Det finns en lagparagraf för just den läkaren att stödja sig emot.utan problemet är just den läkaren i så fall.
Och det är inte alls säkert att den har fel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en lagparagraf för just den läkaren att stödja sig emot.utan problemet är just den läkaren i så fall.
Uppenbarligen finns det någon form av utredningsbehov här. Om det bara är en enda läkare som ger sig på de här återupplivningsförsöken, är det väl troligen där utredningsbehovet finns.
Då tycks ju problemet inte vara att gränsen mellan sena aborter och tidiga födslar flyter ihop, utan problemet är just den läkaren i så fall.
Inte i dag men kanske i morgon.Jag tycker att det var tämligen talande att inget foster överlevt
Då tycks ju problemet inte vara att gränsen mellan sena aborter och tidiga födslar flyter ihop, utan problemet är just den läkaren i så fall.
Inte i dag men kanske i morgon.
Gränsen för hur små foster som växer upp till barn har ju sjunkit med tiden.
I morgon så kanske man klarar ännu mindre foster.
Förslagsvis läser du länkarna innan du svarar i tråden.Inte görs det återupplivningsförsök?
@Daff: Man kan ge lindring utan att göra återupplivningsförsök. Det är som sagt oftast foster det är fel på som aborteras så sent.
Jag tänker spontant att det bästa vore att sänka gränsen för till vilken vecka man får göra abort men jag inser samtidigt att vården antagligen kommer att klara av att rädda barn födda tidigare och tidigare vilket skulle kunna sluta i att vi inte alls kan tillåta aborter. Men om man får abortera foster som skulle kunna överleva att födas (om dom fick vård) skulle vi väl lika gärna kunna tillåta aborter upp till v. 30 (eller liknande) och kräva att läkare och barnmorskor ignorerade det levande barn som kom ut eftersom lagstiftningen säger att det är tillåtet med abort av livsdugliga barn...
Jättesvår fråga som sagt, hoppas att det kan komma en del kloka insikter i den här tråden.
Problemet är rent juridiskt att fostret räknas som ett barn och då har helt egna rättigheter till vård.
Jag läste lite statistik för de aborter som utförs mellan v. 18-v. 22 och det är en viss del som görs av andra anledningar än att det är något fel på fostret. Ska se om jag hittar den.
Jag läste lite statistik för de aborter som utförs mellan v. 18-v. 22 och det är en viss del som görs av andra anledningar än att det är något fel på fostret. Ska se om jag hittar den.
@Daff: Man kan ge lindring utan att göra återupplivningsförsök. Det är som sagt oftast foster det är fel på som aborteras så sent.
Det framgår inte vad jag kan se i artiklarna.Men fortfarande, vi pratar inte om en vanlig abort utan i de flesta fall är det ett foster det är stora fel på!
Men fortfarande, vi pratar inte om en vanlig abort utan i de flesta fall är det ett foster det är stora fel på!
Jag tänker spontant att man måste vara benhård på gränsen 22 veckor. Ingen abort ska dra ut på tiden så länge. Sena aborter ska betraktas som akutfall som ska omses omedelbart. Även om det innebär att kvinnan måste åka till ett annat landsting.
Läkaren har fortfarande inte rätt att göra det (läs artiklarna som TS länkat till).
Att man inte vill ha barn är fullt tillräcklig anledning att få godkänt av socialstyrelsen för sen abort. Källa; en av mina närmsta vänner som gjorde det just pga att hon helt enkelt inte ville ha barn just då. Det måste inte vara fel på barnet/fostret alltså.