Att gå från fri tillgång till kontrollerade mattider?

Zody

Trådstartare
Har insett att jag inte längre kan ha lilltjejen på fri tillgång då vi i framtiden kommer skaffa tillskott och med andra ord ha två olika matsorter. Hur går man enklast över från fri tillgång till fasta tider?
Hur gör man det enklast för henne?
Genom att dela upp det i två huvudmål och sen ge en liten fri tillgång under dagen, och minska den delen allt eftersom?
Tips och förslag mottages tacksamt! :)

Sv: Att gå från fri tillgång till kontrollerade mattider?

Börja med att helt enkelt plocka undan maten efter hon har ätit. Ställ sedan ner maten med jämna mellanrum så att hon har möjlighet att gå och äta, plocka undan maten igen när hon ätit klart. Sedan är det bara att successivt dra ut på intervallen mellan matningstillfällena. Jag tycker att man bör ge den vuxna katten mat iaf 3 ggr/dag, men man får se vad som passar just sin egen katt.

Sv: Att gå från fri tillgång till kontrollerade mattider?

Tack för tipset! :) Ska börja lyfta undan maten idag hade jag tänkt, vad kan vara bra intervaller att börja med? 1-2 timmar?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat