Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

*kl*
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan tro att man ska nå sitt mål - att gå ner en hel människa, men fortsätta med ett sjukt ätbeteende. Diskutera vilken sorts chips man ska äta... Det där kan man börja fundera på sedan, när det är dags att HÅLLA vikten.

Jag fattar det bara inte... Har du bestämt dig för att gå ner i vikt, eller är det underordnat att få fortsätta äta chips, godis och vad annat du "måste" äta för att inte gå i baklås och trotsäta?

Jag håller nog inte med. Det största problemet som många som har mycket vikt att gå ner är att de inte äter ordentlig mat på regelbundna tider. Då tycker jag att man kan börja där. När kroppen får vad den behöver så blir det mycket lättare att låta bli chips och godis och då kan man ta itu med det. Så tänker jag.

Du som är så mån om att framstå som ett föredöme, det är förvånande att du på fullt allvar tror att träning på den dieten är något bra. Du bryter ju fullständigt ner musklerna istället för att bygga upp dem. Det behövs inte direkt någon doktorsgrad för att räkna ut det. Att gå på så lite kalorier är en sak, att träna på det är bara idioti.

F ö är ditt tidigare uttalande om chokladkakan som att säga till en alkoholist att det bara är idiotiskt att dra hela sjuttifemman, det är ju bättre att dela upp den i tio delar och ta lite varje dag. För det är väl så det funkar - eller?!

Jag håller inte med. Vem är du att bestämma bästa sättet för TS att gå ner i vikt? Dessutom känns inte förbud som ett helt normalt ätbeteende heller, för den delen. Och framför allt - när man ska gå ner så pass många kilon så kommer även små förändringar att göra stor skillnad. En sak i taget för att få en hållbar livsstil.

Du som är så mån om att framstå som ett föredöme, det är förvånande att du på fullt allvar tror att träning på den dieten är något bra. Du bryter ju fullständigt ner musklerna istället för att bygga upp dem. Det behövs inte direkt någon doktorsgrad för att räkna ut det. Att gå på så lite kalorier är en sak, att träna på det är bara idioti.

F ö är ditt tidigare uttalande om chokladkakan som att säga till en alkoholist att det bara är idiotiskt att dra hela sjuttifemman, det är ju bättre att dela upp den i tio delar och ta lite varje dag. För det är väl så det funkar - eller?!

Jag skrev hur JAG gör för att gå ner mina 6kg på en - två veckor nånting. Det var inte ett råd till någon annan! :mad:

Precis! Det är ju en milsvid skillnad på att bli av med en stor övervikt och ändra ett helt ätbeteende jämfört med att ha 10-15 kg extra som beror på att man äter lite mycket godis, chips, vin, ost, feta såser, etc.

*kl*

Fast väger man 70kg för mycket finns det inget utrymme för chips och gotta. Då är det så hård träning man bara klarar av och MAGER mat som gäller.

Att sitta o skriva på nätet att man vill hitta bra chips som man kan smygäta är ju ett rent hån mot dom som faktiskt har tagit tag i sig själva och slutat gnälla!

TS behöver en psykolog och en personlig tränare. Inte tips på chips.

Men snälla du, det beror ju helt på hur långt tid man vill ta på sig att gå ner.

En HÄLSOSAM viktnedgång handlar inte om att förbjuda sig saker eller svälta sig. Det handlar om att lära sig nya, hälsosamma vanor.

Nej TS behöver hitta ett sätt för just henne som fungerar.

Det är trist för dig att du har sex kilo att gå ner men det är inte i samma värld som att försöka få rätsida på sitt ätande efter åratal av problem och matberoende. Försöker man göra allt på en gång så är risken väldigt hög att det blir övermäktigt och man lägger ner hela projektet.

Små steg, lite i taget.

En påse chips på 90g istället för en på 300g gör skillnad för TS. Om hon skulle hitta sätt att dra ner allt med två tredjedelar så skulle snart hälften av hennes övervikt vara borta.

Och det är ju oerhört hälsosamt att äta chips i tid och otid?

Att lära sig en hälsosam livsstil är att göra av med mer än man får in!
Givetvis kan man fuska ibland, herregud, jag äter också upp en hel B&J ibland! ;) Men då vet jag om det och är petnoga med att det blir banne mig inget mer gotta på den veckan!

TS vill gärna bli smal men hon tänker fan inte ändra nått för det är jobbigt och dyrt, hallå liksom! :cautious:

Jag tror inte du har fattat ett dugg av detta. ALLS.

Säger du likadant om alkoholistens drickande? Hallå liksom.

Ja, inte tar dom en liten shot då och då?

Dom får sluta helt för att bryta, visst är det förjävligt i början men sen när dom sitter där och har varit nyktra i ett år, nog fan är det värt det då!

Det är precis det TS behöver, avgifta sig och börja om på nytt! Ingen äter upp sig 70kg bara sådär! Något har ju hänt och det är det TS behöver jobba med, fettsnåla chips och bara halva chokladkakan är bara en liten del av det hela.

Att lära sig en hälsosam livsstil är att göra av med mer än man får in!
Givetvis kan man fuska ibland, herregud, jag äter också upp en hel B&J ibland! ;) Men då vet jag om det och är petnoga med att det blir banne mig inget mer gotta på den veckan!

Och ändå har du gått upp till 76 kg?

Fast helt ärligt, det finns väl ingen som anser att en alkoholist kommer att kunna bli av med sitt beroende genom att fortsätta dricka fast i mindre mängder :confused:

För att bli av med ett beroende så krävs oftast långvarig professionell hjälp för att komma ur beroendet, få stöd när abstinensen sätter in, förändra sina tankebanor och i många fall även livssynen för att bli ren på ett hållbart sätt.

Cold turky är tufft som satan (antar jag), men i de allra flesta fall nödvändigt för att bli kvitt beroendet och om ts har ett matmissbruksproblem så behöver hon den hjälpen för att ta sig ur det.

Ja, stackars mig va ;) Men vågen visade redan - 1 imorse så 5 kg kvar och sen är jag i mål, lär vara klar innan helgen! :)

(Är 175cm lång så är ingen enorm människa, ligger strax under 25 (normalvikt) på BMI när jag väger 76 och strax under 22 när jag väger 70)

Senast ändrad:

Fast helt ärligt, det finns väl ingen som anser att en alkoholist kommer att kunna bli av med sitt beroende genom att fortsätta dricka fast i mindre mängder :confused:

För att bli av med ett beroende så krävs oftast långvarig professionell hjälp för att komma ur beroendet, få stöd när abstinensen sätter in, förändra sina tankebanor och i många fall även livssynen för att bli ren på ett hållbart sätt.

Cold turky är tufft som satan (antar jag), men i de allra flesta fall nödvändigt för att bli kvitt beroendet.

Exakt! Äntligen någon som har fungerande celler!

Fast liknelsen kom sig av att Marie Antoinette … jag menar Vogue tyckte att det bara var att dela upp chokladkakan i tio delar och äta en del per dag istället för att äta upp hela på en gång.

Jag svarar bara på samma sätt som jag tycker att jag blir bemött.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama