Att ge hästen lungnande?

diabla

Trådstartare
Om en veterinär kommer och ger hästen lungnnde, hur länge håller det? Vad är riskerna och sideffekterna? Varför kan det vara farligt att ge lungnane? Hur "borta" blir hästen?

Anledningen till att jag frågar är för att hästtandårdare inte får ge hästar lungnare och då måste man ta dit en vetiernär för att ge hästen lungnande. Men hur farligt/svårt kan det vara?

Jag försöker förstå VARFÖR en veterinär måste komma?

Sv: Att ge hästen lungnande?

riskerna är att hästen kan dö om något går fel eller om hästen får andra preparat/mediciner tex. hippotrim.

hur länge det sitter i beror på dos, preparat och individ. en "drogad" häst är inte kontaktbar och går inte att flytta på, den är "som fastväxt"

ganska solklart tycker jag att det krävs utbildning för att hantera/spruta "droger" där 0.5 ml räcker för att slå ut 600 kg häst ;)

när det gäller människor, tycker du att det är lika märkligt att man inte kan få en rejäl spruta stesolid eller kanske lite narkos av något slag med sig hem från lassarettet, helt utan utbildning för att hantera/spruta det ;)

nja, en häst som fått lugnande behöver ju inte bli HELT "borta" - det beror ju på hur stor dosen är! Jag brukar kunna flytta min häst från stallgången till boxen även efter lugnande - och sist kunde han minsann sparka efter veterinären och fick därför större dos....

Det beror på vilken typ av lugnande och hur stor dos du/veterinären ger. Jag ger min ettåring lite lugnande när vi går ut med henne. I detta fallet gör det inte henne helt borta på något sätt. Det lugnande tar bara udden av den värsta överskottsenergin, och gör att jag säkert kan ta ut henne utan att hon skadar sig mer (hon har en senskada).

På kliniken ger de oftast lite starkare doser, men inte heller där har min häst varit helt borta.

gå in på fass.se och sök på tex plegicil, domosedan, sedalizin. det är dom som används mest.

jag skulle aldrig låta någon annan än en veterinär ge lugnande.

I de allra flesta fall går det alldeles utmärkt att ge hästen lugnande. Men - det händer att biverkningar inträffar. Vad ska hästtandläkaren göra om hästen exciterar, får en anafylaktisk chock, hjärtarytmier eller andningsuppehåll?

Jag tycker absolut att receptbelagda preparat endast bör användas/förskrivas av veterinärer/läkare. Jag tycker också att hästtandvård endast bör utföras av en person med utbildning, dvs ej någon snabbkurs over there. Om det fanns en riktig utbildning för "hästtandtekniker", lika grundläggande som för vanliga tandläkare, skulle säkert dessa få dispens att ge vissa preparat. Kanske inte sederande, men iallafall lokalbedövning.

De hästtandläkare jag anlitat har i botten haft veterinärutbildning. Jag skulle aldrig drömma om att anlita en hästtandläkare som inte var (minst) veterinär. Men det är kanske vanligt att man gör det?

fast om hästen ska undersökas/behandlas så är det ju en fördel om hästen inte rör sig/kan sparka ur ren säkerhets synpunkt för så väl vet. som häst. det blir ju dos efter behov.

jag vet oxå att olika hästar är olika känsliga :angel: mitt ena halvblod blir "nockad" av 0.5 ml. domecedan, han är okontaktbar redan vid 0.2. hans halvsyster behövde 1 ml för att få samma effekt som ett ex.

om du visste hur många som anlitar "hästtandläkare" med i bästa fall en snabb kurs "over there" utan att själva ha en aning om det,- h*n sa ju att h*n va hästtandläkare, då måste h*n väl ha lika mkt. utbildning som en människo tandläkare ? den har jag hört måånga ggr. likaså att en del "hästtandläkare" faktiskt själva sederar utan att informera hästägaren att går något på tok så finns det inte en försäkring i värden som täcker.

själv åker jag till min veterinär på kliniken. han är jätteduktig och behandlar ingenting på "rutin"

min häst fick oxå lugnande när hans tänder skulle kollas, fast det var veterinären som kollade dom. Så mkt lugnande tror jag inte de får, fick inte min iaf, han kunde iaf backa när vet kollade i munnen ;)
Man ska väl inte låta dom äta så länge dom är påvekade.

jag hade ute hästtandläkre i onsdags och på min 3 åring så gav han 1 ml domesedan, och visst han var trött och slö men absolut inte helt bort! han drogades för att vi skulle plocka bort vargtänderna på honom.. och när veten var klar så kunde jag vända honom i stall gången och leda in honom i boxen. han fick stå där ca 30 min efter att veterinären hade åkt och sen när jag kom ner till honom så var han ganska pigg igen och fick då gå ut i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 559
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka