Att forsätta utbildningen eefter inridningen..

Sv: Att forsätta utbildningen eefter inridningen..

Hur länge kommer hon bli riden totalt?
Odinns inridning varade i tre månader, därefter stod han i ETT ÅR. Han var inte redo för att sättas igång.
Då kunde han grunderna i ridningen, och lite mer därtill.

Efter en liten period hos mig (nybliven mamma då) så åkte han till Carla, sen när hon inte hade tid för honom mer så kom han hem igen, och här är han nu. Idagsläget sitter grunderna fint, han har blivit väldigt mjuk och fin att rida, lyhörd och framåt. Tölten kommer mer och mer men jag har inte så bråttom med den, har väl tänkt att ta tag i den rätt ordentligt from nästa vecka. Jag är otroligt noggrann med Odinns vilor, även om han är 7 år (hmm) så är han fortfarande en häst under inridning och behandlas därefter.

Jag rider drygt 4-5 dagar i veckan, då endast i skog eftersom jag inte har paddock. Just nu bygger vi muskler och hittar lite kondition.

Jag hade inte ställt av din unghäst direkt, tre månader hade jag sett till att hon hölls igång och sedan låta henne vila ordentligt, som Michis skrev 2-3 månader. Jag vet hur kul det är och hur mycket man vill, men det kommer tillbaka och biter en där bak senare. Att låta hästen få en bra grund är viktigast!

Hej!
Hetja som hon heter kommer tills jag hämtar henne vara riden i ungefär en månad. Just nu markarbetas hon mest men fr.om denna helg som kommer antar jag att hon kommer bli sutten på mer och mer för att lära in grunderna.
Som jag skrev har jag bokat in mig på en kurs i början av april (ungefär två veckor efter ankomsten hit) också, för att få en bra start.

Såklart har jag tänkt på att lägga in en vila, jag har bara inte vetat hur länge och på vilket sätt och hur mycket.

Jag har ridit in och vidareutbildat många ungisisar.
Min erfarenhet säger att man först och främst ska ha kul!

Jag skyndar långsamt med mina hästar. Och jag ser till deras utveckling. Jag hade en 3 åring som tom kunde skänkelvikningar, öppna/sluta tack vare att han var så känslig. Däremot är 6 åringen jag har hemma nu precis inriden och inte en tredjedel så framåt och då kräver jag inte så mycket av han.

Det ska vara kul att ridas! Ut i skogen, klättra över stockar. Rid serpentiner på stigarna osv

Allterftersom hästen mognar i ryttarens hjälper och "krav" kommer den också tycka det är roligare. Orkar mer, vill mer.

Det tror jag på efter alla hästar jag jobbat med.

Hej!
Hetja som hon heter kommer tills jag hämtar henne vara riden i ungefär en månad. Just nu markarbetas hon mest men fr.om denna helg som kommer antar jag att hon kommer bli sutten på mer och mer för att lära in grunderna.
Som jag skrev har jag bokat in mig på en kurs i början av april (ungefär två veckor efter ankomsten hit) också, för att få en bra start.

Såklart har jag tänkt på att lägga in en vila, jag har bara inte vetat hur länge och på vilket sätt och hur mycket.

En vila tror jag kan vara bra för de flesta hästar som precis blivit inridna/utbildade

Hejsan!
Jag tänker ju inte heller sätta igång och skriva tävlingsmål nu direkt, jag vill också bara ha kul först, det tror jag också på.
Pållan är väldigt samarbetsvillig så hon är nog lätt att roa.

Men som du säger, rida ut, i skogen osv, ska man göra det i alla gångarter med något krav alls? Svänga, stanna, styra, stoppa? Hur mycket kan man kräva?

Hur lång vila tycker du behövs/är bra?

Tack för svaren! :laugh:

Vad gäller gångarter så stärker tex ryggen bäst om du skrittar eller galopperar uppför, än om du travar.

Annars är det ju som vanliga cavallettibommar: trava över stockar osv

Det stärker ryggen, ger balans samt att hästen får bra framåtbjudning.

*

Jag brukar låta mina hästar få vila iallafall en månad. Då får de bara gå och vara häst.

Men det är ju väldigt olika för häst till häst. Din häst verkar ju tycka det är roligt, så du får og känna det själv. Var glad att du har en glad och samarbetsvllig pålle! :love:

En månads vila känner jag att kan vara bra också, lite lagomt för då kan hon ju ändå hålas igång när jag får sommarlov, vi får väl se när jag tycker det passar.

Men sedan efter vilan då, kan man sätta igång mer då? Lite mer krav osv? :laugh:

Jag brukar skynda långsamt.
Plus att jag tränar för instruktör.

Men samtidigt tycker jag nog du successivt kan börja kräva mer.

Och eftergift är ju beröm såväl som kärlek och morötter.
Rider ni ett pass, och hästen gör rätt och förstår dig; finns det nåt häftigare?
Jag älskar det, och hästen blir ju så glad av klappar och beröm! :love:

Så länge ni i början gör det som hästen tycker är roligt, kan du gott börja kräva lite!

Jag kommer också rida för instruktör. Jag börjar med en kurs 4-5 april och sedan får vi se om jag fortsätter en gång i veckan för en annan instruktör. Vorde det bra eller vore det för mycket? Hur många gånger i veckan kan man rida?

Ja, ett ridpass då allting har klickat är underbart! :love: Och hästen är alltid så lugn och harmonisk efteråt. Det är väl kanske det som ger oss kickar att fortsätta träna med dessa krävande djur. :love:

Jag börjar med en kurs 4-5 april och sedan får vi se om jag fortsätter en gång i veckan för en annan instruktör. Vorde det bra eller vore det för mycket? Hur många gånger i veckan kan man rida?
QUOTE]

puttar upp, vill gärna ha svar på detta.

Sen undrar jag om ni tror att det skulle vara lagomt att ställa av för vila i ungefär två månader i slutet av augusti? Självklart är det väl svårt att svara på, då jag inte ens själv vet hur mycket hon kommer kunna ta in. Men låter det rimligt?

Jag har för mig att hästen du får hem är en 05:a ?
I såna fall tycker jag att det är lite för mycket. Jag har själv en 05:a hemma som inte är arbetad något förutom det jag har gjort på drygt en månad nu. Då har han lärt sig longering, handhästning och haft bett fyra gånger. Han jobbas ~3 gånger i veckan och är väldigt positiv. Jag ska gå en lektion med honom i NH snart och det är bara för att få ännu fler tips och vägledning.

Jag tycker egentligen oxo det är för mycket med 1 gång i veckan. När jag har börjat med mine ungiser, altså lärt dom svänga, stanna, styra tempo, gå friskt fremåd, då för dom vila i ca 1 md. Efter det börjar jag att läre dem sideförende arbeta, eftergift för bettet, sätet och schenkler, och herifrån går jag långsamt fremåd mod samling og bäring och gångartstræning. Men långsomt: jag jobber i 3-4 veckor og sen får dom ledigt i 3 veckor. Om jag redan börjar på vintren när dom er 3,5 år (som på Island) får dom vila tils sommeren efter.

Trav över cavalettis er jätte bra för rygmuskulaturen.

Hej
Jag sitter i ungefär samma sits som du.
Jag har köpt ett sto som är under inridning av annan ryttare, hon kommer gå där i 2 månader för att sen komma hem till mig.
Hon är 7 år gammal.
Funderar på vad ett bra upplägg kan vara för min häst?
Jag kommer nog rida henne en månad till och sen ge en vila, men hur lång borde den vara?
Innan inridningen var hon insutten och lite markarbetad, men jag vet inte hur mycket.

Ja, hon är född -05.
Då vet jag, att det nog är för mycket. Min är dock riden och arbetad lite mer än din antar jag, men jag tar det lugnt ändå!
Allting kommer ändå med tiden :)

Ja, tack för tipsen! Jag kommer också ta det lugnt och jag behöver nog inte en instruktör för at jobba henne i sidförande, framåt och stanna och sådant.
löslongera kommer jag nog göra en del! Då kan jag använda cavaletti också! :)

Liknande trådar

E
Western Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början...
2
Svar
25
· Visningar
3 045
Senast: _Erik_
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Z
Distans Hoppas detta ligger någorlunda rätt nu :) Jag tävlar inte distans och har faktiskt inga planer på det heller, men gissar vilt på att ni...
Svar
14
· Visningar
1 803
Senast: Zab
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar