Att göra rent med sulor?

K

Kokopelli

Hej!

Min häst får lätt s.k. stengallor och är väldigt ömfotad därför har jag skott med sulor inför denna sommar. Jag rider mest på grusvägar och i skogen och det så himla jobbigt när han ibland staplar fram som en drucken för minsta lilla sten.
På vintern funkar han nämligen bättre och då har han ju snösulor på sig. Och det är ju lite avigt för annars brukar det ju ofta vara tvärtom?
På vintern har jag knappt en enda tappsko men på sommaren däremot ramlar de av i parti och minut med en stapplande häst som följd (han är fruktansvärt ömfotad och haltar t.o.m. på gräs)
Min teori (som hovslagaren inte håller med om) är att han blir öm i fötterna och att detta gör att han står och "skaver" av sig skorna, ungefär som när vi blir ömma i fötterna då vill vi ju ta av oss skorna? Rätt eller fel återstår att se...

Egentligen ville jag bara ha sulor fram men upptäckte att jag fått sulor även bak.... vilket väl var lite onödigt kan jag tycka. En del lyssnar dåligt... men men nu sitter de där. Nu till min huvudfråga:

Hur håller jag rent? Jag kan ju inte kratsa hovarna som vanligt och det är ju liksom håligt så man kan titta in under sulan och jag inser att där kan det väl komma in lera och jord? Ska jag pilla ut det på nåt vis eller låter jag det bara vara? Hästarna går ute nästan jämt nu på sommarhalvåret då de har tak över huvudet. Inga kissiga bäddar m.a.o. men som sagt jord och spån kan ju tränga in.

Usch, vad osäker jag känner mig och ångrar nästan att jag fick för mig att jag skulle testa det här med sulor. Men samtidigt känns det som att jag måste göra NÅNTING för att försöka slippa tappsko-rallyt.

Goda råd emottages tacksamt!

Frid Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Du ska ju inte kunna titta in under sulan. Där ska det ju vara sillicon eller tjärdrev så stenar och smuts inte kan komma in mellan hov och sula. Kommer det sten/grus in under sulan så garanterar jag att det känns för hästen...har du otur får du endera stengallor eller hovböld.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Mynta2 skrev:
Du ska ju inte kunna titta in under sulan. Där ska det ju vara sillicon eller tjärdrev så stenar och smuts inte kan komma in mellan hov och sula. Kommer det sten/grus in under sulan så garanterar jag att det känns för hästen...har du otur får du endera stengallor eller hovböld.

Hurra!:crazy: Suck! Jag får väl ta bort den direkt låter det som. ska inte hovslagaren ha koll på sånt......:(
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Jo, man kan ju tycka det. Men min kompis hade en hovslagare som promt vägrade lägga något emellan...det slutade självfallet med upprepade hovbölder och innan hon bytte ut han med fraktur på hovbenet. Denna häst var också extremt plattfotad...så allt som kröp in under hov/sula fick ju följder för denna häst..Fast hon bytte ju hovis sedan. Så då fick hästen PLÅTSULOR eftersom han var så extremt känslig..Sen gick det alldeles utmärkt efter det.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Är det "tomt" under alla sulorna? Det kan ju vara så att tjärdreven t ex trillat ut på någon hov, var du med vid skoningen och såg om han la något mellan?

Det är mycket dåligt av hovslagaren om han inte lagt något mellan, då mister ju sulan sin funktion och blir dessutom ett problem just eftersom det kan komma in sten o dyl. Ta upp saken med din hovslagare! Han måste ju förklara varför han gjort så..
Har aldrig varit med om någon som skott utan silikon/tjärdrev/whatever.

Har själv hästar skodda med sulor med jämna mellanrum och det funkar jättebra. Man bara lyfter på hoven och kollar så att allt sitter som det ska, ingen "utfyllnad" trillat ut eller stenar som fastnat någon stans. Strålarna mår också ofta mycket bättre efter en omgång med sulor, då de fått rejält med motion och frisknat till..
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Mynta2 skrev:
Jo, man kan ju tycka det. Men min kompis hade en hovslagare som promt vägrade lägga något emellan...det slutade självfallet med upprepade hovbölder och innan hon bytte ut han med fraktur på hovbenet. Denna häst var också extremt plattfotad...så allt som kröp in under hov/sula fick ju följder för denna häst..Fast hon bytte ju hovis sedan. Så då fick hästen PLÅTSULOR eftersom han var så extremt känslig..Sen gick det alldeles utmärkt efter det.


Min häst är ju inte extremt platt men EXTREMT känslig så man kan ju ana att det kan bli ur askan i elden. Nej, jag kände mig inte nöjd och det var därför jag frågade här för att jag anade att detta kan inte vara rätt....


Jag ringde faktiskt min hovslagare nyss och han kommer till veckan (han är absolut inte omöjlig på så vis, tvärtom) och gör om, dels för att ta bort sulor bak och dels för att göra om fram.
Jag föreslog nu helt enkelt att ha de gamla begagnade snösulorna fram även under våren så får vi se sen. Det kan ju låta lite bakvänt men då kommer jag dels åt att göra rent. Dessutom är sulan är mjuk och skyddar mot stenar och hårda grejor och har jag tur motverkar det tappskor för som sagt. PÅ vintern (oavsett om det är barvinter, slask eller snö?) har jag sällan en tappsko annat än när det råkar gå nån vecka för länge innan skoning eller om jag helt enkelt strular och rider bort dom på någon vild tur.

Visst är det lite konstigt? Eller nån annan teori om varför skorna ryker på sommaren (oftast framskorna) sommarhagen är visserligen större men ganska ok underlag. Jag fattar inte!

Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Det är stentomt och inget som trillat!
Konstigt. Den här mannen borde ju veta då han har låååång erfarenhet av skoning.

Jag ringde och påpekade att jag förväntat mig tjärdrev eller dylikt.... och det kunde man ju lägga dit sa han fast han menade på att det kan kila in sig saker ändå?

Nåja, nu får han göra om...det där känns inge bra som det är nu.

Jag antar att det måste vara ganska rejält med tjära för att det ska stanna kvar? Jag tog därför inte risken att få nåt halvdant och skippar helsulan. Det får alltså bli en kompromiss...

Tack så jättemycket för att ni tar Er tid att svara vänligt till en i hovslageri-världen ganska korkad Kokopelli!

vänligen Kokopelli
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att göra rent med sulor?

Min häst hade periodvis sulor fram. Då använde vi lädersulor för bästa komfort, som min hovis brukar säga;)
 
Sv: Att göra rent med sulor?

cassina skrev:
Min häst hade periodvis sulor fram. Då använde vi lädersulor för bästa komfort, som min hovis brukar säga;)

Men med tjärdrev då eller annat får man förmoda?

Lädersulor har jag tänkt på men är orolig för att de tar åt sig fukt? Men det har jag kanske fått om bakfoten (också :cry: ).

Kokopellis hovar mår bäst i torrt väder då de gärna blir mer porösa vid blöta...

Kokopelli Mana
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Kokopelli skrev:
Men med tjärdrev då eller annat får man förmoda?

Lädersulor har jag tänkt på men är orolig för att de tar åt sig fukt? Men det har jag kanske fått om bakfoten (också :cry: ).

Kokopellis hovar mår bäst i torrt väder då de gärna blir mer porösa vid blöta...

Kokopelli Mana

Tjärdrev användes, fungerade bra. Min hovis förordar just lädersulorna med tanke på att det är ett naturmaterial. Om de tar åt sig fukt...hmm..inget som jag direkt upplevde som ett problem.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Om din häst har så känsliga sulor som den verkar skulle jag hellre rekommendera plastsulor eller plåt, eftersom dessa material är så styv så understödjer dom sulan. Dessa material är så hårda så det ger ett naturligt stråltryck och tryckutjämning. Läder och filtsulor tar visserligen upp fukt bättre än plast. Men traktväggarna glider sämre på detta material....villket då ger sämre hovmekanism. Men har man plastsulor bör man inte använda dom i alltför sammanhängande perioder då dom inte tar upp fukt från underlaget.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Men det är ju bra för mig om det INTE tar upp fukt :idea: eftersom fukten från gräs och sånt är problemet. Det handlar ju bara om sommarmånaderna..

kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Kokopelli skrev:
Hej!

men på sommaren däremot ramlar de av i parti och minut med en stapplande häst som följd

Hur håller jag rent? Jag kan ju inte kratsa hovarna som vanligt
Sko med en uppskuren flapp fram så är du av med alla problem :)
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Du har inte funderat på varför hästen ömmar så fasligt året om, men mindre på vintern än på sommaren.

Hur ser hovarna ut för övrigt, sprickor, övervuxna m.m.

Jag har haft en häst som betädde sig exakt som din gällande ömhet och tappskor, han behövde också sulor, trots det kunde han ibland ömma. Han hade kronisk fång p.g.a. ekförgiftning. Tyvärr så var det bara ömhet och tappskor + lite överkänsligheter samt stelhet i bakkärran så vare sig hovslagaren eller vetten trodde på mig när jag sa att jag misstänkte fång. Enl. min hovslagare hade han bara USEL hovkvalité. Det tog två år innan jag fick bekräftat att jag hade rätt.
Eftersom jag var säker på min sak så fick hovslagaren foten ganska omgående efter mina misstanker fått fäste och jag behandlade honom som fånghäst och han blev så bra han kunde bli resterande år han levde. (Fången tog inte hans liv utan hans ekförgiftning slog ut hans kropp till slut).
 
Senast ändrad:
Sv: Att göra rent med sulor?

Min pålle har plastsulor i fram (de vita, tjocka) året runt pga strålbenshälta hf.
Fd hovisen la inte in något under sulorna eller la in bomull :eek: , vilket resulterade att hästen fick strålröta jämt.
Nuvarande hovis :banana: lägger in Soul Pack under sulorna - röta eller liknande.
Brukar peta rent med hovkratsen vid "sulkanten" varje dag. Spolar även av hovarna, både utsidan och undersidan när det är lertider.
Någon gång då och då, sprutar jag in utspädd jodopax eller Trush Buster under sulorna, mest när det är blött och lerig ute.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Var glad att du inte har fått silikon eller tjärdrev. Det ger sultryck och ömhet på känsliga hästar. Man rengör genom att ta slangen och spola in i hålet baktill mellan stråle och hov.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Jag tror jag blir galen...:crazy: alla säger olika ..:cry: .. fast hur går det då med fukten? Hovarna blir som sagt porösa av fukt och det fnasar liksom upp sig i det yttre lagret i nederkanten på hoven....? Sedan trillar de av.
Tjäran skyddar väl mot fukt.

Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Har ingen aning om denna flappsko men ska genast kolla runt.

Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

sissu skrev:
Du har inte funderat på varför hästen ömmar så fasligt året om, men mindre på vintern än på sommaren.

Hur ser hovarna ut för övrigt, sprickor, övervuxna m.m.

Jodå jag har funderat mig blå! Han har alltid varit hovöm redan som föl. Han ville inte gå på grus... han var så öm när han skulle till hagen på en grusväg att hon som då ägde honom sydde HellyHansen sockor till framhovarna med små siden band (jag har dom kvar, dom första skorna - snyft).

Hans hovar har märkligt nog INGA problem i övrigt, inga sprickor, inte övervuxna (har alltid varit noga med skotider), fina strålar och ingenting som antyder fång eller dylikt. Just nu har han ännu jättefina hovar.
Några ekar finns det inte och betet är magert.
När andras hovar lider och blir stenhårda av torka då är Kokopellis fötter som bäst och när andra gläds åt lite regn i gräset så blir hans porösa och krackelerar i yttre lagret mot marken. Tappar han sen en sko så tar det bara en dag så är hoven nedsliten direkt á la automatisk snabbverkning och så börjar helvetet... han stapplar fram som en drucken.

På vintern är det ju slaskigt och som en lervällig i dagar ibland med det verkar inte göra något. Det är verkligen nåt att undra över, första somrarna trodde jag det berodde på att han hade en ganska rajtig hage med stock och sten men det var lika i sommar (om inte värre?) när han gick i en ganska platt hage. Där har han en liten strand att plaska på och det gillar han, vilket kan vara en orsak så klart.

Vänligen Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Tappar han sen en sko så tar det bara en dag så är hoven nedsliten direkt á la automatisk snabbverkning och så börjar helvetet... han stapplar fram som en drucken.

Här har du ett problem som går att åtgärdas.. En hästhov som är rätt str. och form för individen blir inte SÅ nedsliten att hästen får ont.

Det din häst gör när den tappar skon är att den självverkar sig själv det som är för myckket av hoven och tyvärr ibland om hovarna är förvuxna så kan de självverka sig så pass mycket att de drar bort för stora flisor och bitar och naturligtvis gör det då ont. Likaså att de frasar sönder, en hov i rätt str. frasar mycket sällan.

Hur är det med foderstaten och individen, fodrets och magens balans betyder mycket för en hov. Men här låter det ändå som om hovarna helt enkelt enl. din beskrivning är övervuxna.

När man skor med sulor så kan skon sitta lite osäkrare eftersom det blir kortare fäste för sömmen av tjockleken från både sko och sula.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp