Jag bodde i England där jag hade min häst inhyrd. De fodrade, släppte ut och bytte täcke och mockade. Men där fanns jättemånga som jobbade i London och de kom kanske ut till stallet ca 1-2 dagar i veckan. Sen red personalen deras hästar övriga tiden. Jag betalde 7.000:-/månad i hyra men de som hade hel inackordering (med motion) betalde ca 12.000:-/månad. Verkar lite mycket för att rida 4-8 gånger per månad.[/QUOTE
Stammer. Man kan valja pa live out, DIY, assisted DIY, part livery och full livery.
Live out - Losdrift. Kostar 10-15 pund/vecka, ibland inkluderar det att personalen kollar hasten dagligen men oftast maste man gora det sjalv. Extra foder etc ingar vanligtvis inte.
DIY - antagligen vanligast overlag. Man hyr boxplats och plats i hage och far anvanda eventuella faciliteter, kostar 15-25 pund/vecka beroende pa vart i landet, ALLT annat tillkommer. Dvs foder, stro, in/utslapp... Man skoter sin egen hast helt sjalv vilket betyder att man maste aka dit tva ggr/dag (for att fodra morgon & kvall, slappa ut och ta in etc).
Assisted DIY - som ovan men inkl in/utslapp, fodringar och tackesbyten. Ibland ingar aven stro men oftast inte foder. Kostar mellan 30-50 pund/vecka.
Part livery - inkluderar oftast stro, foder, fodringar, mockning, in/utslapp och tackesbyten och kostar ca 50-100 pund/vecka.
Full livery - har ingar ALLT. Alltsa aven ridning. Vanligast nara storstader dar folk inte har tid att aka till hasten mer an pa helgerna. Kostar fran 100 pund/vecka, det dyraste jag nagonsin hort talas om ar 300 pund per vecka (alltsa ca 15-16000:-/man).
Fordelen med de tva sistnamnda ar att stallet oftast har bra ridbanor, ridhus etc vilket givetvis ar en fordel om man tranar mycket. DIY har mycket varierande standard...
Sen tillkommer ofta kostnader for att rida ut, den mesta marken/skogen ar privatagd och man betalar markagaren en summa varje ar for att fa rida dar. Mellan 40-300 pund/ar.
Tvartemot vad jag trodde sa kanns inte England lika langt framme som Sverige nar det galler hasteriet, iallafall inte nar det galler gemene man. Det finns helt otroligt mycket okunnighet har, aveln ar mer eller mindre okontrollerad och standarden generellt lagre.