Att forsätta utbildningen eefter inridningen..

N

Norrberge

Hallå!
Om ungefär tre veckor får jag hem mitt nya sto, född -05. Just nu är hon under inridning och markarbetas och blir sutten på, stannas, svängs, flyttas.
Till helgen åker hon till en annan tränare i två veckor som ska vidareutbilda henne lite, kanske börja lite med gångarterna.
Hon väljer traven vid longering men töltar jättelätt, hon är troligtvis femgångare men har inte visat något hittills.

Det jag undrar är hur jag ska gå tillväga med hennes utbildning. Jag kommer få en lektion då vi hämtar hem henne så jag vet lite hur jag ska fortsätta jobba henne och i början av april ska jag på en helgkurs.
Men hur ofta ska jag rida/jobba henne och hur länge? Hur ska jag bygga muskler och kondition på en ung häst?

Det var frågor från mig, andra får gärna flika in med anra releterande frågor.
Tacksam för svar!

Sv: Att forsätta utbildningen eefter inridningen..

Skriver bara för att komma ihåg tråden :angel:

Det här kan bli intressant :)

Det jag gjorde när min häst kom hem från tillridningen var att rida i 1 månad så även jag fick lära mig hennes nya knappar hon hade fått under tiden.
När allt kändes bra så ställde jag av henne halft i 1 månad det vill säga att jag skrittade 3 dagar i veckan bara under 1 månad och lät henne därefter stå helt under 1 månad.

Sedan satte jag igång henne och nu 3 månader senare efter vilan så ska hon iväg på vidareutbildning för tölten=)
När hon kommer hem så kommer hon få vila i 2 veckor sedan kommer jag träna hela sommaren och i dec kommer hon få stå helt=)

Dec kommer vara hennes vilomånad.. kallt mörkt och allmänt trist och tråkig årstid för mig att åka ut så den hoppar vi över:D

Skriver också här så jag kan följa tråden.
Har även jag en 05;a som jag får hem om drygt 4 veckor, han är också ute på inridning/vidare utbildning så ska bli spännande att följa den här tråden och kunna ge och få lite olika tips.

Hej!
Med tanke på att min häst kommer töltsätt sig själv (:D) så kommer hon ju inte behöva åka på någon töltsättning. Däremot arbetet med den kommer jag sköta själv för det vet jag att jag kan klara, speciellt när hon töltar villigt.

Tack för svaret!

Får jag fråga vart du skickade henne? Har just skickat iväg min kille för inridning också.

Du har fått PM. ;)

Ingen annan som har något att säga om allt med unghästar?

Jag har en relaterad fråga.
Har ni tips om hur man kan bygga styrka i rygg/bakfel samt jobba med att stärka/länga överlinjen från marken? Min lillkille är lite tanig över ryggen och jag vill inte rida så mycket förrän han fått mer muskler att bära mig med. Så hur kan vi "styrketräna" med markarbete. Jag både longerar, löslongerar och är ute och går/springer med honom. tyvärr har vi inte tillgång till några backar, annars vet jag ju att klättring hade varit bra. Ska försöka köra iväg till ett ställe med backar och klättra någon gång i månaden.

På mina andra hästar har jag byggt mycket ryggmuskler genom löshoppning/löslongering över cavaletti. Jag vet ju dock inte hur bra det är för en yngre häst..(?)

Det borde väl fungera i rimlig mängd. Jag jobbar sällan mer än en kvart med honom om det är något som kräver mycket styrka eller mycket koncentration/tankeverksamhet. Kavalettiarbete 10 minuter, två gånger i veckan, kan det vara tillräckligt för att ge resultat?

Jag vet inte, syftet med den här tråden var att jag skulle få reda på sånt :p
Hur mycket man kan arbeta de yngre hästarna och så.

Hur gammal är din? :)

Jag hade låtit henne vila 2-3 månader, men det är ju jag ...

För återhämntningens skull antar jag, berätta mer?

En ung häst måste få en chans att smälta allt nytt den lärt sig.
Dom smälter det, bearbetar och kommer ihåg.

Speciellt i din hästs fall, då den skickats först till inridaren, sen ska den till ett annat ställe utan chans att smälta det första och där lära sig ännu mer.
När jag red in Erro fick han viloperioder på 2-3 månader mellan varje "inlärningstid".

Om man lägger in en vila när hon kommer, hur bör man sätta igång senare då?

När du sen sätter igång henne så uppdaterar du henne om sakerna hon lärt sig.
Stanna, styra, svänga o.s.v.
Sen går man försiktigt framåt, LÅNGSAMT med utbildningen.

Ja, tack för svaren.
Som tur är är hästen riktigt samarbetsvillig och jag tror hon komemr bli en bra första-unghäst.

Fler tips någon?

Även om hästen är samarbetsvillig så krävs ändå tid för den att smälta alla nya intryck.

Ja, såklart, det var inte det jag syftade på direkt. Jag tror bara att det som sagt blir en bra första-unghäst.

Jag vet inte, syftet med den här tråden var att jag skulle få reda på sånt :p
Hur mycket man kan arbeta de yngre hästarna och så.

Hur gammal är din? :)

Min blir 5 i år, men började hanteras först i november, så vi har inte kommit så långt. Han är väl redo att ridas lite lätt nu, typ tiominuterspass tillsammans med lugn äldre häst. Problemet är att jag inte känner mig riktigt redo på grund av att jag sitter snett när jag rider. Vill inte "förstöra" den unge genom att sitta fel och ge konstiga signaler från början. Istället rider jag mkt för instruktör på min andre häst, först när jag känner att det går bra på honom så vill jag börja rida den unge opå riktigt. Just nu blir det skritt med ledare så jag kan koncentrera mig på sitsen och balansen medan den som leder styr hästen.

Liknande trådar

E
Western Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början...
2
Svar
25
· Visningar
3 045
Senast: _Erik_
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Z
Distans Hoppas detta ligger någorlunda rätt nu :) Jag tävlar inte distans och har faktiskt inga planer på det heller, men gissar vilt på att ni...
Svar
14
· Visningar
1 803
Senast: Zab
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar