Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt
*Hoppar nu in från ungdom, hoppas det är okej*
Har inte läst hela tråden utan bara ett par inlägg så nu kan jag ha förslag som har tagits upp tidigare men jag skriver dem ändå
- Ta kontakt med läkare och kolla om alla dina värden är okej och börja sedan ta de eventuella tillskott du behöver. Har inte din kropp allt som behövs så tror jag personligen att det kan vara svårt att gå ned i vikt. Personligen har jag brister på det mesta till följs av en duodenal-switch operation och utan exempelvis mina järntabletter skulle jag knappt orka gå upp ur sängen på morgonen. Stabila värden = bra grund att ta saken vidare.
- Ta kontakt med dietist. Efter att ha pratat med läkare och fått eventuella brister påpekade kan du här få hjälp att äta sådan mat som hjälper dig få stabila värden men först och främst, du får hjälp att se vad DU ska äta, vad som passar DIG.
- Ett steg i taget. Försök inte börja träna, äta sunt, gå upp tidigare etc etc. Nu vet jag inte exakt hur dina dagar ser ut och hur du äter men börja smått, kanske äta en frukt per dag? När det funkar i en vecka lägg till något annat. För vissa funkar det att "kick-starta" med exempelvis Modifast eller liknande, men summa sumarum, det måste funka långsiktigt. Du kommer inte droppa 50kg fort, det är inte bra för kroppen att gå ned för fort heller utan försök göra en förändring i livet som håller och gör det stegvis för att inte bli överväldigad och sedan sluta för att det blir för mycket.
- Operation eller inte? Jag brukar tycka att det är svårt att rekommendera andra att göra det, eller rättare sagt, jag brukar aldrig rekommendera någon för det är ej min sak att göra. Däremot kan det vara en grej att läsa på, prata med andra som opererat sig, prata med läkare och se om du överhuvudtaget är i målgruppen för att göra en operation. För mig har det funkat jättebra hitintills. Jag har gått ned strax över 45kg på ett år (= för mig 1BMI-enhet över genomsnittet) och går fortfarande ned. Jag kan som sagt bara prata ur mitt perspektiv, och vill man inte operera sig ska man inte heller göra det