Att göra rent med sulor?

Sv: Att göra rent med sulor?

Kokopelli skrev:
Har ingen aning om denna flappsko men ska genast kolla runt.

Kokopelli
Det finns en bild på en flappsko i PG/Flappsko-tråden, kolla där. Är det så att du väljer ett sådant beslag så ska det inte se ut riktigt så som på bilden. På bilden ser du var tåskon slutar i förhållandet till plastsulan.

1. Där ska det vara en större glipa mellan plastsulans kant och där järnskon kapas. På bilden ser den ut att vara för liten. Detta för att du ska kunna vika upp plastsulan för att göra rent och dels för att förhindra att tåskons kanter nöter av plastsulan då den rör sig (flappar, vilket hörs när hästen jobbar :D ).

2. Sedan ska du inte välja en mjuk flappsula eftersom den är lättare att vika upp vilket i sin tur gör att sulan hänger ner lite väl mycket då hoven är i luften = skräp har då lättare att komma in under sulan då flappen öppnar sig då hoven lämnar marken. Välj en styvare variant.

3. Om din häst har stora hovar så ska du välja en sån flapp som på bilden (du ser att den har ribbor, dessa ger fäste, en stor flapp glider mycket mot marken). Annars ska du inte ha dessa ribbor för då blir nedslaget stumt/tvärt = slitage på leder, och du missar den lilla glidning som normalt sker vid ett nedslag då hoven sätts i marken.

Har du en utbildad hovslagare så vet h*n detta men försäkerhets skull så diskutera detta så att du inte hamnar fel.
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Nej, jag tror faktiskt inte att det beror på att de är övervuxna.

OM han nu råkar tappa en sko så här på vårkanten (han gjorde det när vi red lite vilt för nån vecka sedan) är det INTE katastrof utan han klarar sig ledigt ett par dagar utan att stappla detta trots att det i det läget var nog rentav 7 veckor sedan skoningen (tid var beställd till ett par dagar efter)....men på sommaren i gräs... aj aj aj....

Däremot passar hästens hovar inte så bra till hans kropp men det beror nog tyvärr på generna och rasen. Han är en quarter som väger sina bradiga 500 kg och går på för den storleken löjligt små fötter. Men det kan jag tyvärr inte göra något åt.

Han får bra käk och mineraler, i normalhull, är blank och fin i pälsen samt har med undantag för gaser i magen om han får betfor en väl fungerande tarm. Har bortsett från en enda gång när han var ca 4 år aldrig haft kolikkänning (då var det gaser) .

Men tack för synpunkterna jag ska verkligen ge det en fundering till!

Vänligen Kokopelli
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att göra rent med sulor?

Tack Gammeln!

Jag betvivlar att min hovslagar har koll på detta, men man ska inte vara för säker. Men han har inte järnkoll på moderniteter dock mycket åsikter;) .

Men jag ska läsa på ordentligt innan jag ev. bestämmer mig för att testa och då är jag en jävel på övertalning :devil: . Han är absolut inte omöjlig den gubben jag har men han kan behöva lite övertalning om nya prylar skulle jag kunna tänka mig. Han har skott hästar i säkert 40 år och kan SINA saker men inte nödvändigtvis alla och andras vilket kunde vara önskvärt i vissa sammanhang. En del får man jobba in...men hans handhavande av hästar är gudalikt och det är därför jag trots allt gärna har honom kvar tills han går i pension trots att vi inte är riktigt på samma våglängd om vissa tekniska saker.
Det har inte hittills funnits en häst han inte kunnat sko, när alla andra givit upp och de lugnande medlen har tagit slut ringer de till honom. Han går in och utan bråk och väsen så vips sitter fyra skor där. Det finns hästägare som gråtit av lycka när han varit där...

Min häst har minifötter :( . Finns det flapskor för 1:or?

Vänligen Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Kokopelli skrev:
Nej, jag tror faktiskt inte att det beror på att de är övervuxna.
Forts på egen svar till Sissu. Om det nu mot förmodan skulle bero på överväxt (jag är inte 100% vad du menar med det) vad är boten?

Vänligen Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Gammeln skrev:
Det finns en bild på en flappsko i PG/Flappsko-tråden, kolla där. .

Kollade bilden. Intressant!

Men som sagt ska läsa på och titta runt...

Kokopelli
 
Sv: Att göra rent med sulor?

Vad jag menar med övervuxen hov är just detta att när en häst tappar sina skor alt. går barfota och den växer fort eller man inte har verkat den tillräckligt så verkar hoven sig själv vid första bästa tillfälle, likaså trasar den upp runt hovväggarna.

Åt det gör man en bättre verkning så att hästens hovar inte behöver självverka sig när den tappar skor och således blir den heller inte trasad runt om när den blir mjuk.

Det är MYCKET vanligt att hästarna har övervuxna hovar och att det blir så här när de tappar sina skor.

Jag blir dock väldigt fundersam över att han ömmar så sommartid, är det för att hovarna blir extremmjuka eller är det så att hästen trots allt går omrking med fång som visar sig ännu mer sommartid då gräset tillkommer med dess olika stärkelse/sockersammansättning.

Vore kul av ren nyfikenhet att se hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Att göra rent med sulor?

Kokopelli skrev:
Min häst har minifötter :( . Finns det flapskor för 1:or?

Vänligen Kokopelli
Jodå det finns ettor men ibland får man ta ett nummer större och sedan skära till flappen så den passar hoven. Att raspa till hoven för att passa flappen ska man akta sig för. Flapp är perfekt för traktrånga hovar. Lägg ut flappen ordentligt vid trakterna, de kan ju inte trampa av sig den eftersom flappen bara viker sig :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp