Att gå från AR till tävlingsdressyr

P

puckis

Jag ska snart ut och tävla med jobbets ridklubb i dressyr på vanlig ridskolehäst. Normalt rider jag bara min egen som jag försöker rida enligt AR´s principer. Det var kanske två år sedan jag red någon annan häst än min egen och är uppriktigt nervös över att rida en annan. Jag är ju inte någon superryttare men jag och min häst fungerar ju bra och är väl samkörda. Ni som har egna hästar, hur upplever ni att rida någon annan. Att gå från AR-ridning till "ridskolehäst" - går det?
Kanske töntiga frågor men det tog ett tag för mig att lära mig AR och nu kommer jag knappt ihåg hur man red..vanligt...

Sv: Att gå från AR till tävlingsdressyr

Alla hästar svarar på god ridning. Punkt slut.

jag börjar med grundarbetet på AR och testar om det funkar och vad hästen reagerar på hur pass utbildad den är. brukar inte vilja rida andras hästar då jag har fullt upp med mina egna och dessutom e dom så mjuka o härliga att rida :love:

Rider du bra, så kommer hästen att gå bra.

Jag undrar varför fler och fler automatiskt skiljer på "AR" och "vanlig ridning"? God ridning är alltid god ridning, oavsett vad du väljer att kalla det.

Kan du inte tala om vad DU menar menar med "AR" så att man kan svara på frågan?/T_B

Jag upplever det på det stora hela positivt att rida andras hästar. Man har inga förutfattade meningar och gör inte de invanda fel man säkerligen gör på sin egen häst.

Sitt upp, checka av hästen, se vad som funkar och inte. Vad funkar om du lägger lite mer press än du behöver göra i vanliga fall? Vad kan du få hästen att presetera på den korta tid du rider fram den, där ligger frågan. Sen är det bara att rida in på banan och se glad ut =)

puckis skrev:
Ni som har egna hästar, hur upplever ni att rida någon annan. Att gå från AR-ridning till "ridskolehäst" - går det?
..
Jag rider KD i vanliga fall men åkte på ridläger och lånade häst där. Och hjälp! Det gick inte. Men det beror nog mera på att jag och tränaren tyckte olika och ridningen blev något halvdåligt mellanting och det hela slutade med att jag enabrt red runt med halvlånga tyglar i en veckas tid.
Red ibland själv utan instruktören och då gick det mycket bättre, men inte alls med instruktören. Vi ville jobba med helt olika saker.

Han ville anpassa hästen mellan hjälperna och lära ut ett system som funkar på alla hästar.
Jag ville få hästen att bära även lite med vä.bak och få hästen någorlunda lyhörd och lära mig rida just DEN hästen.

Jag var inte en tillräckligt duktig ryttare för att fixa det.

Summa sumarum efter allt pladder: det funkar med hästen men inte med instruktören.

Nu har det ju av olika anledningar inte blivit något dressyrtävlande för min del, även om jag varit sugen (bl a har jag inte haft någon godkänd sadel, och så är det ju så rackarns svårt att få min gule klump att byta och lätt klass är vi less på). Har dock i vissa perioder testat att rida som jag skulle gjort på tävling, som utbildningskontroll. Däremot har jag tävlat körning, dels på elitnivå med äldre häst och dels på lägre nivå med en unghäst som fått en grundutbildning med mycket AR-tänk. De har presterat tillfredställande i kördressyren och varit placerade i dressyren i majoriteten av sina starter.

Jag måste säga att jag sätter ingen skillnad mellan vad jag vill göra på träning och vad jag vill visa på tävlingsbanan. Det är samma kvalitet jag är ute efter oavsett. Det jag tycker är det bästa jag kan prestera hemma, det är också samma som jag skulle visa för en domare. Enda skillnaden tycker jag är att när man rider eller kör ett program så kan man inte hantera en miss på samma sätt som på träning. På träning kan man lägga in valfri åtgärd efter en miss, i ett program måste man släta över och gå direkt på nästa programpunkt.

Jag förstår din oro! Jag är ganska dålig på att rida andras hästar, man blir ju så inkörd på sin egen! Dessutom är det väldigt få som rider exakt likadant, även om de har samma instruktör t.o.m.
Men det är en träningssak, det där med att rida många olika hästar. Och får du bara känna in hästen innan lite så kommer ni tillsammans att klara det galant!
Ridning är alltid ridning, och en häst är alltid en häst! *uppmuntrar*

Vadå god ridning?? har sett många pratar om det hela tiden.. lätt sätt komma undan ;-) beror väl på vad man tycker är gott? va man rider för? hur go man själv kan bli? va man tycker om livet? de verkar inte finnas nån sorts naturlig bra ridning..de ju en fråga om va som e naturligt o bra för både hästen o ryttaren..hur stor chans e det att det stämmer jämt? ..alla måste ha lite teknik o inlärning o lydnad o tema o uppmuntran osv..olika för olika hästar o ryttare..de där de kan skilja sig massor men va bra på sitt sätt tror ja men o kalla alla olika sett "god ridning" låter lite flummigt, meningslöst liksom

sen svarar väl inte alla hästar på de som e "gott" (vem som nu kan avgöra de) bara sådär på direkten..inlärda hjälper kan vara konstiga i början..o kanske e ryttaren inte en "god ryttare" ännu eller nånsin

Iof så äår det nog inge problem..men att bara hoppa upp o tycka man e god ryttare utan o fundera på hur hästen haft de förr låter inge gott

Nej, det finns ett universellt språk som alla hästar talar, nämligen sitsens språk. Det är ingen slump att duktiga ryttare kan sitta upp på oansenliga hästar och få dem att glittra och skimra. Det är för att deras sitsar har Magi inbyggt.

Magi och magi... De har åratals av hårt och medvetet arbete i rövmuskelminnet :D

Ja, självklart, men de har lärt sig språket.
Själv har jag än så länge bara tre års intensiv rumpspråksträning i arslet, så det blir fortfarande många roliga missförstånd. :smirk:

Hade jag tillhört skaran lyckliga ryttare som kan sitta upp på vilken häst som helst och säga "jaha, det är en sådan typ... och sedan rida perfekt" då hade jag inte varit orolig.
Sedan jag skrev tråden har jag också varit på tävlingen och jag kan konstantera att jag INTE är en god ryttare. Mitt självförtroende fick sig en ordentlig törn och jag funderade nästan på att sälja min egen häst och börja med pingis eller vad som helst - inte ridning iallafall. Jag fick 20 min på mig på framridningen och jag kan säga att jag inte hade hittat "spakarna" på hästen innan det var dags att gå in på banan och prestera. Hästen var dessutom en väl skolad tävlinghäst, MsvA som enligt uppgift skulle vara HELT UNDERBAR att rida. Hästen tyckte mest jag var konstig när jag började med mina böjövningar för att känna ifall hon var ordentligt lösgjord. Jag var iförsig jättenervös och hade svårt att slappna av själv... Den ökade traven var dessutom helt omöjlig, sedan jag började med AR, bara 1 år sedan men iallafall, har jag inte gjort en ena ökning utan mest tänkt på bärighet och form :)

Om det är en verkligt känslig häst och du är nervös, så är det kört redan där. Om det är en som är riden som många tävlingshästar i msv på hård stång, så är det ju lite annorlunda att försöka rida mjukt på tränsbett....
Så skyll inte för mycket på dig själv. 20 minuter är också rätt lite för att rida fram mjukt om det är en lite stel ridskolehäst som man inte känner. Gör du sen övningar med hästen som den inte känner igen, så är det inte lätt för den heller att slappna av.
Vad gäller ökad trav, så brukar de flesta göra felet att driva - och då blir det oftast lite tokigt. Bättre att samla i hörnpasseringen innan och "ladda lite energi" för att sen låta hästen gå på diagonalen. Oftast snappar hästarna det jättefort - ökningen blir en belöning!mvh/T_B

Tack för att du räddar mitt självförtroende :love:

Visst fasen finns det "god ridning" och "goda ryttare", det handlar inte om ett speciellt sätt att rida eller ett speciellt sätt att lära ut, inte heller om en speciell utbildningstrappa. En god ryttare anpassar sig efter hästen den sätter sig på och känner av dens behov och hur den vill bli riden för att prestera optimalt. En god ryttare kan snabt komunisera med hästen oavsett hur den tidigare blivit riden eller utbildad. Sen spelare det ingen roll om det är en dressyr, hopp, fälttävlands eller annan ryttare... Som sagt- god ridning är alltid god ridning.

Kanske, fast...nä

va e skimrande..för vem..va skimrar..vems behov..vilka behov..vilka behov e viktigast..prestera vad..optimalt för vem..jämfört me vad..

testa o byt "ridning" mot "smak" i "god ridning" :-) inte ens om nån bestämde en go universell smak skulle ja tro på nån universell "god ridning" för en vill måla me vattenfärger den andra me olja men båda hänger på louvren

/carro, som har god smak ;-)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama