Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Susning om vad? Att det är bekvämare att moffa i sig choklad än att ta tag i sig själv istället för att gnälla? :)

Inte en susning om det mandalaki skrev.

Dessutom det som jag skrev innan, att det är en milsvid skillnad på att bli av med en stor övervikt och ändra ett helt ätbeteende jämfört med att ha 10-15 kg extra som beror på att man pillat i sig lite mycket godis, chips, vin, ost, feta såser, etc.

Jag håller inte med. Vem är du att bestämma bästa sättet för TS att gå ner i vikt? Dessutom känns inte förbud som ett helt normalt ätbeteende heller, för den delen. Och framför allt - när man ska gå ner så pass många kilon så kommer även små förändringar att göra stor skillnad. En sak i taget för att få en hållbar livsstil.

Men snälla du, vem har pratat om förbud? Jag tycker bara att det är ett jäkligt snett fokus att ha när man vill gå ner i vikt. Ni kan snacka hur mycket som helst om att "små förändringar gör skillnad". Visst gör dom det, men de lär inte göra 70 kilos skillnad i brådrasket. Inte bidrar det värst till en hållbar livsstil att stoppa i sig chips och godis ständigt och jämt heller, även om man "bara" äter 90 gram.

Fokus måste ligga på att VILJA göra en förändring. Inte på alla förändringar man INTE är beredd att göra. Om man vill nå de mål som vi pratar om här.

Nä, det är ju hemskt att någon har stark vilja och VILL nå sina mål, buhu va jobbigt att höra att det går att bestämma sig och sen nå sina mål! :d

Det handlar inte om det. Du lyssnar ju inte på vad de med kunskap om ämnet säger. Vad får du ut av det här? Varför fortsätter du? Vad är det för känslor som du försöker kontrollera? Får din hjärna en kick av dopamin?

Nej, det är inte hälsosamt att äta chips i tid och otid och det vet både jag och TS så det behöver ni inte skriva på våra näsor.

Men det kan faktiskt gå alldeles utmärkt att skaffa sig rutiner där man klarar att äta lördagsgodis i rimliga mängder, samtidigt som man går stadigt och fint ner i vikt.

Det handlar, precis som ni så fint påpekar, om att göra av med mer än man stoppar in.

De flesta läkare och dietister verkar överens om att en väldigt hälsosam takt att gå ner i vikt är ungefär 0,5 kilo i veckan. Då går man ner 26 kilo på ett år, och det kan man göra utan att späka sig totalt och med utrymme för sånt man tycker är gott.

Jag kan hålla med om att det är bra om man kan försöka ta bort allt gottis helt ett tag för att bryta suget. Men om man inte känner sig mentalt redo för det så är det väl åtminstone fasen så mycket bättre att lyckas få ner mängden på det man äter. Alla små steg i rätt riktning ger stolthet och självförtroende som kan få igång en positiv cirkel. Sen blir det lättare och lättare.

Jag skrev hur JAG gör för att gå ner mina 6kg på en - två veckor nånting. Det var inte ett råd till någon annan! :mad:

Då ska vi se.... 7500 kcal innebär 1 kilo i vikt. 6X7500= 45 000 kcal. Delar vi det på 14 dagar inneär det 3214 kcal per dag.

Om vi uppskattar din basala förbränning till 1600 kcal (det är vad jag räknat fram på mig själv och vi är nära varandra i längd) innebär det att du måste träna bort 1624 kcal plus de 600 du äter.

Alltså, träning för 2214 kcal per dag. Innebär väl ett marathonlopp om dagen cirka.

Är inte det lite jobbigt?

Nutrilettpulver med chokladsmak är inte gott. Alls!
Däremot, om jag nödvändigtvis vill använda pulver, så går Naturdiets pulver med päronsmak att överleva och skogsbär (som jag bara sett hos ÖoB, där de dessutom har ett överkomligt pris....) kan nästan, med lite god vilja, klassas som gott... Om man häller i sig det precis nyblandat, innan det börjar tjockna...
Köper jag färdiga shake så är det Naturdiet chokobanana eller choklad som passar mig bäst.

Jag tror inte det finns någon chokladsort som funkar! :D

Men Ameo, hur är det med dina smaklökar, jag har päron och det smakar illa! :p Jag brukar halsa den när jag försöker, och sköljer ner med något som har stark smak. :D

Ska kolla ÖoB efter pulver där, ska testa skogsbär, de kanske har den här också :)

Men snälla du, vem har pratat om förbud? Jag tycker bara att det är ett jäkligt snett fokus att ha när man vill gå ner i vikt. Ni kan snacka hur mycket som helst om att "små förändringar gör skillnad". Visst gör dom det, men de lär inte göra 70 kilos skillnad i brådrasket. Inte bidrar det värst till en hållbar livsstil att stoppa i sig chips och godis ständigt och jämt heller, även om man "bara" äter 90 gram.

Fokus måste ligga på att VILJA göra en förändring. Inte på alla förändringar man INTE är beredd att göra. Om man vill nå de mål som vi pratar om här.

Hela poängen med en hållbar livsstil är ju just att den ska vara hållbar. Den ska hålla i längden. Är det då inte bättre att ta det steg för steg, och låta varje liten förändring sjunka in? Om den lilla förändringen gör att man tappar 10 kg (vilket inte är orimligt om man bär på en stor övervikt) så är det väl suveränt, och sen kan man ta det därifrån.

Jag tycker bara det är fel att vara så kategorisk. Det finns inte endast ett sätt som är rätt. Eftersom TS startat tråden tar jag för givet att hon har viljan, hon behöver bara hitta rätt verktyg. :)

Eftersom TS startat tråden tar jag för givet att hon har viljan, hon behöver bara hitta rätt verktyg. :)

Jag hoppas det, men eftersom de enda tips som TS inte sablar ner, avskriver som omöjliga, jobbiga eller inte passande för just henne, handlar om att man kan köpa mindre chipspåsar, så är jag inte övertygad.

*Hoppar nu in från ungdom, hoppas det är okej*
Har inte läst hela tråden utan bara ett par inlägg så nu kan jag ha förslag som har tagits upp tidigare men jag skriver dem ändå :)

- Ta kontakt med läkare och kolla om alla dina värden är okej och börja sedan ta de eventuella tillskott du behöver. Har inte din kropp allt som behövs så tror jag personligen att det kan vara svårt att gå ned i vikt. Personligen har jag brister på det mesta till följs av en duodenal-switch operation och utan exempelvis mina järntabletter skulle jag knappt orka gå upp ur sängen på morgonen. Stabila värden = bra grund att ta saken vidare.
- Ta kontakt med dietist. Efter att ha pratat med läkare och fått eventuella brister påpekade kan du här få hjälp att äta sådan mat som hjälper dig få stabila värden men först och främst, du får hjälp att se vad DU ska äta, vad som passar DIG.
- Ett steg i taget. Försök inte börja träna, äta sunt, gå upp tidigare etc etc. Nu vet jag inte exakt hur dina dagar ser ut och hur du äter men börja smått, kanske äta en frukt per dag? När det funkar i en vecka lägg till något annat. För vissa funkar det att "kick-starta" med exempelvis Modifast eller liknande, men summa sumarum, det måste funka långsiktigt. Du kommer inte droppa 50kg fort, det är inte bra för kroppen att gå ned för fort heller utan försök göra en förändring i livet som håller och gör det stegvis för att inte bli överväldigad och sedan sluta för att det blir för mycket.
- Operation eller inte? Jag brukar tycka att det är svårt att rekommendera andra att göra det, eller rättare sagt, jag brukar aldrig rekommendera någon för det är ej min sak att göra. Däremot kan det vara en grej att läsa på, prata med andra som opererat sig, prata med läkare och se om du överhuvudtaget är i målgruppen för att göra en operation. För mig har det funkat jättebra hitintills. Jag har gått ned strax över 45kg på ett år (= för mig 1BMI-enhet över genomsnittet) och går fortfarande ned. Jag kan som sagt bara prata ur mitt perspektiv, och vill man inte operera sig ska man inte heller göra det :)

Då ska vi se.... 7500 kcal innebär 1 kilo i vikt. 6X7500= 45 000 kcal. Delar vi det på 14 dagar inneär det 3214 kcal per dag.

Om vi uppskattar din basala förbränning till 1600 kcal (det är vad jag räknat fram på mig själv och vi är nära varandra i längd) innebär det att du måste träna bort 1624 kcal plus de 600 du äter.

Alltså, träning för 2214 kcal per dag. Innebär väl ett marathonlopp om dagen cirka.

Är inte det lite jobbigt?

Inte om hon har tillgång till sin kompis magiska psykolog, då går man plättlätt ner 17 kilo fett på två veckor.

Ett kilo på ett dygn låter lite karaktärslöst?

Var tvungen att äta Modifast inför min operation och chokladsmaken var "livsfarlig", smakade som chokladpudding typ! Vaniljsmaken var hemsk, som att dricka mashansås typ :crazy:

Jag hoppas det, men eftersom de enda tips som TS inte sablar ner, avskriver som omöjliga, jobbiga eller inte passande för just henne, handlar om att man kan köpa mindre chipspåsar, så är jag inte övertygad.

Det där stämmer ju överhuvudtaget inte. TS har bestämt sig för att räkna kalorier. Där kan även lite chips och godis rymmas. Problemet, för många (TS är inte ensam), är dock att det kan vara svårt att sluta när det finns chips eller godis kvar i påsen. I ljuset av det så är tips om var man hittar små chipspåsar alldeles ypperligt.

Jo Modifast choklad ;)

Är det inte en sån sort som finns på Apoteket kanske? Hm, kanske ska våga prova den...Den kanske kan dämpa mitt chokladsug vissa tider i månaden. :)

Jag kommer inte ihåg att äta, ås jag funderar på att släpa med mig en påse och blanda ihop och dricka när jag ska istället för att komma i håg "Oj, nu har jag ingen mat med mig igen och nu borde jag äta nåt". Men Jag VILL INTE gå på pulver för jag tror inte på det, men att gå ner något kg kan ju hjälpa igång mig kanske att ta tag i att äta igen.:)

Låter som en bra omläggning till en hälsosam och hållbar livsstil, tycker jag!

Absolut, man vill ju gärna ha en kickstart! Efter en sådan genomkörare som de två första punkerna innebär (den tredje har jag aldrig provat själv), blev jag mätt på en tomat vid min första måltid på tre veckor. Tala om måttlig aptit och nyttiga matvanor! Jag hade inte minsta tanke på att moffa i mig alla tomaterna i påsen, och 200 gram choklad fanns inte på kartan.

(jag väger 48 kg men ska gå ner till 44 kg (ja, jag är en petit typ)).

Men hur liten är du?
Dotter är 157cm och ser bäst ut vid 63kg och jag är 167cm och såg bäst ut vid 55kg.
Nu så väger jag 68kg varav ca 5kg är onödigt fett.
Min muskelmassa är präktig och det är inte vackert men praktiskt.

Men du glömmer att Vogues kompis gick ner 17 kilo på två veckor. Så visst går det:)

Vilket omedelbart gör mig väldigt orolig för kompisens hälsa. Måste ju vara tung medicinering som gjort att hon samlat på sig sådana enorma vattenmängder? Hjärtfel? Diabetes typ II?

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama