Det är väl ingen som skrivit att det skulle vara sämre för hunden att vara socialt tillgänglig, även om det också är en gråskala som du säger. Jag känner flera som aldrig skulle sätta sig på bussen med sina hundar för att de skulle gnälla och skälla och vilja hälsa på alla och inte kunna hålla sig i skinnet. Detsamma med puben, restaurangen och stora folksamlingar.
Då föredrar jag att resa med shiban faktiskt.
En av anledningarna till att jag vet att jag ta med henne absolut överallt är ju
just att hon är totalt ointresserad av främlingar. Hon har även följt med mig som stödhund in på polisstationen till exempel. När jag går in på närbutiken för att handla kan jag lämna henne i avdelningen utan livsmedel medan jag gör en snabbshopping och vara trygg vetskapen att hon inte stör någon annan kund.
Vi har som sagt åkt tunnelbana i exempelvis London också, det gick bra det med. Att någon neutralt står bredvid henne eller sätter sig intill oss är inte heller detsamma som hantering eller klapp - där är det ju jag som får ta ansvar för att hon inte blir obekväm förstås.
Jag reagerade mest på att det skulle vara ett välfärdsproblem för hunden att vara "reserverad" (för att använda en populär beskrivning) när jag inte alls upplever att det behöver vara det. Visst är det ett bekymmer (för oss) hos vetten och det är trist, men det finns som sagt flera situationer i våra hundars liv där de måste utstå någon stund av obehag, det betyder inte att de lever ett dåligt liv bara för att de inte uppskattar random folk. En social hund kan uppleva en annan typ av stress istället.
Edit: Jag anser också att en del av de krav vi ställer på tillgänglighet hos hundarna i samhället idag är helt ohemula.