med resten av Europa. Ridhus är inte precis vanliga, där rider man ute i ur och skur. Väldigt annorlunda jämfört med Sverige och länder som Tyskland, Holland etc. Men det var charmigt och kul på ett vis att ha häst där för på de lägre tävlingarna var det mycket mer avslappnat och mer inriktat på att alla skulle ha skoj.

Oj låter som om jag har fått tag i ett bra stall :banana: - betalar 1800.- inkl ut/insläpp, mat, mockning och att dem rider min häst när jag inte har tid. Bor i Norge då :smirk: Men nu har jag prutat ned på priset mkt då och utnyttjat det då min häst är deras favorit :D

Jag har bott i Holland, och där har hästar inte hagar, utan de står inne dygnet runt. (man kan släppa ut dom i en hage om det finns men det kostar oftast runt 100:-/timmen) Då brukar det ingå två mockningar om dagen, fodring, allt strö och foder (förutom specialfoder) och på nästan alla ställen kan man lägga till en mindre avgift så att hästen blir riden ett par dagar i veckan. Men då kostar hyran ungefär 4000 utan ev avgift för ridning. Med ridning kostar det väl 5000 beroende av hur mkt hästen ska ridas...

Utan hagar?? Stackars hästar.... :(

Ja... men de hästarna känner inte till nåt annat. De får ju mer mat och har generellt större boxar än vad man har här. Oftast har hästarna 5x5 eller nåt liknande.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja... men de hästarna känner inte till nåt annat. De får ju mer mat och har generellt större boxar än vad man har här. Oftast har hästarna 5x5 eller nåt liknande.

Mer mat? Min erfarenhet är snarare tvärtom. Mindre grovfoder i alla fall.
Istället kompletterar man upp foderstaten med lusernpellets och halm.

Men på många ställen kan man ju köpa till motionering!

Jag bodde i Österrike också ett tag och där går hästarna nästan aldrig ute. Aldrig på vintern i alla fall. I ett stall fanns det 75 hästar och 3 små hagar fulla med gödsel. Istället för hagar sätts de i stora skritt/trav maskiner och så får de flesta sin motion om de nu inte rids inomhus i ridhus. Såg inte många som red ut. De har definitivt annorlunda syn på utevistelse för hästar.

Fy f*n! :mad:

Varför skaffar sig inte dessa människor moppar istället?

LIA

Men det beror ju på att marken är så dyr att man inte vill låta hästarna gå i hage. Vårt stall har dock både vinterhagar och sommarhagar men det är många stall som inte låter hästarna gå ut alls på vintern...Tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 241
Senast: hastflicka
·
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 637
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar