Att ge örter till sin häst, frågor!

L

Lord Owen

Är det någon här som provat att ge sin häst örter och med säkerhet kan intyga att detta fungerat som de tänkt sig?
Alla andra som provat att ge sin häst örter får givetvis också dela med sig av sina erfarenheter! :)
Kanske det till och med finns någon här som kan en del om ämnet? :bump:

Jag funderar lite över hur mycket örter egentligen kan hjälpa en häst, om man ser till skelett, leder, cirkulation, hovkvalitet, hormonrubbningar med mera? Jag har sett att det finns speciella blandningar för att t.ex. stärka hovarna eller öka cirkulationen i kroppen, men fungerar detta verkligen eller skulle jag lika gärna kunna kasta pengarna i sjön? :cool:
Kan t.ex. en örtblanding för lederna hjälpa en häst med pålagringar eller problem med ledbrosket på något sätt? Kan en örtblanding för hormonrubbningar hjälpa ett sto emd "krånglig" brunst?

Kort sagt, ni som använder örter, VARFÖR gör ni det och hur bra/dåligt tycker in det fungerar?

Jag är idel öra! :D

Sv: Att ge örter till sin häst, frågor!

Jag använder örtblandning innehållandes munkpeppar till mitt sto, ja det fungerar. Dock vill jag påpeka att skillnaderna mellan olika sorter kan vara stora, alltså ge olika resultat.

Jag har gett:

Djävulsklo, flytande. Till fångsto. INGET resultat.

Djävulsklo, torkad rot. Till valacken, som smärtstillande. Fungerade BÄTTRE än butta, och alltså klockrent soms märtstillande.

Seaweed & Rosehip. Åt fångstoet och valacken. För hovarna. Valacken var 'kontrollhäst'. Fungerade sjukt bra! Fångstoet fick mycket bättre hovkvalitet och efter tre månader reagerade hovslagaren med att undra vad fan jag gjort. Valacken, med problemfria hovar, fick sådan tillväxt på dem att jag slutade ge honom, det behövdes skos om var femte vecka (Normalt var sjunde).

Stand Free örtblandning. Till fångstoet. Ingen märkbar effekt men jag vet ju inte hur hon varit utan.

Och så har valacken fått kamomill mot magen, nada skillnad märkte jag men så märkte jag inga magproblem innan heller. Unghästen har fått gullris mot ''njurobalans', samt t¨vå andra sorter örter jag glömt. Jag märkte ju inte av några njurproblem jag inte, men dåvarande equiatriker ansåg det fanns. Det end ajag märkte var att under de tre veckorna på gullris var hästen lugnare och mer avslappnad i boxen nattetid än normalt. Men det kan varit en slump och berott på annat med.

Det jag utan tvekan kan rekommendera är torkad djävulsklorot som smärtstillande, och Seaweed & Rosehip (som är en blandning) för hovkvalitet.

Jag ger också Seaweed & Rosehip till mitt sto med dåliga hovar och såg en förändring till det bättre. Men med örter som med alla andra medel måste man ju hålla på ett bra tag och det kostar ju inte gratis.

* Ren Munkpeppar - Funkade inte på mitt sto.. tror att munkpeppar inte var en lösning på hennes problem, men vi gjorde ett försök.. Tror dock att munkpeppar funkar vid rätt diagnos...

* Glucosamin - Funkar bra till min tuppspatts dam, så som minskad tupp och har enligt mej själv, påskyndat en läkning av en kotledsvrikning... t.o.m vetten stod med hakan i backen.... =)

* Röd alger - Funkar rent utdrivande, helt övertygad att det funkar... dock inte testat på min egna häst, men min vän har använt det och först så blev host hästen jätte dålig och hostade jättemycket, efter några veckor(?) så blev han som NY... Han blev som en unghäst igen.. benen rena, hostan borta, pigg och glad...

* Ren Munkpeppar - Funkade inte på mitt sto.. tror att munkpeppar inte var en lösning på hennes problem, men vi gjorde ett försök.. Tror dock att munkpeppar funkar vid rätt diagnos...

Så är det, de flesta provar munkpeppar oftast för att det är billigast. Men tyvärr hjälper ren munkpeppar på begränsade problem, även om örtblandningar även innehåller munkpeppar.

Jag tror att det är viktigt att kunna urskilja problematiken innan man börjar ge några örter alls, och jag tror också att vill man prova örter får man vara bredd på att betala istället för att välja billigare alternativ som inte ger önskat resultat.

Kan ni rekommendera Seaweed & Rosehip (stavning?) till häst som har dåliga sulor/strålar och lätt tappar skor?

Vart kan man köpa det och ungefär vad ligger priset på? :)

*trådlån*

Tack för alla svar! :bow: Fler?

Jag funderar på att testa att ge örter till min häst, tänkte börja med hovkvaliteten. Kan man ge flera olika örtblandingar på samma gång, som är till för olika saker menar jag? :confused:

Hur mycket skulle ni säga att en bra örtblandning för t.ex. hovar kostar? Jag har ärlgit talat ingen aning om vad som anses billigt och vad som anses dyrt i örtsvängarna.

Vad kan en örtblanding som är till för skelettet och lederna hjälpa till med? Stärkande eller? Kan en sådan blandning inverka positivt på något sätt på pålagringar? Glucosamin och dylika tillskott vet jag att hjälper men räknas de verkligen till örter?

:bump:

Man skall faktiskt se upp llite när det gäller kombination av de olika örterna, vissa kan kollidera och ta ut varann.

Jag har god erfarenhet av Hiltons örter som jag tycker håller en jämn kvalite, andra märken jag har provat har givit olika resultat vilket förklaras med just kvlitet. Just nu använder vi oss av Equimins produkter, och ännu håller de måtten.

Örter som förbättrar hovkvaliten är reltivt hyfsade priser på, så där finns inget att oraoa sig över. Men de olika märkena kan ha olika priser, men min erfarenhet är alltså att man får vad man betalar för.

Boj skrev:
Man skall faktiskt se upp llite när det gäller kombination av de olika örterna, vissa kan kollidera och ta ut varann.

Okej, så det är att föredra att använda en blandning i taget?

Inte nödvändigtvis, är man osäker kan man alltid fråga den som säljer. Sen kan ibland kombinationer som man inte tänker sig skapa det man eftersträvar, men för det krävs kunskap och har man inte den är det bättre att fråga.

Totola skrev:
Kan ni rekommendera Seaweed & Rosehip (stavning?) till häst som har dåliga sulor/strålar och lätt tappar skor?

Vart kan man köpa det och ungefär vad ligger priset på? :)

Det är rätt billigt iom att det är DRYGT som bara f*n.. HippoK9 säljer det.

Jag kan rekommendera det för att förbättra hovkvaliten och i viss mån tillväxten.

man ska dock tänka på att det är MINERALRIKT.. ligger man för högt i mineraler redan innan får man se till att justera lite.

Vill också ekomendera seeweed och rosechips vid dålig hovkvalitet. MEN våra hästar får inga andra mineraler. De får i princip fri tillgång till bra hö, havre och betfor samt ibland fodermorötter. Givetvis saltsten men naturell Hästarna är pigga, glada, i gott hull. Inga magproblem eller foder gallor på denna matsedel.
Har läst att man vid obduktion kan se att tarmarna är igenslammade av syntetiska mineraler.

Har läst att man vid obduktion kan se att tarmarna är igenslammade av syntetiska mineraler.

Vad är syntetiska mineraler? :confused: Antingen så har man en mineral eller så har man det inte, mineraler är helt naturligt, och inget man tillverkar. :cool:

Fel faktiskt.. jag tror snarare mava menar annat typ av kraft och så vidare, och DEM innehåller massa kemikalier och syntetiska ämnen, ledsamt men sant

Provat med torkad djävulsklorot då hästen ej svarade på butta. Kan dock ej svara på om det var örterna eller vilan som gjorde att pållen blev bra :smirk:

Förra vintern hade vår ponny en envis hosta som aldrig ville sluta. Vi befarade dammöverkänslighet. Vissa tecken tydde ändå att det kunde vara nåt annat så vi bestämde oss för att pröva en örtblandning för luftvägsproblem, och det hjälpte! Efter en veckas behandling så var han nästan hostfri och efter en månad hostade han inte alls! :banana:
...Stall, hö och utevistelse var detsamma så vi är helt säkra på att det var örterna som fixade till det.
Nu har vi haft kontakt med en djurhomepoat och hon rekomenderade oss att ge Silicea under vinterhalvåret, för att motverka luftrörsinfektioner. (Silicea driver ur den mesta skit ur kroppen, vilket vi fick bevis på i somras då vår shettis fick en grymt stor varböld. Vetrinären ville ge penicelin men jag vill helst inte ge det till shettisen då hon är 27 år gammal och har problem med ämnesomsättningen. Kallade istället hit homepoaten och hon gav shettisen Silicea. Efter fem dagars behandling sprack bölden och då spolade vi den även med koksalt och efter ytterligare tre veckor var den helt borta.
Efter den kontakten så har shettisen även fått behandling för att få igång ämnesomsättningen och det första tecknet på att det har lyckats är att hon inte har fått tillbaka sitt exem, som hon annars har fått under pälssättning/fällning...Ja, hon har redan en jätteragg! Nu återstår bara att se om det även har verkan på hennes leder, matsmälning och hovar, vilket det enligt homepoaten borde ha. :bow: ) Jag tror stenhårt på växtriket!

Jag har gett Hiltons örter och tycker de är bra. Jag konsulterar en homeopat, hon frågar om hästen och utifrån vad hon hör väljer hon ut en blandning. Tur det för annars hade jag köpt en starkare blandning till min häst än vad som behövdes.

Min häst har problem med varierande antal knölar på hals och bog, pga för mycket protein. Njurarna klarar inte att rensa ut. Örterna hjälper direkt, på en vecka var de nästan borta.

Så jag rekommenderar en konsultatio med en åf, en påse med frakt ligger runt 500 sek.
Örter och bark avmaskar hästarna i det vilda så visst äter hästar örter och bark i naturen, bara det finns...

Dodson & Horred säljer tom en saltsten med avmaskande örter för den som vill ha.

*lånar knapp*

Idag har äntligen min beställning med seeweed och rosechips kommit. men när jag läser på pakatet hittar jag bara en doseringsanvisning, intehur mycket kalk och fosfor det innehåller. Någon som vet? kan ju vara bra för resten ev foderstaten.. med tanke på att jag har en växande häst:crazy:

Jag ha en häst som brunstade så fruktansvärt mkt, så då föreslog de att jag skulle ge flytande munkpeppar 10ml/dag i 10 dagar, o sen gå över till munkpeppar i peppar liksom.. Det funkade jättebra i ca 2 månader, sen kom det tillbaka igen, hon brunstade otroligt mkt. Då ringde o pratade med G.R på Stenestad Hästklinik o frågade vad han trode.. Då sa han att om ett sto brunstar så himlans mkt som jag beskrev kan obs kan det beror på att stoet ha sk cystor i nu vet jag inte om jag minns rätt, men kan han ha sagt i livmodern, så han rek att jag skulle göra ett ultraljud på henne o se så hon inte hade cystor... så det ska jag göra.. nu kom jag ifrån allt ju sorry, men jag började ge en annan flytande örtblandning med bla munkpeppar i o nu fungerar hon ju utmärt igen, men jag ska ju iaf kolla henne för man ska absolut inte ge örter istället för veterinärvård... Jag ha oxå böejat ge Seaweed & Rosehips pga att mitt sto ha fruktansvärt dåliga hovar, plus extra nypon för det e bra för hovarna oxå. Sen ger jag steel joint, men bara hälften så mkt för de e ju ett mineralfoder o det e ju oxå S & R. Ja de är vad jag ger, a just det blev pålurad att ge 1 mån av veteran o puriphy oxå, som en dos liksom för hovarna... så lättlurad som man är ge jag henne de oxåå.. allt för mina änglar, bara de blir bra..

Liknande trådar

Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: Tuvisen
·
L
Foder & Strö Vad finns det för tillskott man kan ge till en (inte nödvändigtvis) äldre, stelare häst för att hjälpa upp rörligheten i lederna och...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: Lord Owen
·
T
Foder & Strö Jag fick rådet av min veterinär för ett tag sen att inhandla örtblandningar för att stärka hästarnas immunförsvar och för att hjälpa dem...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar